لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

«عربستان اجازه استفاده از حریم هوایی خود برای حمله اسرائیل به ایران را نخواهد داد»


یک روزنامه اسرائیلی در شماره روز پنجشنبه خود نوشت: عربستان سعودی به اسرائيل پیام داده است که به جنگنده های اسرائيلی اجازه نخواهد داد تا برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران از حريم هوايی این کشور عبور کنند.

روزنامه «يديعوت آخرونوت» در شماره روز پنجشنبه- نوزدهم امرداد- نوشته است که عربستان در پيام هشدار خود به اسرائيل اين را نيز گفته است در صورتی که جنگنده های اسرائيلی وارد فضای عربستان شوند، اين کشور حق خود می داند که به سيستم های دفاع هوايی متوسل شود.

به نوشته اين روزنامه، پيام عربستان از سوی آمريکا به دست اسرائيل رسيده است و بلندپايگان آمريکايی که در هفته های اخير به اسرائيل رسيدند، اين هشدار عربستان را به سران اسرائيل خبر داده اند.

شماری از بلندپايگان آمريکايی، از جمله لئون پانه تا وزير دفاع، جان برمن، مشاور ارشد اوباما در امور مبارزه با تروريسم، و تام دانيلون مشاور امنيت ملی در رياست جمهوری آمريکا در طول ماه ژوئيه و اوايل اوت با سفر به اسرائيل، با نخست وزير و وزير دفاع اين کشور در باره ايران گفت و گوهای مشروحی داشتند.

در همين حال، منابع ديپلماتيک اسرائيلی که نام شان برده نشده است و احتمال داده می شود عواملی از دفتر نخست وزيری اسرائيل باشند، در زمينه اين «پيام عربستان» گفته اند که سخن از يک تلاش ديگر از سوی خود آمريکا برای جلوگيری از عملی شدن طرح حمله يکجانبه اسرائيل به تأسيسات هسته ای ايران است و آمريکا می خواهد اسرائيل را زير فشار بيشتری بگذارد که بداند طرح حمله احتمالی اش به ايران ممکن است با پيچيدگی های زيادتری روبرو شود.

ديپلمات های يادشده اسرائيلی به يديعوت آخرونوت گفته اند: مقامات اسرائيل در اين تصور بوده اند که عربستان که خود از جنگنده های بسيار پيشرفته و سيستم های دفاع هوايی و راداری مدرن آمريکايی برخوردار است و يک قدرت نظامی هوايی در منطقه محسوب می شود، در صورتی که طرح حمله به ايران با همآهنگی با آمريکا اجراء شود، به جنگنده های اسرائيلی نيز اجازه عبور از حريم هوايی سعودی را بدهد.

اين در حالی است که روزنامه نيويورک تايمز نيز روز پنجشنبه نوشته است: به نظر می رسد که در وضعيت بوجود آمده، اسرائيل مسير مستقيم حمله به ايران را انتخاب کند؛ عبور از اردن و عراق.

مفسران خارجی به نيويورک تايمز گفته اند که در اين صورت، اردن خود را به «نديدن» خواهد زد – هرچند اين احتمال نيز می تواند مطرح باشد که اردن اين تعرض هوايی اسرائيل را نقض جدی پيمان صلح هجده ساله اسرائيل و اردن تلقی کند.

به نوشته نيويورک تايمز، دو مسير ديگر برای رسيدن جنگنده های اسرائيلی به ايران؛ يکی عبور از فراز ترکيه و سوريه و دوم، انتخاب راه طولانی تر و غير مستقيم؛ دور زدن بر فراز دريای سرخ است.

در همين حال، يديعوت آخرونوت روز پنجشنبه يادآور شده که عليرغم پشتيبانی بنيامين نتانياهو نخست وزير و اهود باراک وزير دفاع اسرائيل از طرح حمله، شمار چشمگيری از بلندپايگان امنيتی اسرائيلی همچنان قاطعانه با اين اقدام مخالف بوده و تأکيد دارند که حمله در چنين ابعاد و سطحی و با پيچيدگی های متعدد و احتمال درگير کردن اسرائيل در بحران های بغرنج، تنها بايد از سوی آمريکا، و يا دستکم ضمن هماهنگی کامل با اين ابرقدرت، انجام شود.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، مسئله لزوم عبور جنگنده های اسرائيلی از فراز کشورهای دشمن، پيش از رسيدن به حريم هوايی ايران يک امر آسان نيست؛ زيرا مخاطراتِ زودهنگام و احتمال اسير شدن خلبانان و وقوع پيچيدگی های غير منتظره را افزايش می دهد.

يديعوت آخرونوت هفته گذشته نوشته بود که آمريکا حمله به ايران را يکسال و نيم ديگر و در صورت عبور ايران از «آستانه حياتی» در طرح های اتمی خود، ضروری می داند و قاطعانه با طرح حمله يکجانبه اسرائيلی مخالف است.

لئون پانه تا در ديدار روز يازدهم امرداد با نخست وزير اسرائيل، به اين کشور اطمينان خاطر داد که «آمريکا نمی گذارد که ايران، هسته ای شود».

در همين حال، روزنامه ديگر اسرائيل، هاآرتص، روز پنجشنبه نوزدهم امرداد نوشته است که مجموعه نهادهای اطلاعاتی آمريکا در روزهای گذشته تازه ترين ارزيابی خود را در مورد ميزان پيشرفت برنامه هسته ای ايران به باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا ارائه کرده اند.

بنا بر اين گزارش، تازه ترين ارزيابی نهادهای اطلاعاتی آمريکا تاکيد دارد که دسـتاوردهای ايران در برنامه اتمی اش، بسيار بيشتر از چيزی است که کارشناسان اطلاعاتی آمريکا گمان می کردند.

به نوشته هاآرتص، ارزيابی جديد اطلاعاتی آمريکا به وخامت ارزيابی های نهادهای اطلاعاتی اسرائيل درباره برنامه هسته ای ايران نزديک شده است.

ديپلمات های غربی و مقامات اسرائيلی، که هاآرتص نام آنها را نبرده است، گفته اند که «ارزيابی اطلاعات ملی آمريکا در زمينه نگرانی واشينگتن از اقدام يک جانبه اسرائيل در حمله به تاسيسات هسته ای ايران به باراک اوباما ارائه شده است».

ارزيابی اطلاعات ملی آمريکا، NIE، مهم ترين گزارش اطلاعاتی آن کشور محسوب می شود که در اختيار رييس جمهوری آمريکا قرار می گيرد.

قرار بود که اين سند اطلاعاتی چند هفته پيش، نهايی شود اما گزارش هايی در اين زمينه که ماهيت برنامه هسته ای ايران هرچه بيشتر نظامی می شود، موجب تعويق در انتشار سند شد تا «به روز» گردد.

هاآرتص نوشت: حال سند نهايی NIE شباهت چشمگيری با گزارش اسرائيل در همين زمينه دارد و تاکيد می کند که ايران پيشرفت های غير منتظره و حايز اهميتی در برنامه هسته ای خود کسب کرده است.

اهود باراک وزير دفاع اسرائيل روز پنجشنبه در مصاحبه با راديوی اسرائيل تاييد کرد که ارزيابی مهم ترين نهاد اطلاعاتی آمريکا وجود ماهيت نظامی در برنامه هسته ای ايران را تاييد می کند.

اهود باراک به راديوی اسرائيل افزود که کشورش در مسائل مربوط به خود «تنها به خويش تکيه می کند».

آقای باراک اين را نيز گفت که «اگر من و نتانياهو حمله را ضروری بدانيم، آن را به رای گيری کابينه خواهيم گذاشت».

ايران همچنان با رد نظامی بودن برنامه هسته ای خود، هشدار می دهد که به حمله کنندگان و حاميان آن واکنش سهمگين و غير قابل منتظره ای نشان خواهد داد.
XS
SM
MD
LG