لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

عربستان و امارات نسبت به سفر شهروندان خود به لبنان هشدار دادند


عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شهروندان‌شان درباره سفر به لبنان هشدار داده و از اتباع خود که در این کشور حضور دارند خواستند هرچه سریع‌تر خاک لبنان را ترک کنند.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) روز سه‌شنبه چهارم اسفند، اعلام کرد که وزارت امور خارجه این کشور به شهروندان خود نسبت به سفر به لبنان هشدار داده است.

عربستان پیش از این چند بار به شهروندان خود نسبت به سفر به لبنان هشدار داده بود اما بیانیه اخیر در زمانی صادر می‌شود که روابط دیپلماتیک میان دو کشور بسیار حساس شده است.

بنا بر این گزارش به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، عربستان سعودی «از همه شهروندان خود می‌خواهد برای حفظ سلامت خود به لبنان سفر نکنند. همچنین از شهروندان مقیم یا مسافر به لبنان می‌خواهد جز برای موارد بسیار ضروری، در این کشور نمانند و ‌‌نهایت مراتب احتیاط را رعایت کنند».

عربستان سعودی هفته گذشته کمک‌های نظامی خود را به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان متوقف کرد. ریاض متعهد شده بود که سه میلیارد دلار به ارتش و یک میلیارد دلار به سازمان امنیت داخلی لبنان کمک کند.

این اقدام در اعتراض به مواضع خارجی لبنان صورت گرفته است، از جمله این‌که بیروت حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران را که در پی اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه صورت گرفت، محکوم نکرد.

ساعاتی پس از عربستان سعودی، امارات متحده عربی هم سفر شهروندانش به لبنان را ممنوع کرد و شمار دیپلمات‌هایش را در بیروت کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، «وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی، سطح هشدار نسبت به سفر شهروندان خود را به لبنان از روز سه‌شنبه افزایش داد».

این بیانیه افزوده است: «وزارت امور خارجه همچنین تصمیم گرفته است شمار دیپلمات‌های خود را در لبنان تا کمترین سطح ممکن کاهش دهد».

پس از حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، ریاض روابط دیپماتیک خود را با تهران قطع کرد؛ اقدامی که شماری از کشورهای عربی نیز انجام دادند. امارات هم سطح روابط دیپلماتیک خود را با ایران کاهش داد.

XS
SM
MD
LG