لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۱

عباس عراقچی مذاکره با مدیرکل آژانس را «بسیار مفید» توصیف کرد


عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران
عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران
معاون وزير امور خارجه ايران که برای مذاکره با مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به وين سفر کرده است بر تعهد تهران برای اتخاذ «رهيافت جديدی» در زمينه حل و فصل برنامه هسته‌ايش تاکيد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، عباس عراقچی روز دوشنبه، ششم آبان، در اين زمينه گفت: «از نظر ما اکنون زمان آن فرا رسيده است که برای حل و فصل پرسش‌های ميان ايران و آژانس رهيافت جديدی اتخاذ کنيم و در آينده همکاری بيشتری در راستای اطمينان ايجاد کردن پيرامون صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای ايران داشته باشيم».

معاون وزیر خارجه ایران پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که «ما دیداری بسیار مفید با آقای آمانو داشتیم».

با اين حال وی به جزئيات بيشتری در اين زمينه اشاره نکرد.

يوکيو آمانو، مديرکل آژانس نيز گفت، «برای همه ما مهم است که بتوانيم به پيشرفت واقعی دست پيدا کنيم».

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اميدوار است تحقيقات خود را درباره «جنبه‌های احتمالا نظامی» برنامه هسته‌ای ايران که به دليل عدم همکاری تهران متوقف مانده بود، بار ديگر از سر گيرد.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در پوشش فعاليت‌های هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی است، در حالی که تهران اين ادعا را رد می‌کند.

آقای عراقچی روز دوشنبه بار ديگر گفت که برنامه هسته‌ای ايران «صلح آميز است و صلح آميز باقی خواهد ماند».

وی همچنين پيش از سفر به وين به خبرگزاری فارس گفته بود که در گفت‌وگو با آمانو، رويکرد جديد ايران در مذاکره با آژانس و حل و فصل ابهامات و سؤالات فيمابين طرفين ارائه خواهد شد.

معاون وزير خارجه ايران افزوده بود که در اين ديدار درباره آخرين وضعيت مذاکرات ايران و ۱+۵ نيز گفت‌وگو خواهد کرد.

قرار است پس از اين ديدار، دوازدهمين دور مذاکرات فنی و حقوقی ايران و آژانس به رياست هرمان ناکارتس معاون مديرکل آژانس در امور پادمان‌ها و رضا نجفی نماينده دائم ايران در آژانس آغاز شود که دو روز ادامه خواهد داشت.

این دومین دور از مذاکرات کارشناسی و فنی ایران و آژانس پس از تشکیل دولت یازدهم و نیز تغییر نماینده ایران در آژانس است که هم‌زمان ریاست هیات مذاکره‌کننده ایرانی با آژانس را بر عهده دارد. رضا نجفی نماینده ایران در آژانس است.

آقای نجفی روز پنجم آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا در پاسخ به این پرسش که احتمال توافق بر سر موضوعاتی مثل بازدید آژانس از سایت نظامی پارچین یا بازرسی از کارخانه آب سنگین اراک، گفت: «ما در این مذاکرات درباره همه چیز صحبت می‌کنیم اما این‌که در مذاکرات توافق حاصل شود یا نه، مشخص نیست. برای رسیدن به توافق باید یک سری شرایط تامین شود».

وی اظهار داشت: «ما به آن‌ها گفتیم برای دادن مجوز دسترسی به پارچین مشکلی نداریم، اما لازمه‌اش آن است که طرف مقابل تصویر روشنی از اهدافی که برای دسترسی به پارچین دارند، ارائه کنند».

نشست نمایندگان ایران و آژانس از آن روز حائز اهميت است که پيش از انجام دور تازه گفت‌وگوهای ايران و گروه پنج به علاوه يک در ژنو طی روزهای ۱۶ و ۱۷ نوامبر برگزار می‌شود.

قرار است که کارشناسان ايران و گروه پنج به علاوه يک طرح‌هايی در زمينه دستيابی به توافقی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آماده کنند. مقام‌های ايران دوره زمانی سه تا شش ماه را برای بسته شدن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی در نظر گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG