لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

نماینده مجلس: توافق اتمی وین بر تولید آب سنگین ایران تاثیر منفی نداشته است


مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلی شورای اسلامی.
مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلی شورای اسلامی.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران می‌گوید، کارخانه تولید آب سنگین اراک مانند پیش از توافق اتمی وین «در حال فعالیت است» و یک شرکت ایرانی راکتور اراک را بازطراحی خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور خبر داد که تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مجتمع آب سنگین اراک بازدید کرده‌اند.

مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون یاد شده پس از این بازدید گفت که توافق اتمی وین «تاثیر منفی بر تولید آب سنگین» ایران نداشته و کارخانه تولید آب سنگین اراک «همانند دوره پیش از برجام در حال فعالیت است».

وی در عین حال گفت که ایران در مورد این کارخانه «به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرده» است.

سخنان این نماینده مجلس درحالی بیان شده که باز طراحی و خارج کردن قلب راکتور اراک از شروط آغاز اجرای توافق اتمی وین بود.

سازمان انرژی اتمی ایران در همین زمینه روز ۲۴ دی ۹۴ خبر داده بود که «بخش مرکزی» (کالاندریا) راکتور اراک خارج شده و حفره‌های‌ آن با سیمان پرشده است.

کشورهای گروه ۵+۱ و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با امضای سندی پذیرفته‌اند که در مدرن‌سازی راکتور اراک مشارکت کنند و در این سند برای هر یک از این کشور‌ها، تعهداتی تعیین شده است.

بر اساس این سند، چین در طراحی و ساخت راکتور مدرن شده و فرانسه در مواردی چون دریافت و مدیریت سوخت مصرفی مشارکت می‌کند.

آقای ذوالنور می‌گوید که یک شرکت ایرانی مسئولیت بازطراحی راکتور اراک را برعهده خواهد داشت.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران ۲۰ شهریور پیش بینی کرده بود که قرارداد باز طراحی راکتور اراک چند هفته دیگر در پکن امضا شود.

وی خبر داده بود که برای بازطراحی راکتور اراک، کارگروهی از سه کشور چین، ایران و آمریکا تشکیل و در ایران نیز یک شرکت متشکل از ۸۰۰ تا ۹۰۰ مهندس تشکیل شده است.

به گفته آقای صالحی، این شرکت ایرانی راکتور جدید اراک را طراحی و طرف چینی‌ این طراحی را بررسی و تایید می‌کند.

آب سنگین، ماده خنک کننده کوره راکتور آب سنگین است و براساس توافق اتمی وین ذخیره آب سنگین ایران باید در مرحله اول به ۱۳۰ تن و سپس به ۹۰ تن کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG