لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

پنج دری: فرهنگ و هنر ايران در هفته گذشته


ملاقلی پور درگذشت

رسول ملا قلی پور، کارگردان ايرانی، روز سه شنبه پانزدهم اسفند ماه، در پی سکته قلبی درشهر نوشهر درگذشت و روز پنج شنبه در تهران به خاک سپرده شد.


رسول ملاقلي پور متولد سال ۱۳۳۴ تهران بود. او در روزهای آغازين انقلاب، عکاسی را به طور آماتور آغاز کرد و با شروع جنگ ايران وعراق، به صورت حرفه ای به ادامه آن پرداخت. وی پس از آن به ساخت فيلم مستند از عمليات های جنگی مختلف پرداخت و فيلم کوتاه «شاه کوچک» را با دوربين ۶ ۱ ميلی متری ساخت که موفق به دريافت جايزه بهترين فيلم از جشنواره وحدت شد.


او نخستين فيلم بلند خود را در سال ۱۳۶۳ با نام «نينوا» با دوربين ۱۶ ميلی متری ساخت و به اين ترتيب به سينمای حرفه ای راه يافت.


ميم مثل مادر، مزرعه پدری، قارچ سمی، نسل سوخته، کمکم کن، هيوا، سفر به چزابه، نجات يافتگان، پناهنده، خسوف، مجنون، افق، پرواز در شب، بلمی به سوی ساحل، نينوا از آثار بلند سينمايی ملاقلی پور به شمار مي روند.


ملاقلی پور در صدد ساخت فيلم «عصرروز دهم» در کربلا بود و در سفر خود به این شهر مذهبی برای بازديد لوکيشن ها، مستندی نيز به نام «شش گوشه عرش» را جلوی دوربين برد که آخرين اثر او محسوب مي شود.


رسول ملاقلي پور آذر ماه سال ۸۳ در نامه ای که در اختيار خبرگزاری ها قرار داده بود خبر از خداحافظی اش از سينما داد. اين نامه را ملاقلی پور زمانی نوشت که پيش از آن به حذف دو صحنه از فيلم «مزرعه پدری» اعتراض کرد و نتوانست فيلم«خوابگرد» را بسازد، اما او در اواخر سال ۸۵ فيلم «ميم مثل مادر» را جلوی دوربين برد .



کامبيز درمبخش، کاريکاتوريست سال ايران

خانه کاريکاتور ايران، در هفته گذشته کامبيز درمبخش، کاريکاتوريست، طراح و گرافيست سرشناس ايرانی را به عنوان کاريکاتوريست سال ۱۳۸۵ انتخاب کرد.


خانه کاريکاتور ايران، در هفته گذشته کامبيز درمبخش، کاريکاتوريست، طراح و گرافيست سرشناس ايرانی را به عنوان کاريکاتوريست سال ۱۳۸۵ انتخاب کرد.

کامبيز درمبخش که پس از سال ها اقامت در خارج از کشور، چند سالی است به ايران بازگشته و آثار خود را در ده ها نمايشگاه انفرادی و گروهی در ايران و نقاط مختلف جهان به نمايش گذاشته است.


کامبيز درم بخش در سال۱۳۲۱ در شيراز به دنيا آمد و فارغ التحصيل هنرستان هنرهای زيبای تهران است.


او در طول بيش از چهل سال فعاليت هنری خود، جوايز بسياری را از بزرگ ترين و معتبرترين مسابقات بين المللی کاريکاتور دريافت کرده است و شماری از آثارش در موزه های معتبر جهان نگهداری می شوند.



برگزاری مراسم نکوداشت منوچهر طياب

مراسم نکوداشت منوچهر طياب، مستند ساز برجسته و پيشکسوت سينمای ايران با يادی از رسول ملاقلی پور و با حضور هنرمندان و علاقه مندان به هنر سينما در فرهنگسرای هنر برگزار شد.


در اين مراسم، خسرو سينايی درباره نقش منوچهر طياب در سينمای مستند و فرهنگی ايران گفت: او بيش ازچهار دهه در سکوت، برای ارتقاء فرهنگ این سرزمين کوشيد. او هميشه سينما را ابزاری برای ارتقاء فرهنگی جامعه دانسته است.


در ادامه مراسم، فيلمی درباره منوچهر طياب با نام «سفر در امتداد سرزمين کهن» پخش شد. اين اثر به کارگردانی کاوه بهرامی مقدم و تهيه کنندگی رضا مير کريمی ساخته شده است.


منوچهر طياب بيش از ۹۰ فيلم مستند ساخته است که از جمله آنها می توان به سراميک، ريتم، مسجد جامع اصفهان، ايران سرزمين اديان، معماری دوران صفوی، اصفهان هندسه ای در مقياس انسانی، وانگه روان جهان گله کرد اشاره کرد.



نمايشگاه بزرگ سال

فروش آثار هنری در «نمايشگاه بزرگ سال» شامگاه روز جمعه، ۱۸ اسفند، در فرهنگسرای نياوران، به پايان رسيد.


اين نمايشگاه از سوی گروه «هفت نگاه» که جمعی از نگارخانه های فعال تهران آن را تشکيل داده اند، برگزار شده بود.


خبرگزاری دانشجويان ايران گزارش داده که در اين نمايشگاه، در مجموع، حدود ۲۰۰ تابلو نقاشی با رقمی نزديک به دو ميليارد ريال فروخته شد.



با آنکه برگزارکنندگان تاکيد کرده اند اين نمايشگاه، اکسپو نبوده است، اما بزرگ ترين فروش آثار تجسمی، نقاشی و مجسمه در سالج اری محسوب می شود.


در نمايشگاه بزرگ سال، مهدی سحابی با نه اثر، داود منطق با هفت اثر، سياوش مظلومي پور، علی مشهدی و عادل يونسی هر يک با شش اثر عنوان پررنگ ترين حضورها را به خود اختصاص دادند.


گرانترين اثر اين نمايشگاه، تابلو نقاشی «روناک» اثر ايران درودی بود که ۱۸۰ ميليون ريال قيمت گذاری شده بود.


طبق اعلام، بيشترين رقم خريد هم به بانک اقتصاد نوين اختصاص پيدا کرد.


در اين نمايشگاه آثار هنرمندانی چون ايران درودی، آيدين آغداشلو، محمد احصايی، گيزلا وارگا سينايی، هانيبال الخاص، پرويز کلانتری، يدالله کابلی، غلامحسين نامی، فرح اصولی، مهدی حسينی، جلال شباهنگی، شهلا حبيبی، عباس مشهدي زاده، نيما پتگر، مريم سالور، يعقوب امداديان، يعقوب عمامه پيچ، محمدعلی ترقي جاه، محمد جوادی پور، احمد اسفندياری، حسين محجوبی، احمد نصراللهی، کريم نصر، محمدابراهيم جعفری، جمالالدين خرمي نژاد، علی گلستانه، بهرام دبيری، مصطفی دشتی، نصرتالله مسلميان، حسين ماهر، صادق تبريزی و داوود منطق نمايش داده شد.


عوايد حاصل از فروش آثار به ميزان مساوی به نگارخانه های تشکيل دهنده گروه هفت نگاه ( آريا، الهه، دی، گلستان، ماه مهر، والی و هفت ثمر) اختصاص يافته و قرار است اين برنامه در ديگر استان ها و شهرهای ايران اجرا شود.


XS
SM
MD
LG