لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

مجلس خبرگان در نشست پایانی با رهبر جمهوری اسلامی «بیعت» کرد


اعضای مجلس خبرگان رهبری در بیانیه پایانی نشست خود با آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «بیعت» کردند و همزمان احمد جنتی تاکید کرد که مجلس خبرگان «بر اساس سیاست‌های» رهبر جمهوری اسلامی «عمل می‌کند» و باید بر اساس نظر او «انقلابی فکر کرده و انقلابی عمل کند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری روز چهارشنبه پنجم خرداد گفت: «ما باید بر اساس نظر مقام معظم رهبری ... انقلابی فکر کرده و انقلابی عمل کنیم و این نظریه‌ای است که می‌کوشیم آن را در مجلس خبرگان عملی کنیم».

وی با بیان اینکه «در درجه اول هیات رییسه باید بتواند راه‌های انقلابی‌تر شدن خبرگان را بشناسد»، از اعضای مجلس خبرگان خواست که «پیشنهادهای عملی و اجرایی و نه صرفا تصورات ذهنی و آرمانی» دراین باره را به هیات رییسه این مجلس ارائه کنند.

آقای جنتی همچنین تاکید کرد که اعضای مجلس خبرگان رهبری باید به مواضع رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «دوری گزینی از دو دستگی و اختلاف و عمل کردن به اقتصاد مقاومتی» عمل کنند و پشتیبانش باشند.

وی، رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را «افتخاری برای تاریخ اسلام» خواند و گفت که آیت‌الله خمینی رهبر سابق جمهوری اسلامی هم «چنین بود».

گفته‌های آقای جنتی درباره عمل به «سیاست‌های» آیت‌الله خامنه‌ای در حالی است که این تشکیلات سیاسی بر اساس قانون جمهوری اسلامی، نهادی فراتر از رهبری است و به گفته برخی از چهره‌های شاخص آن از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، نظارت بر رهبر و دستگاه‌های زیر نظر او از وظایف مجلس خبرگان است.

این در حالی که آقای جنتی و دیگر افراد نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای اما اعلام کرده‌اند که نظارت مجلس خبرگان بر رهبر جمهوری اسلامی و دستگاه‌های زیر نظر او «در قانون اساسی نیامده است».

در اجلاس‌های گذشته مجلس خبرگان نیز گزارشی از عملکرد آن درباره نظارت بر رهبر ایران ارائه نشده و در بیانیه‌های پایانی نشست‌های این مجلس نیز تنها به موضوعات و دغدغه‌های اصولگرایان پرداخته شده است.

مجلس خبرگان روز چهارشنبه نیز در بیانیه پایانی نشست خود با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت «انقلابی بودن» حوزه علمیه، ضمن «بیعت» با آیت‌الله خامنه‌ای از مسؤولان خواست که «با برنامه ‌ریزی منظم و تشکیل گروه‌های فکری برای دستیابی به راه‌های صحیح پرورش طلاب انقلابی و ترویج تفکرات اسلام انقلابی، نقش مؤثر خود را ایفاء کنند».

نویسندگان این بیانیه همچنین خواستار «جدیت مردم و مسوولان در احیاء و گسترش امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه همه جانبه با تمامی مظاهر فساد و تهاجم فرهنگی» و همچنین «مدیریت مناسب فضای مجازی» شده‌اند.

نمایندگان مجلس در ۱۶ مهر ۹۳، با وجود مخالفت دولت، کلیات طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» را تصویب کرده بودند.

براساس گزارش‌ها، حسن روحانی در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار توقف اجرای این قانون شده بود اما آیت‌الله خامنه‌ای این نامه را به «هیات عالی حل اختلافات و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» ارجاع داد و این هیات هم به نفع مجلس رای داده بود.

اعضای مجلس خبرگان رهبری در بیانیه خود تاکید کردند که باید از «طرح برجام ۲و۳» که به گفته آنها، «توانمندی‌های ملت بزرگ ایران را در خطر طمع بیگانگان قرار می‌دهد» پرهیز کرد.

حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران، در پیام نوروزی امسال خود، انتخابات هفتم اسفند ۹۴ را سرآغاز «برجام دو» خوانده و گفته بود که «این برجام قبل از اقتصاد از اخلاق آغاز می‌شود».

XS
SM
MD
LG