لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۶

افزایش ۱۳ درصدی واردات نفت آسیا از ایران در ماه آوریل


واردات نفت خام خریداران آسیایی از ایران در ماه آوریل نسبت به همین ماه در سال گذشته ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد گزارش داد که پس از برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، این کشور در حال رقابت برای بازپس گیری سهم خود در بازار نفت است. فروش نفت به هند و کره جنوبی افزایش یافته است اما ژاپن وارداتش را کاهش داده است.

ارقام نشان دهنده این واقعیت‌اند که ایران پس از رفع تحریم‌ها در ماه ژانویه سریع‌تر از آنچه پیش بینی می‌شد در حال احیا جایگاه خود در بازار نفت است.

این گزارش می‌افزاید که اگر ژاپن وارداتش را در ماه مارس به دلیل نگرانی از پوشش بیمه‌ای کشتیرانی متوقف نمی‌کرد، حجم واردات نفت از ایران می‌توانست رقم بالاتری باشد.

ژاپن روز سه‌شنبه آمار رسمی مربوط به واردات نفت در ماه آوریل را پس از چین، هند، و کره جنوبی، اعلام کرد. طبق آمار رسمی دولتی و آمار مربوط به حمل نفتکش‌ها، بزرگترین مشتریان نفت ایران در ماه آوریل در مجموع ۱.۶۵ میلیون بشکه نفت در روز از این کشور وارد کردند.

این گزارش می‌افزاید که انتظار می‌رود صادرات نفت ایران به آسیا در ماه مه با جهشی ۶۰ درصدی نسبت به پارسال به ۲.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

ایران پیش از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲، روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد و تقریبا نیمی از این مقدار را به مشتریان آسیایی، عمدتا چین، کره جنوبی، هند، و ژاپن، می‌فروخت.

چالش افزایش تولید ایران

رویترز در گزارش دیگری می‌نویسد در حالی که در هفته‌های اخیر قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزایش یافته است بالا بردن میزان صادرات نفت ممکن است برای ایران چالش برانگیز باشد زیرا رقبای این کشور در خاورمیانه نیز برای افزایش سهم خود در بازار در تلاش هستند.

این گزارش که روز دوشنبه ۹ خرداد منتشر شد، می‌نویسد که برای مثال، منابع گوناگون خبر می‌دهند عراق در نظر دارد عرضه نفت خود را به پنج میلیون بشکه در ماه ژوئن افزایش دهد.

عراق که دومین تولید کننده بزرگ نفت عضو اوپک است، پیش از این صادرات ۳.۴۷ میلیون بشکه درروز را برای ماه آینده هدف گرفته بود. عربستان، کویت، ایران، و امارات متحده عربی نیز در نظر دارند عرضه نفت به بازار را در سه ماهه سوم سال جاری افزایش دهند.

عربستان، بزرگترین صادر کننده اوپک، نیز قصد دارد در رقابت منطقه‌ای با ایران – که به بازارهای نفت نیز کشیده شده است – صادرات خود را افزایش دهد. واردات نفت چین از ایران در ماه آوریل بیش از پنج درصد کاهش یافت و به حدود ۶۷۰ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که هند خرید نفت از ایران را تقریبا ۵۰ درصد افزایش داد و به حدود ۳۹۰ هزار بشکه در روز رساند.

واردات نفت کره جنوبی از ایران نیز با افزایش ۹۰ درصدی به ۲۳۷ هزار بشکه در روز رسید. این در حالی است که ژاپن وارداتش را ۷۲ درصد کاهش داد و کمتر از ۲۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران خرید.

بهبود قیمت نفت در بازارهای جهانی به بیش از ۵۰ دلار در هر بشکه پس از کاهش بی‌سابقه در ۱۲ سال گذشته و رقابت بین عربستان و ایران انتظارات از اوپک برای تصمیم گیری در مورد محدود کردن عرضه در اجلاس روز پنجشنبه را از بین برده است.

XS
SM
MD
LG