لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

آسیا در ماه ژوئیه واردات نفت از ایران را بیش از ۶۱ درصد افزایش داد


چهار مشتری عمده در آسیا خرید نفت از ایران را در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۶۱ درصد افزایش دادند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه با استناد به داده‌های دولتی و منابع کشتیرانی گزارش داد که رشد صادرات نفت در ماه ژوئیه به بالاترین رقم از آوریل ۲۰۱۴ رسیده است که نشان از تلاش شدید ایران برای تصاحب دوباره سهم خود در بازار نفت دارد.

بر اساس این گزارش، ایران تا حدود زیادی تولید نفت خود را از ژانویه امسال که تحریم‌های غرب علیه ایران لغو شد، افزایش داده است اما مقامات ایران می‌گویند که قصد دارند تا پایان سال تولید کشور را به چهار میلیون بشکه در روز برسانند.

ایران در دوران تحریم‌ها روزانه ۲.۸ میلیون بشکه تولید نفت داشت و اکنون حدود ۳.۷ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

رویترز می‌نویسد که چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه گذشته روی هم رفته روزانه یک میلیون و ۶۴۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند.

واردات نفت ژاپن از ایران در ماه گذشته نزدیک به ۶۲ درصد نسبت به ژوئیه سال گذشته افزایش یافته و به بالای ۲۵۶ هزار بشکه رسیده است.

کره جنوبی در این ماه، واردات از ایران را تا چهار برابر افزایش داده و به رقم ۲۹۱ هزار بشکه در روز رسانده است.

چین مقدار اندکی خرید نفت از ایران را کاهش داده، اما هنوز هم ماه گذشته بیش از ۵۶۶ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده و نهایتا هند واردات نفت از ایران را ۱۴۳ درصد افزایش داده به رقم ۵۲۳ هزار بشکه رسانده است.

این چهار کشور در هفت ماه امسال واردات نفت از ایران را بیش از ۳۳ درصد افزایش داده و به حدود یک میلیون و ۴۴۶ هزار بشکه رسانده‌اند.

ایران در دوران تحریم‌ها حدود یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت داشت، اما صادرات کشور هم اکنون بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

اتحادیه اروپا و ترکیه از دیگر مشتریان نفت ایران هستند.

XS
SM
MD
LG