لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

حمله نظامیان مخالف اسد به پايگاه نيروی هوايی ارتش سوريه در حومه دمشق


شورای عمومی انقلاب سوريه –تشکیلات مخالف حکومت بشار اسد- اعلام کرد که جدا شدگان از ارتش، پايگاه سازمان اطلاعات نيروی هوايی سوریه در منطقه حرستا واقع در حومه دمشق را هدف حمله قرار دادند.

در هفته های اخير و با ادامه نا آرامی ها در سوريه، شمار جدا شدگان از ارتش سوريه رو به افزايش است. افسران جدا شده دليل اقدام خود را اعتراض به آن چه که سرکوب اعتراض های مسالمت آميز توسط نيروهای نظامی ناميده اند، اعلام می کنند.

بيش هشت ماه از آغاز تظاهرات اعتراض آميز در سوريه می گذرد. خواست معترضان سرنگونی نظام بشار اسد رییس جمهور اين کشور است.

خبرگزاری ها به نقل از فعالان سوری گزارش داده اند که گروهی از جداشدگان از ارتش سوريه بامداد چهارشنبه يک مجتمع اطلاعاتی وابسته به نيروی هوايی ارتش اين کشور را هدف قرار دادند. اين نخستين يورش عليه يک سازمان امنيتی بزرگ از زمان آغاز اعتراض ها در سوريه به شمار می آيد.

بنا بر اين گزارش ها، افرادی وابسته به گروه ارتش آزاد سوريه، حوالی ساعت دو نيم بامداد به وقت محلی، با آر پی جی و آتشبار مسلسل به مجتمع بزرگ سازمان اطلاعات نيروی هوايی ارتش منطقه حرستا واقع در شمال دمشق حمله کردند.

پس از اين حمله، درگيری گسترده ای ميان جدا شدگان از ارتش و نيروهای دولتی در منطقه در گرفت و هليوکوپرهای نظامی بر فرار منطقه به پرواز در آمدند. هنوز از ميزان خسارت های اين درگيری ها خبری منتشر نشده است.

ارتش آزاد سوريه نام گروهی است که جدا شدگان از ارتش اين کشور تشکيل داده اند. اين گروه وظيفه خود را حمايت از تظاهرات مسالمت آميز اعلام کرده است.

ارتش آزاد سوريه شامگاه دوشنبه با صدور بيانيه ای اعلام کرد که شورايی نظامی تشکيل داده و از اين پس عمليات خودرا عليه نيروهای دولتی تا زمان سرنگونی نظام بشار اسد افزايش می دهد.

ممنوعيتی که دولت سوريه برای حضور و رفت و آمد آزادانه بيشتر خبرنگاران رسانه های خارجی در مکان ناآرامی ها قرار داده است، دريافت اخبار را به شکلی مستقل دشوار می سازد.

سازمان اطلاعات نيروی هوايی ارتش سوريه به همراه سازمان اطلاعات نظامی اين کشور، وظيفه پيشگيری از جداشدن افسران از نيروهای دولتی را بر عهده دارند. اين دو سازمان امنيتی تا کنون نقش پر رنگی در سرکوب اعتراض ها ايفا کرده اند.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، تا کنون بيش از ۳۵۰۰ نفر در جريان سرکوب اعتراض های سوريه کشته شده اند.

در همين راستا، فعالين سوری از جدا شدن مجموعه ای از افسران ارتش در شهر درعا و درگيری آن ها با نيروهای امنيتی خبر داده اند.

يک ديپلمات عرب که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رويترز گفته است که حملات جدا شدگان از ارتش سوريه به نيروهای وفادار به بشار اسد در ۱۰ روز گذشته روندی صعودی داشته اما می توان گفت که ارتش سوريه همچنان شالوده خود را حفظ کرده است.

مقام های سوری می گويند که در حال مبارزه با گروه های مسلح تروريست هستند. معترضان اما اين روايت را رد کرده و آن را بهانه ای برای سرکوب اعتراض های مسالمت آميز به شمار می آورند.

«مشارکت گروه های عراقی» در سرکوب های سوريه

از سوی ديگر شورای عالی انقلاب سوريه در بيانيه ای پشتيبانی برخی از طيف های حکومت عراق از سرکوب معترضان سوری را محکوم کرد.

بنا بر اين بيانيه، در روزهای اخير ۱۰۰ اتوبوس حامل افراد شبه نظامی بدون آن که گذرنامه هايشان مهر ورود بخورد، وارد خاک سوريه شده اند. به گفته اين بيانيه، اين اتوبوس ها توسط واحدهايی از ارتش عراق و ارتش سوريه اسکورت می شدند.

شورای عمومی انقلاب سوريه از اتحاديه عرب خواست در اين باره تحقيق کند و از دولت عراق خواست توضيحات لازم را ارائه داده و از دخالت در مسائل داخلی سوريه خودداری کند.

عراق شنبه گذشته به مصوبه تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب رای ممتنع داد. طيف های مختلف عراقی در خصوص نا آرامی های سوريه مواضعی متفاوت دارند. ائتلاف پشتيبان نوری مالکی نخست وزير عراق که از شخصيت های شيعه تشکيل شده، از بشار اسد در مقابل معترضان حمايت می کند. اما گروه العراقيه که اکثر آن را شخصيت های سنی مذهب و سکولار تشکيل شده و همچنين ائتلاف گروه های کرد، منتقد پشتيبانی مالکی از اسد هستند.

شورای عمومی انقلاب سوريه در بيانيه خود حضور نيروهای منطقه ای در سوريه به منظور پشتيبانی از نظام بشار اسد را اعلام جنگ عليه ملت سوريه دانسته است.

سوريه در نشست اتحاديه عرب شرکت نمی کند

در ادامه تحولات سياسی مربوط به سوریه، وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که نماينده سوریه در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب که قرار است امروز (چهارشنبه) در رباط پايتخت مراکش برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

هدف از اين نشست، بررسی نا آرامی ها در سوريه در حاشيه کنفرانس همکاری های ترکيه- کشورهای عربی است.

تلويزيون دولتی سوريه به نقل از يک مقام مسئول در وزارت امور خارجه اين کشور گزارش داد که گفته است دولت سوريه بنا بر خواست برخی از کشورهای دوست، قصد مشارکت در نشست رباط را داشت اما پس از سخنان مقام های مراکشی از مشارکت صرفنظر کرد.

الطيب الفاسی الفهری، وزير امور خارجه مراکش، شامگاه سه شنبه در کنفرانسی خبری گفته بود که مصوبه تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب از روز چهارشنبه اجرايی می شود اما هيات اين کشور می تواند در نشست های حاشيه ای اتحاديه حضور يابد.

تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب به دليل پايبند نبودن اين کشور به طرح اتحاديه عرب برای پايان دادن به بحران صورت گرفته است. دولت سوريه روز دوشنبه، دوم نوامبر، موافقت خود را با اجرای اين طرح اعلام کرد.

بنا بر اين طرح، دولت سوريه متعهد شد به حضور نيروهای مسلح دولتی در همه شهرها و روستاها پايان دهد، تمام دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کند و به ناظران اتحاديه عرب و نمايندگان رسانه ها اجازه رفت و آمد آزادانه در سوريه بدهد.

در مقابل اتحاديه عرب ميزبان نشست گفت و گو ميان دولت سوريه و طيف های مختلف اپوزيسيون اين کشور خواهد بود.

معترضان و همچنين اتحاديه عرب می گويند که دولت سوريه به تعهدات خود برپايه اين توافقنامه پايبند نبود. بنابر گزارش ها از زمان موافقت دولت سوريه با اجرای طرح اتحاديه عرب، بيش از ۲۷۰ نفر در اين کشور کشته شده اند.

دولت سوريه تاکيد می کند که اجرای طرح اتحاديه عرب را آغاز کرده و اتحاديه عرب را متهم به تاثير پذيری از دروغ های رسانه ای و همگام شدن با توطئه عليه اين کشور می کند.

روزنامه فرامنطقه ای «الشرق الاوسط» به نقل از منابع مطلع در اتحاديه عرب گزارش داده که اين اتحاديه طرحی آماده کرده که هدف از آن زير نظر گرفتن اوضاع در سوريه، بررسی ادعاهای دولت اين کشور و همچنين و حمايت از غير نظاميان است.

برپايه اين طرح، هياتی متشکل از ۵۰۰ شخصيت حقوقی، نظامی و رسانه ای به سوريه اعزام می شود. دولت سوريه بايد کتبا تعهد دهد حمايت از جان اين هيات را برعهده می گيرد و به اعضای آن اجازه رفت و آمد به هر منطقه ای که خواستند و صحبت با هر شخص مورد نياز را بدهد. بنا بر اين گزارش، اين طرح در نشست رباط بررسی خواهد شد.

در هر حال محور گفت و گو های رباط برپايه گزارش نبيل العربی دبير کل اتحاديه عرب شکل خواهد گرفت. العربی در روزهای اخير با طرف هايی از دولت و اپوزيسيون سوريه ديدار و گفت و گو کرده است. اتحاديه عرب از اپوزيسيون سوريه خواسته نقشه راه خود را در خصوص مرحله انتقالی در اين کشور، ارائه دهد.
XS
SM
MD
LG