لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

مخالفان بشار اسد از کشته شدن ۴۴۰ نفر در روز شنبه خبر دادند


اتحاديه کميته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌های سوريه اعلام کرد که روز شنبه، چهارم شهريورماه، حدود ۴۴۰ نفر در اين کشور کشته شدند.

حدود ۳۰۰ نفر از قربانيان از شهرک داريا در حومه دمشق هستند که در کشتار روی داده پس از يورش نيروهای دولتی به اين شهرک، جان خود را از دست دادند.

شهرک داريا در کنترل ارتش آزاد سوريه – مخالفان مسلح بشار اسد ریيس جمهوری اين کشور- قرار داشت که دو روز پيش نيروهای دولتی پس از چند روز گلوله باران توپخانه‌ای به اين شهر يورش برده و با بيرون راندن معترضان مسلح، کنترل آن را باز پس گرفتند.

به گزارش خبرگزارش فرانسه، شورای ملی سوريه که در آن طيف‌های گسترده‌ای از معترضان حضور دارند، اعلام کرد که دستکم ۳۰۰ نفر در کشتار داريا کشته شدند که جنازه حدود ۱۲۰تن از آن‌ها شامگاه شنبه در مسجد ابو سليمان الدرانی يافته شد. گفته می‌شود که اين مسجد در معرض گلوله باران توپخانه‌ای نيروهای ارتش سوريه قرار گرفت.

تلويزيون دولتی سوريه بدون اشاره به شمار کشته شدگان تصاويری از شهر پخش کرد و اعلام کرد که کنترل شهر توسط نيروهای دولتی باز پس گرفته شده است. بنا به گزارش خبرنگار تلويزيون دولتی سوريه، نيروهای ارتش اين کشور موفق شدند «تروريست‌ها» را به سختی شکست دهند.

مقام‌های سوری از ابتدای آغاز اعتراض‌ها، از وجود توطئه‌ای خارجی عليه سوريه سخن می‌گفتند. آن‌ها به مخالفان «تروريست» می‌گويند.

فعالان سوری فيلم‌هايی ويدیویی بر روی شبکه اينترنت منتشر کردند که جنازه ده‌ها جوان را در مسجد ابو سليمان الدرانی نشان می‌دهد. بسياری از اين جوانان از ناحيه سر يا سينه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

بنا بر اين گزارش، جنازه‌ها در مناطق مختلف شهر از جمله منازل، پناهگاه‌ها و زير زمين‌های خانه‌ها مسکونی پراکنده شدند. اکثر شکته شدگان از جوانان هستند.

منابع معترضان می‌گويند که سربازان دولتی و لباس شخصی‌های هوادار حکومت، به اين ساختمان‌ها يورش برده و اعدام‌هايی گروهی اجرا کردند. شماری از قربانيان از فاصله نزديک به صورت، گردن يا سر آن‌ها شليک شده بود.

خبرگزاری رويترز به نفل از فعالان سوری هم از کشته شدن افراد کامل چند خانواده در داريا خبر داده است که شماری از آن‌ها زن و کودک هستند.

بنا بر اعلام همين خبرگزاری، گلوله باران توپخانه‌ای شهر المعضميه در حومه دمشق هم از سر گرفته شد. از مناطقه کفر سوسه در دمشق پايتخت سوريه نيز صدای چندين انفجار شنيده شد.

در شهر حلب، درگيری سنگينی ميان نيروهای دولتی و ارتش آزاد سوريه در نزديکی فرودگاه بين المللی اين شهر روی داد. شنبه شهرهای درعا، ديرالزور و حماه هم شاهد درگيری و گلوله باران برخی مناطق توسط توپخانه ارتش دولتی سوريه بودند.

بنا بر اعلام شورای ملی سوريه، شهر حمص از ۸۰ روز پيش در محاصره نيروهای دولتی است؛ از اين رو به دليل کمبود مواد مورد نياز از جمله آذوقه و دارو، اين شهر در آستانه يک فاجعه انسانی قرار گرفته است.

ديده‌بان حقوق بشر سوريه ماه ميلادی جاری (آگوست) را خونبار‌ترين ماه از زمان آغاز بحران سوريه اعلام کرد.

بنا بر اين اعلام، در ۲۵ روز گذشته، چهار هزار نفر در سوريه کشته شدند که سه هزار تن از آن‌ها غير نظامی، ۹۱۸ تن نظامی وابسته به نيروهای دولتی و ۳۸ تن از نيروهای ارتش آزاد سوريه هستند.
XS
SM
MD
LG