لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

کمیساریای سازمان ملل: شکنجه در سوریه فراگیر شده است


ناوی پیلای، مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
ناوی پیلای، مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
ناوی پیلای، مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گسترده شدن شکنجه در زندان‌های سوریه را محکوم کرد و از استفاده از شکنجه توسط برخی گروه‌های مسلح مخالف اسد هم ابراز تاسف کرد.

در سندی هشت صفحه‌ای که این کمیساریا منتشر کرده، آمده است با ۳۸ نفر از افرادی که تحت شکنجه قرار گرفته‌اند، مصاحبه کرده و آن‌ها جزئیات «وحشتناکی» از آنچه که برای آن‌ها پیش آمده، مطرح کرده‌اند.

در این گزارش از برخی گروه‌های مسلح نظیر «دولت اسلامی عراق و شام، گروه النصره، احرار الشام، توفان شمال و گردان التوحید» نام برده شده که دارای بازداشتگاه هستند و مردان، زنان و کودکان در آن‌ها در معرض شکنجه قرار می‌گیرند.

خانم پیلای می‌افزاید: «نتایج نشان می‌دهد که شکنجه به شکل گسترده‌ای در بازداشتگاه‌های دولتی سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی از گروه‌های مسلح نیز این شیوه را به کار می‌گیرند.»

این گزارش ادامه می‌دهد: «معمولا مردان، زنان و کودکان از خیابان‌ها، منازل یا محل کار خود ربوده می‌شوند، در مراکز بازرسی وابسته به دولت توقیف می‌شوند و پس از آن به ده‌ها مراکز بازداشت رسمی یا سری دولتی برده می‌شوند.»

سازمان ملل می‌افزاید که این افراد معمولا به شکلی سری و برای مدت زمان‌های غیر محدود بازداشت می‌شوند و گاهی به مراکزی دیگر از جمله بازداشتگاه‌هایی در پایگاه‌های ارتش و برخی از فرودگاه‌ها منتقل می‌شوند.

این گزارش به وضعیت برخی از بازداشت شدگان اشاره کرده که پس از بازداشت آویزان شدند، چشم‌هایشان بسته شد و پس از آن در معرض ضرب و شتم، سوزاندن، جریان برق و روش‌های دیگر شکنجه قرار گرفتند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:03 0:00
لینک مستقیم

به کارگیری مجدد جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه

در همین حال، فعالان مخالف دولت سوریه روز ۲۵ فروردين تصاویر و فیلمی ویدیویی منتشر کردند که می‌گویند نشان دهنده بمب شیمیایی حاوی گاز سمی کلر است که نیروهای دولتی آن را در حملات روزهای جمعه و شنبه، ۲۲ و ۲۳ فروردین، به روستای کفر زیتا در استان حماه، به کار برده‌اند.

دولت و مخالفان در سوریه یکدیگر را به حملات شیمیایی روزهای جمعه و شنبه به روستای کفر زیتا متهم می‌کنند. دو طرف می‌گویند گاز کلر که در جنگ جهانی اول استفاده‌ای فراگیر داشته، در این حملات به کار رفته است.

گاز کلر که استفاده صنعتی نیز دارد، در فهرست سلاح‌های شیمیایی که دولت اسد در اختیار سازمان منع انتشار جنگ افزارهای شیمیایی قرار داده است، نیست.

روز شنبه تلویزیون دولتی سوریه گروه النصره مرتبط با القاعده را به حمله شیمیایی به روستای کفر زیتا متهم کرد. این حمله باعث آسیب دیدن ده‌ها نفر شده است.

روز یکشنبه مخالفان بشار اسد تصاویر بمبی منفجر شده در روستای کفر زیتا را منتشر کردند که روی آن نوشته شده بود: «گاز کلر سی ۱۲».

بررسی صحت ادعاهای دو طرف هنوز برای رسانه‌ها میسر نشده است.

دولت سوریه و مخالفان آن تاکنون چندین بار یکدیگر را به حمله شیمیایی به مناطق مختلف این کشور متهم کرده‌اند. بزرگ‌ترین حمله شیمیایی سال گذشته به مناطقی در حومه دمشق روی داد که بیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشت.

پس از این حمله، غرب و در راس آن آمریکا قصد مداخله نظامی در سوریه را داشتند اما پس از موافقت دولت سوریه با قراردادن جنگ افزارهای شیمیایی خود در اختیار جامعه جهانی برای نابودکردن، شبح مداخله نظامی از سوریه دور شد.

پس گرفتن کنترل معلولا از مخالفان

در تحولی دیگر، نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی نیروهای حزب‌الله لبنان، کنترل شهرک مسیحی نشین معلولا در شمال شرق دمشق را از مخالفان باز پس گرفتند. بدین ترتیب یکی دیگر از راه‌های امداد رسانی به مخالفان حاضر در منطقه قلمون در مرز لبنان، بسته شد.

شبه نظامیان اسلامگرای مخالف اسد که برخی از آن‌ها به گروه النصره منتسب هستند، آذرماه گذشته، بخش‌هایی از شهرک معلولا را تصرف کرده بودند. آن‌ها همچنین شماری از راهبه‌های شهر را به گروگان گرفتند. تا اینکه ماه گذشته این راهبه‌ها بر پایه توافق تبادل اسرا که با میانجی‌گری قطر و لبنان صورت گرفت، آزاد شدند.

خبرگزاری دولتی سوریه روز دوشنبه گزارش داد که «واحدهای ارتش و نیروهای مسلح، امنیت و ثبات را به شهرک معلولا باز گرداندند.»

یک منبع نظامی هم به خبرگزاری رویترز گفت: «نیروهای دولتی هم اکنون در معلولا هستند، این شهرک در کنترل کامل آن‌ها است.»

شهرک معلولا در فاصله پنج کیلومتری اتوبان اصلی میان دمشق و حمص قرار دارد. کنترل این شهرک تاکنون چهار میان نیروهای دولتی و مخالفان رد و بدل شده است.
XS
SM
MD
LG