لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

بشار اسد: از حملات هوایی نیروهای ائتلاف به سوریه مطلع می‌شویم


رییس جمهوری سوریه می‌گوید که حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه مواضع گروه حکومت اسلامی به دولت او اطلاع داده می‌شود و اگر این حملات «جدی‌تر» بودند می‌توانستند به حکومت او کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن از شبکه بی‌بی سی انگلیسی پخش شد، اتهام استفاده نیروهای دولتی از بمب‌های موسوم به بشکه‌ای و سلاح‌های هدایت نشده را که موجب مرگ هزاران غیر نظامی در مناطق تحت کنترل شورشیان شده، تکذیب کرد.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا که حملات هوایی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی در خاک سوریه را از ۲۳ سپتامبر گذشته شروع کردند، هماهنگی این عملیات با حکومت سوریه را قاطعانه رد کرده‌اند.

بشار اسد کشورهای عضو این ائتلاف را به دلیل پشتیبانی از گروه‌هایی که برای سرنگونی او مبارزه می‌کنند به حمایت از «تروریسم» متهم کرد و تایید کرد که هیچ همکاری با نیروهای ائتلاف وجود ندارد.

او افزود با نیروهای ائتلاف که آمریکا و چندین کشور عربی را شامل می‌شود «هیچ همکاری مستقیم وجود ندارد. گاهی اوقات آن‌ها یک پیام می‌فرستند. می‌شود گفت که اطلاعاتی منتقل می‌شود ولی هیچ دیالوگ و گفت‌وگویی وجود ندارد».

بشار اسد گفت ارتباطات از طریق کشور ثالث، از جمله عراق انجام می‌شود که در آنجا نیز حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی در جریان است.

رییس جمهوری سوریه اظهار داشت: «از طریق بیشتر از یک کشور، عراق و کشورهای دیگر، اطلاعات به ما منتقل می‌شود. گاهی آن‌ها پیام‌هایی را منتقل می‌کنند که خیلی کلی است و نکته‌ای تاکتیکی و عملی در آن وجود ندارد».

او افزود که این حملات هوایی «جدی» نیستند.

حکومت سوریه که با اکراه انجام حملات هوایی علیه گروه داعش را در قلمرو خود پذیرفته است، می‌گوید قبل از انجام بمباران‌ها از وقوع آن مطلع می‌شود اما بار‌ها نیروهای ائتلاف را به دلیل عدم هماهنگی مورد انتقاد قرار داده است.

دمشق می‌گوید تا زمانی که جامعه بین‌المللی در این نبرد با نیروهای سوریه همکاری نکند، این حملات نمی‌توانند گروه داعش را شکست دهند.

بشار اسد در بخش دیگری از مصاحبه با بی‌بی سی گفت بمباران‌های نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا می‌توانست بالقوه به حکومت او کمک کند، اما این حملات تاکنون برای این منظور از شدت کافی برخوردار نبوده‌اند.

او افزود: «بله این حملات فایده‌هایی خواهند داشت، اما اگر قوی‌تر، جدی‌تر و کارآمد‌تر باشند. اما در این حد نیستند».

بعضی از تحلیلگران معتقدند که حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی باعث شده که دولت سوریه با دست بازتری علیه گروه‌های مخالف دیگر وارد عمل شود.

یکی از رهبران مخالف دولت سوریه نیز آمریکا را متهم کرده که با انجام عملیات هوایی علیه شبه نظامیان گروه داعش و نه نیروهای بشار اسد، آن‌ها را تنها گذاشته است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر نیز حکومت سوریه را به بمباران گسترده غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل گروه‌های شورشی از جمله استفاده از بمب‌های بشکه‌ای متهم می‌کنند که حاوی ترکش‌های خطرناک و مواد منفجره زیادی است و معمولا به وسیله هلی کوپتر روی این مناطق پرتاب می‌شوند.

اما بشار اسد در این مصاحبه استفاده نیروهای دولتی از بمب‌های بشکه‌ای را رد کرد و گفت این ادعا‌ها «داستان کودکانه‌ای» است.

او در حالی که می‌خندید گفت: «من هرگز نشنیده‌ام که ارتش از بشکه و یا دیگ آشپزی استفاده کرده باشد. ما بمب، موشک و گلوله داریم».

او همچنین ادعای استفاده نیروهای دولتی از سلاح‌های کشتار جمعی را تکذیب کرد و گفت: «سلاح‌های کشتار جمعی وجود ندارد. وقتی شلیک می‌کنی، هدف می‌گیری، و زمانی شلیک می‌کنی که هدف گرفته باشی، یک تروریست را هدف می‌گیری برای اینکه از غیر نظامیان محافظت کنی».

او این ادعا را رد کرد که دولت سوریه در اوت سال ۲۰۱۳ در حمله‌ای در حومه دمشق که ۱۴۰۰ کشته به جا گذاشت، از سلاح‌های شیمایی علیه مردم استفاده کرده است.

بشار اسد گفت: «چه کسی تشخیص داده که واقعا چه گروهی از این سلاح‌ها و علیه چه کسی استفاده کرده است؟»

رییس جمهوری سوریه در جواب خبرنگار بی‌بی سی در باره مسئولیت دولت او در این حمله گفت: «قطعا نه» و افزود که آمار تلفات گزارش شده «اغراق آمیز» بوده است.

پس از حمله سال ۲۰۱۳ و از زمانی که سوریه زرادخانه سلاح‌های شیمیایی خود را بر اساس معاهده‌ای با همکاری روسیه و آمریکا از بین برد، گزارش‌های مکرری از کاربرد گاز کلرین منشر شده است.

در بسیاری از این موارد، ساکنان محلی گزارش دادند که صدای هلی کوپتر را شنیده‌اند که از دخالت نیروهای دولتی حکایت می‌کند.

از شروع تظاهرات اعتراضی در سوریه در مارس ۲۰۱۱، تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار نفر در جنگ این کشور کشته شده‌اند.

دو دور گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوئیس با شکست مواجه شد. اما استفان د می‌ستورا، فرستده جدید سازمان ملل متحد برای بحران سوریه، روز سه‌شنبه برای شروع مذاکرات به دمشق سفر کرد.

او قرار است در باره طرح خود برای «توقف» جنگ در شهر حلب که بخش شرقی تحت کنترل شورشیان اکنون در محاصره نیروهای دولتی است، مذاکره کند.

XS
SM
MD
LG