لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

آغاز مذاکرات شش جانبه بحران اتمی کره شمالی


کره شمالی در سال گذشته ميلادی در اعتراض به تحريم های مالی آمريکا از مذاکرات شش جانبه خارج شد.
کره شمالی در سال گذشته ميلادی در اعتراض به تحريم های مالی آمريکا از مذاکرات شش جانبه خارج شد.


نمايندگان هسته ای شش کشور درگير در مذاکرات اتمی کره شمالی، دور دوم گفت وگوهای شش جانبه پيرامون بحران هسته ای اين کشور را از روز دوشنبه به طور رسمی در پکن آغاز کردند .



وودا وی، معاون اول وزارت امور خارجه چين و سرپرست مذاکرات اتمی اين کشور در اين گفت وگوها در سخنرانی افتتاحيه خود ضمن قدر دانی از تلاش های سازنده همه جناح ها برای از سرگيری مجدد اين مذاکرات که از يک سال پيش به حالت تعليق در آمده است ، خواستار اجرای کامل مفاد عهدنامه ای شد که کشورهای درگير در سال گذشته ميلادی بر سر آن به توافق رسيده بودند .



بر اساس موافقت نامه ای که شش کشور آمريکا ، روسيه ، چين ، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی در سال گذشته تصويب کردند ، پيونگ يانگ متعهد شده است تا در قبال دريافت تضمين های امنيتی و کمک های اقتصادی از تمامی برنامه های هسته ای خود صرف نظر کند .



سرپرست مذاکرات اتمی چين در سخنان امروز خود، دور دوم اين گفت وگوها را بسيار حياتی و پيچيده توصيف کرد و تاکيد نمود که طرفين درگير در اين گفت وگوها مسئوليت خطير و سرنوشت سازی را بر عهده گرفته اند .



وی همچنين از تمامی طرفين دعوت کرد که با بينش کافی و عزم و اراده سياسی با مسائل برخورد کرده و با تکيه بر اعتماد متقابل برای دستيابی به آينده ای سازنده و دو جانبه گام بردارند .



آقای وو در اين سخنان همچنين از تمامی جناح ها خواست تا برای ايجاد يک ساختار جديد در آسيای جنوب شرقی و ايجاد منطقه ای يکدست و عاری از سلاح های کشتار جمعی با يکديگر مشارکت کنند .



کره شمالی در سال گذشته ميلادی در اعتراض به تحريم های مالی آمريکا از اين مذاکرات خارج شد و با آزمايش هسته ای نهم اکتبر سال جاری اعتراضات شديد جامعه جهانی را برانگيخت.



اين کشور عليرغم اعلام آمادگی برای شرکت در دور دوم اين مذاکرات که از امروز در پکن آغاز شده است تا بدين لحظه موضعگيری مشخصی را که نشان دهنده تمايل اين کشور به انصراف از برنامه های هسته ای باشد به نمايش نگذاشته است .



بسياری از تحليلگران و کارشناسان منطقه ای معتقدند که کره شمالی با وجود رهبری کيم جونگ ايل که اکنون خود را يک قدرت هسته ای در منطقه به حساب می آورد با اينگونه مذاکرات حاضر نخواهد شد تا از تسليحات هسته ای خود چشم پوشی نمايد .


XS
SM
MD
LG