لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

حمله ارتش آمریکا به «شبه نظامیان وابسته به ایران»


در حالی که اوضاع در بغداد به دليل ممنوعيت عبور و مرور وسايل نقليه آرام گزارش شده است، خشونت های پراکنده در نقاط مختلف عراق ادامه دارد.
در حالی که اوضاع در بغداد به دليل ممنوعيت عبور و مرور وسايل نقليه آرام گزارش شده است، خشونت های پراکنده در نقاط مختلف عراق ادامه دارد.

ارتش آمريکا می گويد که در حملات هوايی و زمينی به شهرک شيعه نشين صدر در بغداد «۳۲ شبه نظامی وابسته به ایران» را کشته و ۱۲ را بازداشت کرده است.



این در حالی است که پليس عراق و شاهدان عينی که نخواسته اند نامشان فاش شود، گفته اند: در جريان اين حملات، نه شهروند غيرنظامی کشته اند که در ميان آنها دو زن به چشم می خورند.

بر اساس اين گزارش، شش نفر ديگر مجروح شده اند و هيچ اشاره ای نيز به شبه نظاميان نشده است.


دليل متناقض بودن اطلاعات ارتش آمريکا و مسئولان محلی عراق هنوز روشن نيست.


ارتش آمريکا می گويد که ايران افراد با ايران ارتباط داشته و مواد منفجره پر قدرت را که عليه سربازان آمريکايی استفاده می شود را از اين کشور وارد می کردند.


ژنرال ريموند اوديرنو، مرد شماره دو ارتش آمريکا در عراق در روزهای اخير بارها ايران را متهم به حمايت از شبه نظاميان شيعه کرده است و می گويد که ۷۳ درصد حملاتی که منجر به کشته و مجروح شدن سربازان آمريکايی می شود توسط اين افراد صورت می گيرد.



ژنرال ريموند اوديرنو، مرد شماره دو ارتش آمريکا در عراق در روزهای اخير بارها ايران را متهم به حمايت از شبه نظاميان شيعه کرده است و می گويد که ۷۳ درصد حملاتی که منجر به کشته و مجروح شدن سربازان آمريکايی می شود توسط اين افراد صورت می گيرد.

اين حملات که همزمان با سفر نخست وزير عراق به ايران صورت گرفت، به گفته خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين حمله این پيام قوی را ارسال کرده که برنامه امنيتی آمريکا در عراق، به رغم وابستگی دولت نوری المالکی به شيعيان، شبه نظاميان شيعه را ناديده نخواهد گرفت.


ايران که بارها از سوی آمريکا متهم به دخالت در امور داخلی عراق و آموزش و تجهيز شبه نظاميان شيعه شده است اين اتهامات را رد کرده است.


آقای مالکی که روز پنج شنبه به سفر دو روزه خود به ايران پايان داد هنوز درباره حملات اخير آمريکا به شهرک صدر واکنشی نشان نداده است.


اين تحول در حالی رخ می دهد که هزاران تن از شيعيان برای بزرگداشت درگذشت موسی کاظم، امام يازدهم شيعيان، در بغداد گردهم آمده اند و پليس برای جلوگيری از حملات احتمالی انتحاری شورشيان تدابير شديد امنيتی را به اجرا گذاشته است.


متمرکز شدن آمريکا بر نقش شبه نظاميان شيعه در حمله به نيروهای آمريکايی در حالی صورت می گيرد که ارتش ايالات متحده از دستيابی به موفقيت هايی در ارتباط با کاهش حملات شورشيان سنی خبر داده است.


گزارش های ارتش نشان می دهد که همکاری رهبران قبايل سنی برای طرد شورشيان و شبه نظاميان القاعده در کاهش درگيری ها موثر بوده، به طوری که در استان انبار عراق، از مراکز اصلی القاعده، حملات به نحو چشمگيری کاهش داشته است.


مثال ديگر در اين زمينه فلوجه است و بر اساس گزارشی که مقامات نظامی برای «مرکز مطالعات استراتژيک و بين المللی» در واشينگتن تهيه کرده اند حملات شورشيان در اين منطقه در ماه مه به زير ۳۰ درصد رسيده است در حالی که اين رقم در ماه ژوئن گذشته تا ۹۰ درصد می رسيد.


اما در حالی که اوضاع در بغداد به دليل ممنوعيت عبور و مرور وسايل نقليه آرام گزارش شده است، خشونت های پراکنده در نقاط مختلف عراق ادامه دارد.


نشست دو روزه همسايگان عراق در دمشق


در همين حال، معاون وزير امور خارجه عراق خواستار حمايت کشورهای همسايه برای تقويت امنيت در اين کشور شد و گفت که اميدوار است نشست منطقه ای که برای نخستين بار برگزار می شود به نتايج ملموسی دست يابد.


حسين کمال، رييس اطلاعات ارتش عراق روز چهارشنبه به همسايگان اين کشور هشدار داد که اگر آنها ارسال اسلحه و شورشيان را به عراق متوقف نکنند، ممکن است آنها قربانيان بعدی تروريسم باشند.

اظهارات اين مقام عراقی درباره نشست منطقه ای در حالی ابراز می شود که عربستان سعودی به عنوان يکی از همسايگان کليدی عراق در اين نشست حضور ندارد.


نشست دمشق از روز چهارشنبه در شهر دمشق، پايتخت سوريه، آغاز به کار کرده است و در آن نمايندگانی از کشورهای آمريکا، بريتانيا، ايران، اتحاديه عرب و اردن شرکت دارند.


لبيد ابوی، معاون وزير امور خارجه عراق گفت: اميدواريم که اين نشست دستاوردهای موثری داشته باشد و بتواند به عراق در وضعيت دشوار کنونی کمک کند.


هم عراق و هم ايالات متحده می گويند که با مشکل اسلحه و شبه نظاميانی روبرو هستند که به ادعای آنها، از کشورهای همسايه چون سوريه، ايران و عربستان سعودی وارد خاک عراق می شوند.


زلمای خليل زاد، سفير ايالت متحده در شورای امنيت سازمان ملل روز سه شنبه گفت که در نشست دو روزه دمشق موضوع جنگجويان خارجی که از مرزهای همسايگان وارد خاک عراق می شوند در ميان مسائل مورد بحث قرار خواهد داشت.


از سوی ديگر، حسين کمال، رييس اطلاعات ارتش عراق روز چهارشنبه به همسايگان اين کشور هشدار داد که اگر آنها ارسال اسلحه و شورشيان را به عراق متوقف نکنند، ممکن است آنها قربانيان بعدی تروريسم باشند.


آقای کمال که در نشست دمشق سخن می گفت، در همين زمينه به طور مشخص از کشورهای عربی بويژه سوريه و عربستان نام برد و از آنها خواست تا تدابير خود را برای وارد نشدن شبه نظاميان جهادی شدت ببخشند.


وی خظاب به هسمايگان عراق گفت: «تروريسم در حال گسترش به سرزمين های شماست زيرا که به اندازه کافی در اين زمينه اقدام نشده است. شما بايد از دولت منتخب عراق حمايت کرده و تبليغات عليه آن را متوقف کنيد.»


XS
SM
MD
LG