لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

طرح های محرمانه اسراییل برای حمله به ایران


اسراييل، اعلام کرده است به ايران اجازه نخواهد داد به سلاح اتمی دست پيدا کند.
اسراييل، اعلام کرده است به ايران اجازه نخواهد داد به سلاح اتمی دست پيدا کند.

هفته نامه «ساندی تايمز»، چاپ لندن، در شماره اين هفته خود می‌نويسد: اسراييل برای از بين بردن تاسيسات غنی سازی اورانيوم ايران توسط جنگ‌افزارهای تاکتيکی اتمی طرح های محرمانه‌ای تدارک ديده است .


به نوشته اين هفته نامه، اسراييل برای اين منظور از چند منبع نظامی خود استفاده خواهد کرد، از جمله دو اسکادران نيروی هوايی اين کشور که برای حمله به تاسيسات غنی سازی اورانيوم در نظنز با استفاده از بمب های سبک يا غيرقابل گسترش ضد پناهگاه های زيرزمينی آموزش ديده‌اند .


ساندی تايمز می‌نويسد: دو مرکز ديگر شامل تاسيسات تبديل اورانيوم اصفهان و همچنين آب سنگين اراک نيز با بمب های متعارف غيرهسته‌ای مورد هدف قرار خواهند گرفت .



خلبان های اسراييلی در طول هفته‌های اخير به منظور تمرين و آماده شدن برای پرواز به سوی اهداف خود در ايران که مسيری حدودا ۳۲۰۰ کيلومتری را شامل می‌شود، به جبل‌الطارق پرواز کرده‌اند.
ساندی تایمز

شورای امنيت سازمان ملل متحد ماه گذشته قطعنامه تحريمی عليه ايران را برای تنبيه تهران به خاطر خودداری از توقف غنی سازی اورانيوم تصويب کرد.


درحالي که قدرت های غربی بيم آن دارند که برنامه هسته‌ای ايران و به ويژه غنی سازی اورانيوم می‌تواند به ساخت بمب اتمی بيانجامد، تهران اصرار دارد که برنامه هسته‌ای اش صرفا در جهت اهداف صلح آميز بوده و به غنی سازی اورانيوم ادامه می‌دهد .



نيروی هوايی اسراييل در سال ۱۳۶۰، راکتور اتمی اوسيراک عراق را بمباران کرد اما پس از آن زمان هيچگونه اقدام پيشگرانه نظامی مشابهی را درمورد تاسيسات هسته‌ای ايران در دستور کار خود قرار نداده است. البته بسياری از تحليلگران سياسی بر اين باورند که تاسيسات هسته‌ای ايران آن قدر زيادند که اسراييل به تنهايی از عهده چنين کاری بر نمی‌آيد .



طرح اسراييل دربرگيرنده استفاده از بمب های هدايت شونده ليزری است که می توانند با ايجاد تونل به درون هدف که همان پايگاههای زيرزمينی هستند نفوذ کند و با استفاده از کلاهک های هسته‌ای می‌توان تاسيات نطنز را در زير زمين منفجر کرد.

ساندی تايمز می‌نويسد: طرح اسراييل دربرگيرنده استفاده از بمب های هدايت شونده ليزری است که می توانند با ايجاد تونل به درون هدف که همان پايگاههای زيرزمينی هستند نفوذ کند و با استفاده از کلاهک های هسته‌ای می‌توان تاسيات نطنز را در زير زمين منفجر کرد. انفجار اين تاسيسات با کلاهک های هسته‌ای در عمق زمين انتشار و گسترش راديو اکتيو ناشی از انفجار را کاهش می‌دهد.


به نوشته اين هفته نامه، خلبان های اسراييلی در طول هفته‌های اخير به منظور تمرين و آماده شدن برای پرواز به سوی اهداف خود در ايران که مسيری حدودا ۳۲۰۰ کيلومتری را شامل می‌شود، به جبل‌الطارق پرواز کرده‌اند. سه مسير احتمالی ديگر نيز برای رسيدن به اهداف مورد نظر در ايران در نظر گرفته شده است که يکی از آنها از روی کشور ترکيه می‌گذرد .


اين هفته نامه می‌افزايد: افشای چنين طرحی می‌تواند اعمال فشاری باشد بر تهران برای توقف غنی سازی اورانيوم .


اين در حالي است که واشينگتن بارها اعلام کرده است حمله نظامی می‌تواند يکی از گزينه‌ها در مورد ايران باشد اما همچنان بر اولويت رسيدن به راه حلی ديپلماتيک تاکيد دارد .


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، خواستار پاک شدن اسراييل از روی نقشه جهان شده است. اسراييل، که گفته می‌شود تنها دارنده زرادخانه اتمی در خاورميانه است، نيز اعلام کرده است به ايران اجازه نخواهد داد به سلاح اتمی دست پيدا کند.


واکنش ایران


گزارش روزنامه ساندی تایمز مبنی بر اینکه « ارتش اسرائیل قصد حمله هوایی به مواضع اتمی ایران را دارد» ، واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را بدنبال داشت.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه با تاکید بر صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی تهران گفت: «هرگونه اقدامی علیه ایران بدون پاسخ باقی نخواهد ماند و کشور مهاجم از اقدام خود پشیمان خواهد شد.»


XS
SM
MD
LG