لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

لغو مجوز صرافی‌های خصوصی در جمهوری آذربایجان


اخیرا مَنات، واحد پولی جمهوری آذربایجان، نزدیک به ۵۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است.
اخیرا مَنات، واحد پولی جمهوری آذربایجان، نزدیک به ۵۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است.

مقام‌های جمهوری آذربایجان با لغو مجوز فعالیت صرافی‌های خصوصی در این کشور، خرید و فروش ارزهای خارجی را تنها در شعب بانک‌ها مجاز اعلام کردند.

اخیرا مَنات، واحد پولی جمهوری آذربایجان، برای دومین بار طی یک‌سال گذشته با سقوط ارزش مواجه شد و در مجموع نزدیک به ۵۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد.

بانک مرکزی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نرخ دلار در کشور بر اساس عرضه و تقاضا آزاد و شناور خواهد بود، اما به دنبال اوج گرفتن تقاضا و قیمت دلار در صرافی‌ها و بازار سیاه، بانک مرکزی آذربایجان روز پنج‌شنبه ۲۴ دی اعلام کرد که دلار تنها در شعب بانک‌ها خرید و فروش خواهد شد.

به دنبال افت قیمت نفت از نیمه دوم سال ۲۰۱۴، درآمدهای ارزی آذربایجان که به شدت به صادرات نفت وابسته است، کاهش یافته است.

از طرفی دارایی‌های بانک مرکزی آذربایجان طی ۱۶ ماه گذشته از ۱۵ میلیارد دلار به حدود پنج میلیارد دلار سقوط کرده که حاصل تلاش مردم برای تبدیل منات خود به دلار و ذخیره آن بوده است.

هم اکنون در مقابل شعب بانک‌های این کشور صف‌های طولانی برای تبدیل منات به دلار وجود دارد، اما تنها چند بانک و به صورت محدود دلار به مردم می‌فروشند.

به دنبال کاهش نرخ منات نسبت به دلار، قیمت کالا‌ها در کشور نیز به سرعت بالا رفته است، به طوری که در شهرهای مختلف جمهوری آذربایجان اعتراض‌هایی برگزار شد.

الهام علی‌اف رییس جمهوری آذربایجان اخیرا اعلام کرده که به شدت با گرانفروشی برخورد خواهد شد.

در میان کشورهای عضو شوروی سابق، همه کشور‌ها با افت ارزش پول مواجه شده‌اند. در ترکمنستان نیز از چند هفته پیش دلار به صورت محدود و با کوپن در بانک‌ها فروخته می‌شود.

طی یکسال گذشته ارزش پول ترکمنستان نیز ۲۳ درصد کاهش یافته است. ارزش پول روسیه در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۹ درصد، قزاقستان ۸۶ درصد، ازبکستان ۵۷ درصد، گرجستان ۲۸ درصد، ارمنستان حدود ۱.۶ درصد، قرقیزستان ۲۸ درصد و تاجیکستان ۳۲ درصد کاهش یافته است.

همه این کشور‌ها یا به شدت وابسته به درآمدهای نفتی هستند، یا بخشی از درآمدهای آن‌ها به نوعی وابسته به کشورهای همسایه، خصوصا روسیه است.

XS
SM
MD
LG