لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

مقام آذربايجانی: نمی دانيم چه کسی واژه «همجنس باز» را به مغز مقامات ايران انداخته


علی حسن اف، ریيس بخش اجتماعی- سياسی نهاد رياست جمهوری آذربايجان
علی حسن اف، ریيس بخش اجتماعی- سياسی نهاد رياست جمهوری آذربايجان
يوروويژن، بزرگترين مسابقه آواز دنيا ميان هنرمندان آماتور و با شرکت ۴۲ کشور، تا ۱۰۰ ميليون نفر بيننده دارد و قرار است روز سه شنبه، ۲۲می، پنجاه و هفتمین دوره اين مسابقات به ميزبانی آذربايجان، همسايه شمالی ايران، افتتاح شود.

ايران سايت اينترنتی يوروويژن را از بهمن ماه گذشته فيلتر کرده و امکان خريد بليت تماشای مسابقه را برای ايرانی ها مسدود کرده است.

آذربايجان سال گذشته، برنده مسابقه يورويژن به ميزبانی آلمان شد و موفق به کسب ميزبانی اين دور از مسابقات برای سال جاری شده است.

ظاهرا موضوع يوروويژن صفحه ای جديد در اختلافات رو به گسترش تهران و باکو باز کرده است. اعتراض مقامات، روحانيان و رسانه های ايران متوجه مراسم دفاع از حقوق همنجسگراها است که همزمان با افتتاح مسابقه يوروويژن همه ساله برگزار می شود. ايران اين مراسم را «رژه همجنسگراها» می نامد و با اصرار خواهان لغو آن است.

ايران می گويد که ۹۰ درصد مردم آذربايجان مسلمان شيعی مذهب هستند و ايران نمی تواند به برگزاری «رژه همجنسبازان» بی تفاوت باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز سه شنبه ۱۹ ارديبهشت، پنج روز بعد از هشدار آيت الله مجتهد شبستری امام جمعه تبريز به دولت آذربايجان برای لغو اين مراسم، «صدها نفر از روحانيان، مردم متدين و ايثارگران تبريز مقابل کنسولگری جمهوری آذربايجان در تبريز با سر دادن شعارهايی خواهان لغو مراسم همجنسبازان در مسابقه يوروويژن شدند.»

برگزاری این تظاهرات، واکنش جمهوری آذربايجان را در پی داشت و طی هفته گذشته دو بار در مقابل سفارت ايران در باکو تظاهرات اعتراض آميز برگزار شد که شرکت کنندگان در آن خواهان پايان دادن به «مداخله» ايران در امور داخلی آذربايجان شدند.

سفارت ايران در باکو طی اعلاميه ای مطبوعاتی نسبت به «اهانت به مقام مقدس ولی امر شيعيان جهان آيت الله العظمی خامنه ای» در پلاکاردها و شعارهای معترضان آذربايجانی اعتراض کرد و نسبت به «عواقب» آن هشدار داد.

شگفتی مقام آذربايجانی از واژه «رژه همجنس بازها»

علی حسن اف، ریيس بخش اجتماعی- سياسی نهاد رياست جمهوری آذربايجان روز دوشنبه، اول خردادماه، طی کنفرانس مطبوعاتی که در رابطه با مسابقه يوروويژيون در باکو برگزار شد، نسبت به رويکرد مقامات ايرانی به شدت انتقاد کرد و گفت: «در روزهای اخير در آستانه برگزاری مسابقه يوروويژون در باکو، ايران به مرکز اصلی تبليغات سوء عليه آذربايجان تبديل شده است.»

به گفته وی، «اين همه هياهو و تبليغات منفی عليه آذربايجان همگی با ادعاهايی واهی مانند رژه همجنس بازان و تعقيب اسلامگرايان صورت می گيرد».

به گزارش خبرگزاری ترند آذربايجان، حسن اف در ادامه گفت: «مگر در آذربايجان قرار است رژه همجنس بازان برگزار شود؟ نمی دانم فکر برگزاری اين رژه از کجا به مغز آنها افتاده است؟ در آذربايجان مفهوم رژه همجنس بازان قابل درک نيست و واژه خاصی نيز برای آن وجود ندارد، ولی در ايران برای اين مفهوم واژه ای هست به نام "ابنه" . نمی دانم اين "ابنه" از کجا به مخ آنها فرو رفته است؟»

ظاهرا اشاره اين مقام آذربايجانی به واژه homosexual يا همجنسگرا است که در مطبوعات ايران با عنوان «همجنس باز» ياد می شود.

ايران تاکنون بارها دولت لائيک جمهوری آذربايجان را به دشمنی با اسلام، ممنوع کردن پوشش حجاب، نزديکی به اسرائيل و آمريکا برای ضربه زدن به منافع ملی ايران متهم کرده است، حتی اين کشور بهمن ماه سال گذشته سفير آذربايجان در تهران را احضار کرد و نسبت به « همکاری دولت باکو با سرويس اطلاعاتی اسرائيل، موساد برای قتل دانشمندان هسته ای ايران» اعتراض کرد.

حسن اف درباره رويکرد ايران نسبت به جمهوری آذربايجان گفت که «ما بارها و بارها به دولت ايران هشدار داده ايم، مقامات آذربايجانی به ايران سفر کرده اند و در ديدارهايی که با آنها داشته ايم به دفعات به آنها گوشزد کرده ايم که شما به سيستم سکولار ما مداخله نکنيد، ما نيز به سيستم مذهبی شما دخالتی نمی کنيم.

وی تاکید کرد: «مردم آذربايجان به باورهای اسلامی خود معتقد هستند و اين راه را ادامه می دهند و در آذربايجان يک مدل مخصوصی از اسلام، متقاوت از دولت ايدئولوژيک ايران وجود دارد».
XS
SM
MD
LG