لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

مصطفی عزیزی «زونا» گرفته و گرامی‌مقدم «نابینا» شده است


دختر مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی خبر داد که پدرش در زندان به بیماری «زونا» مبتلا شده و دستها و بازو‌هایش «پر از تاول‌های ریز و درشت شده» اما به «پزشک متخصص» دسترسی ندارد.

وکیل اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز روز جمعه ۱۷ مهر خبر داد که وی «تقریبا بینایی‌اش را از دست داده» و پزشکی قانونی نیز اعلام کرده که «امکان تحمل حبس را ندارد».

پرستو عزیزی، فرزند مصطفی عزیزی، روز پنجشنبه خبر داد که دست‌ها و بازو‌های پدرش «پر از تاول‌های ریز و درشت» شده است و پزشک عمومی بهداری زندان نیز تشخیص داده که بیماری او «زونا» است، اما تنها به او یک آمپول «کورتون» تزریق کرده‌اند.

وی در مصاحبه با وب سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر اضافه کرد: «متاسفانه پدرم به پزشک متخصص دسترسی ندارد. به او گفته‌اند... خودش می‌گذرد و نیازی به متخصص نیست».

مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی
مصطفی عزیزی، نویسنده و تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی

زونا یک عفونت ویروسی است که عامل مولد آن ویروس واریسلا زوستر، عامل آبله مرغان است. تاول‌های کوچک که با درد و سوزش همراه است از ویژگی‌های این بیماری است.

به گفته اعضای خانواده آقای عزیزی، وی از بیماری‌های دیابت، قلب و رماتیسم رنج می‌برد که اواخر فروردین ماه باعث شد برای ساعاتی به بهداری زندان اوین منتقل شود.

مصطفی عزیزی، نویسنده مجموعه داستان «من ریموند کارور هستم» و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی مانند مسابقه «دانش و هوش» و سریال «مسافر»، از سال ۲۰۱۰ به کانادا مهاجرت کرده بود.

وی روز ۱۲ بهمن سال ۹۳، به فاصله کوتاهی پس از بازگشت از کانادا به ایران، بازداشت شد.

انجمن جهانی قلم، انجمن قلم کانادا و عفو بین‌الملل خواستار آزادی آقای عزیزی شده‌اند.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره وضعیت نامناسب سلامتی زندانیان سیاسی و عدم دسترسی آن‌ها به خدمات پزشکی منتشر شده است.

در همین حال، نعمت احمدی وکیل مدافع اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی خبر داد گفت که موکلش «به دلیل بیماری، تقریبا بینایی‌اش را از دست داده» است و پزشکی قانونی نیز اعلام کرده که موکلش «امکان تحمل حبس» را ندارد.

وی با اشاره به اینکه دادگاه موکلش هفتم مهر برگزار شده است، ابراز امیدواری کرد که وی با وثیقه آزاد شود.

اسماعیل گرامی‌مقدم نماینده بجنورد در مجلس هفتم و سخنگوی حزب اعتماد ملی که در سال‌های اخیر خارج از ایران زندگی می‌کرد، روز جمعه ۲۶ تیر هنگام بازگشت به ایران دستگیر شد.

انتقال کسری نوری از دراویش زندانی از زندان نظام به اوین «همراه با ضرب و شتم»

مادر کسری نوری، درویش زندانی خبر داد که وی روز چهارشنبه ۱۵ مهر «بدون حکم قضایی و اطلاع قبلی» با «ضرب و شتم» از زندان نظام شیراز به زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، شکوفه یداللهی با اشاره به تماس تلفنی با پسرش گفت: ‌«ماموران به او گفته‌اند باید به زندان اوین برود. کسری خواسته تا دستور قضایی را نشانش دهند که یکهو ماموران به جانش افتاده‌اند و با کفش و دست کتکش زده‌اند، بدون اینکه بگذارند وسایلش را جمع کند با‌‌ همان لباس تنش و پابرهنه او را به فرودگاه برده‌اند و بعد به زندان اوین».

وی اضافه کرد: «چنان دستبند را محکم به دستانش زده بودند که دستش ورم کرده و زخم شده است. کسری گفت وقتی به اوین رفته در بهداری آنجا مچ دستش را پانسمان کرده‌اند».

به گفته وب‌سایت «مجذوبان نور»، پایگاه خبری درویشان گنابادی، مقامات زندان‌های استان فارس در نامه‌ای به دادستان شیراز خواستار انتقال آقای نوری به زندانی دیگر به دلیل «تبلیغ و ترویج درویشی و اخلال در نظم زندان» شده بودند.

کسری نوری از فعالان حقوق دروایش و همکار وب سایت «مجذوبان نور»، در سال ۹۰ دو بار بازداشت و در ‌‌نهایت در سال ۹۲ به چهار سال و چهار ماه زندان محکوم شد.

تعدادی از دراویش زندانی در سالهای گذشته دستگیر شده‌اند و زندانی هستند.

کانون مدافعان حقوق بشر که شیرین عبادی ریاست آن را بر عهده دارد، روز ۳۰ شهریور ۹۳ در نامه‌ای سرگشاده‌ به‌بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نوشته بود که دراویش گنابادی بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید...» مواجه هستند.

XS
SM
MD
LG