لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

بستن موسسه «علمی آزاد» در ایران؛ محرومیت جدید بهاييان محروم از تحصيل


جامعه بين المللی بهائيان روز يکشنبه طی بيانيه ای اعلام کرد ماموران امنيتی ۳۰ تن از بهائيان را در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و شيراز بازداشت کرده اند.

در اين بيانيه آمده افراد بازداشت شده اساتيد دانشگاه غيرحضوری بهائيان بودند که به جوانان بهايی محروم از تحصيل آموزش می دادند.

راديو فردا در گفت و گو با فرهاد ثابتان سخنگوی جامعه جهانی بهايی ابتدا از تعداد بازداشت شدگان و محل نگهداری آنها پرسيده است.



فرهاد ثابتان: حدود ۳۰ نفر از شهروندان بهايی در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج، اصفهان و شيراز دستگير شده اند. به نظر می‌رسد صبح روز يکشنبه اول خرداد در ايران، ماموران جمهوری اسلامی به منزل اين افراد هجوم بردند و وسايل کاری آنها اعم از کتاب، سی دی و کامپيوترشان را ضبط کرده و خودشان را دستگير کردند و به محل نامعلومی بردند. البته به نظر می‌رسد آنها را به زندان اوين برده باشند.

اين طور که در خبرها آمده کسانی که دستگير شده اند از مديران و اساتيد يک موسسه آموزشی عالی بودند. در اين مورد توضيح دهيد.

اسم اين موسسه «موسسه علمی آزاد» است که در سال ۱۹۸۷ به طور غير رسمی تاسيس شد. علت تاسيس اين موسسه توسط جامعه بهايی اين بود که بهاييان و خيلی از شهروندان ايرانی از تحصيلات عالی محروم هستند، بنابراين جامعه بهايی در نظر گرفت به طور غير رسمی و خصوصی از اساتيد بهايی دعوت کند تا برای دانشجويانی که پشت کنکور مانده بودند و اجازه ورود به دانشگاه را نداشتند تسهيلاتی فراهم کنند که به صورت آنلاين بتوانند تحصيلات خود را ادامه دهند.
دست اندرکاران اين موسسه در سالهای قبل هم مورد هجوم قرار گرفتند ولی هيچ گاه فعاليت آنها از سوی دولت ایران غير قانونی اعلام نشده بود. حتی به نظر می‌رسد بعضی از اينها را به اتهام اقدام عليه امنيت ملی دستگير کرده اند نه با حکم ديگری.


در ايران چنين چيزی ثبت نشده بود و مدرک آن را هم دولت ايران قبول نمی کرد، ولی دانشجويانی که از اين موسسه فارغ التحصيل شده بودند بالاخره توانستند در دانشگاه‌های خارجی فوق ليسانس يا دکترای خود را بگيرند و به اين ترتيب يک راه حل غير خشونت آميز و انسانی باشد برای معضلی که بهاييان با آن مواجه هستند.

آيا همه افراد بازداشت شده استادانی هستند که با اين موسسه آموزش عالی همکاری می کردند؟

اينها يا استاد بودند و يا به کارهای اداری و دفتری رسيدگی می کردند. يعنی همه افراد اساتيد دانشگاه نبودند و البته برای اولين بار هم نيست که اين افراد دستگير شده اند. در سال ۹۸ و ۲۰۰۰ يا ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ هم به اين موسسه حمله کرده و بعضی از اين افراد را بازداشت کرده بودند.

شما اشاره کرديد اين موسسه سالها است در ايران کار می‌کند. حالا چه شده که ناگهان افرادد موسسه را بازداشت کرده اند، آيا فعاليت موسسه ممنوع بوده است؟

به هيچ وجه اين طور نيست و همان طور که گفتم اين موسسه غير رسمی است. وقتی دولت رسما شهروندان خود را از حق تحصيل محروم می‌کند چه راهی برای جامعه می‌ماند تا بتواند به شهروندان کمک کند و افراد محروم از تحصيل بتوانند تحصيل کنند.

دست اندرکاران اين موسسه در سالهای قبل هم مورد هجوم قرار گرفتند ولی هيچ گاه فعاليت آنها از سوی دولت ایران غير قانونی اعلام نشده بود. حتی به نظر می‌رسد بعضی از اينها را به اتهام اقدام عليه امنيت ملی دستگير کرده اند نه با حکم ديگری.
XS
SM
MD
LG