لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

توقف دو هفته‌ای انتشار «بهار» به دليل چاپ مقاله‌ای درباره «غدير»


شماره روز چهارشنبه، یکم آبان، روزنامه «بهار» که مقاله «امام، پيشوای سياسی يا الگوی ايمانی؟» در آن چاپ شده است.
شماره روز چهارشنبه، یکم آبان، روزنامه «بهار» که مقاله «امام، پيشوای سياسی يا الگوی ايمانی؟» در آن چاپ شده است.
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» چاپ تهران از روز یکشنبه انتشار خود را به مدت دو هفته متوقف کرد. علت این توقف، چاپ مقاله‌ای انتقادی در این روزنامه به مناسبت «غدیر خم» اعلام شده است.

مدیریت روزنامه بهار در نامه‌ای که خبرگزاری ایلنا آن را منتشر کرده است، گفته که چاپ مقاله‌ای با عنوان «امام، پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» که به دلیل «خطای فنی» منتشر شده، موجب «جریحه‌دار شدن روحیه مومنان حضرت علی» شده است.

این روزنامه می‌گوید که مقاله یاد شده به دور از «مشی بهار»، مدیران و روزنامه‌نگاران آن بوده و علاوه بر عذرخواهی در این زمینه، روز شنبه، چهارم آبان، اقدام به انتشار چند یادداشت در نقد مطلب مورد نظر کرده است.

به رغم این اقدامات، مدیریت روزنامه بهار در نامه خود تصریح کرده است: «اما متاسفانه برخی از جریان‌های سیاسی که فرصت را غنیمت می‌شمارند از فرصت به دست آمده استفاده‌های دیگری می‌کردند که تداوم آن دل مومنین راستین را بیشتر به درد می‌آورد».

«عدم انتشار موقت و چند روزه» روزنامه، راهکاری است که مدیریت بهار گفته که «در راستای تلطیف فضای جامعه و به دست آوردن دل مومنین راستین و واقعی» اتخاذ کرده است.

مقاله «امام، پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به قلم علی اصغر غروی، نماینده نهضت آزادی در اصفهان، است که در شماره روز چهارشنبه، یکم آبان، روزنامه بهار منتشر شده است.

نویسنده این مقاله با زیر سوال بردن واقعه «غدیر خم» به عنوان روز تعیین علی ابن ابیطالب به عنوان «جانشین پیامبر اسلام» گفته که کلمات امام اول شیعیان در کتاب نهج البلاغه، «آشکارا بیانگر این حقیقت است که خلافت، امری انتصابی از جانب خداوند نیست و جانشین سیاسی رسول خدا باید توسط مردم انتخاب شود».

وی در بخشی دیگر از نوشته خود، در رد این گفته علمای شیعه که می‌گویند پیامبر اسلام، علی ابن ابیطالب را به عنوان جانشین پس از خود منصوب کرد، استدلال کرده است که «اگر امیرالمومنین فرمان خدا را بر خلافت خود بعد از رسول اکرم می‌یافت، آیا شجاعت و شهامت و عدالت او اقتضا نمی‌کرد که یک تنه شمشیر برکشد و فرمان و عدل خدا را جاری سازد؟! و آیا از دروازه حکمت و شهر علم نبوی بعید نبود که بیان این حق را از وقت حاجت به تاخیر اندازد؟!»

انتشار این مقاله با واکنش تند رسانه‌های تندرو از جمله خبرگزاری فارس و روزنامه کیهان روبرو شده و این روزنامه در یادداشتی مدعی شد که «اصلاح‌طلبان حمله به ولایت ائمه اطهار را از سر گرفتند».

کیهان می‌گوید که جبهه اصلاحات در «حمله یک‌سویه به باورهای اسلامی و مخصوصا اعتقادات شیعی» سابقه دارد و «اقدام اخیر روزنامه بهار حرکتی از نوع "حساسیت‌سنجی" برای آغاز دوباره حملات قبلی» است.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس، نوشته است که «اهانت و تحریف روزنامه بهار نسبت به اعتقادات شیعیان و انکار موضوع امامت از زبان کسی که ادعای تشیع می‌کند آن هم یک روز قبل از عید غدیر، کاملا برنامه‌ریزی شده و با هدف صورت گرفته است».

این خبرگزاری همچنین روز شنبه از قول قاضی ناصر سراج، رییس هیات نظارت بر مطبوعات، خبر داد که این هیات قرار است روز دوشنبه تشکیل جلسه داده و به پرونده روزنامه «بهار» به دلیل چاپ این مقاله رسیدگی کند.

وی افزوده که «توقف موقت انتشار روزنامه بهار مانع از رسیدگی به پرونده آن نمی‌شود.»
XS
SM
MD
LG