لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

بحرين: «مداخله وقيحانه» ايران در امور داخلی خود را محکوم می کنیم


دولت بحرين با صدور بيانيه ای آنچه را که «دخالت وقيحانه» جمهوری اسلامی ايران در امور داخلی اين کشور خواند محکوم و اظهارات مقام های ايرانی عليه اتحاد نزديکتر بحرين و عربستان را رد کرد.

کابينه بحرين روز يکشنبه، ۳۱ ارديبهشت ماه، در بيانيه خود تاکيد کرد که «دولت و مردم اين کشور ادامه دخالت وقيحانه ايران در امور داخلی شورای همکاری خليج (فارس) را قاطعانه رد می کنند.»

در اين بيانيه مداخله ايران در ارتباط با «تلاش های جاری در شورای همکاری خليج فارس برای ايجاد همبستگی» عنوان شده است و «اظهارات و اقدام های ايران» که به گفته منامه، «ناقض مناسبات خوب همسايگی بر اساس قوانين و مقررات بين المللی است» محکوم شده است.

بيانيه دولت بحرين در ادامه تنش های شديد لفظی ميان تهران و منامه بر سر پیشنهاد ریاض به شورای همکاری خليج فارس برای ايجاد اتحاد نزديکتر ميان شش کشور عضو آن است که گفته می شود احتمالا به همبستگی بيشتر میان بحرين و عربستان سعودی در امور دفاعی، سياست خارجی و امنيتی منجر خواهد شد.

مقام های جمهوری اسلامی از اين اتحاد به عنوان «طرح الحاق بحرين به عربستان» نام می برند و ۱۹۰ نماينده مجلس هفته گذشته با صدور بيانيه ای اين اقدام را محکوم کردند. همزمان حسينعلی شهرياری، نماينده زاهدان در مجلس، در سخنانی گفت که «بحرين پيش از اين استان چهاردهم ايران بوده و اگر قرار است اتفاقی در بحرين رخ دهد، بحرين حق ايران است و نه عربستان.»

علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، نیز اظهار عقيده کرده بود: «بحرين لقمه ای نيست که به سادگی از حلقوم کسی فارغ شود. در واقع اين اقدام نوعی بحران سازی در منطقه است.»

اين اظهارات خشم مقام های بحرينی را برانگيخت و وزارت امور خارجه اين کشور کاردار ايران در منامه را احضار و در يادداشتی اعتراضی «خواستار عدم طرح چنين مسائلی در آينده» شده‌ است.

سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان نيز در همراهی با بحرين از ايران خواست تا در امور شورای همکاری خليج فارس دخالت نکند و روز ۲۵ ارديبهشت ماه اظهار داشت: «آنچه که بين رياض و منامه روی می دهد، ربطی به ايران ندارد، حتی اگر اين دو کشور تصميم به تشکيل يک اتحاديه بگيرند.»

با اين حال يک روز بعد، هزاران تظاهرکننده ايرانی در پيروی از فراخوان شورای هماهنگی دفتر تبليغات اسلامی و پس از مراسم نماز جمعه تهران دست به راهپيمايی زده و آنچه را که «طرح الحاق به بحرين» خواندند محکوم کردند.

روز پنجشنبه هفته گذشته نيز رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، «اتحاد ميان بحرين و عربستان» را برای آينده امنيت در خليج فارس خطرناک توصيف کرد.

در نشست دوشنبه هفته گذشته سران کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در رياض تصميم گرفته شد تا فرصت بيشتری به مذاکره درباره پيشنهاد عربستان برای تشکيل يک اتحاديه ميان کشورهای عضو داده شود. بر پايه اين پيشنهاد، اتحاد ميان عربستان و بحرين نقطه آغازين تشکيل اين اتحاديه خواهد بود.

بحرين از ۱۵ ماه پيش درگير بحران ناشی از اعتراض های خيابانی اکثريت شيعه اين کشور بر ضد اقليت سنی حاکم بر آن است و روز جمعه، هزاران بحرينی در تظاهراتی که در منامه برگزار شد نسبت به اتحاد ميان عربستان و بحرين اعتراض کردند.

شيخ عيسی قاسم، از رهبران معترض شيعه در بحرين، در جريان اين تظاهرات گفت: «اگر تعدادی از دولت‌های مرتبط با موضع اتحاد، اعتراض يا بيم‌های خود را نسبت به اين موضوع ابراز کردند، چرا ملت‌ها حق نداشته باشند از نگرانی‌های خود سخن بگويند و نسبت به اين اقدام اعتراض کنند. چرا به آنها حق اعتراض مسالمت‌آميز در برابر طرح داده نمی‌شود و چرا می‌خواهند با زور اين طرح را به آن‌ها تحميل کنند؟»

در حال حاضر صدها تن از نيروهای نظامی عربستان در بحرین به سر می برند تا به گفته منامه، در برقراری نظم و امنيت به این کشور کمک کنند.
XS
SM
MD
LG