لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

پنج بحرینی به اتهام «ارتباط با سپاه» به زندان و سلب تابعیت محکوم شدند


دادستان کل بحرین روز پنجشنبه ۱۴ آبان اعلام کرد که پنج بحرینی به اتهام همدستی با سپاه پاسداران برای انجام عملیات خرابکارانه در خاک این کشور به زندان و سلب تابعیت محکوم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد الحمادی، دادستان کل بحرین، در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرده است گفته که دو نفر از متهمان در زمان محکومیت، در دادگاه جنایی بحرین حضور داشتند و سه نفر دیگر به طور غیابی محاکمه شدند.

آن‌گونه که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، دو نفر بحرینی که در دادگاه حاضر بودند گفته‌اند که اعترافات آن‌ها «زیر شکنجه» صورت گرفته است.

در این بیانیه تصریح شده که دو نفر از محکومین در زمینه «ساخت و استفاده از مواد منفجره و آتش‌زا به منظور انجام حملات خصمانه» در اردوگاه‌های سپاه پاسداران آموزش دیده بودند، و سه نفر دیگر از کمک‌های مالی و لجستیکی ایران برخوردار بودند.

وی افزوده است: این پنج نفر که با سپاه پاسداران در ارتباط بودند قصد داشتند تا حملاتی را علیه بانک‌ها و مراکز دولتی انجام دهند.

حکومت بحرین که در دست اقلیت سنی است بار‌ها ایران را متهم کرده که به دنبال دخالت در امور داخلی و ایجاد ناآرامی در میان اکثریت شیعیان این کشور است.

یک روز پیش از اظهارات دادستان کل بحرین، وزارت کشور این شیخ‌نشین حاشیه جنوبی خلیج فارس از بازداشت ۴۷ عضو یک گروه به گفته آن «تروریستی و مرتبط با ایران» خبر داد که در حال توطئه‌چینی برای انجام حمله در این کشور بودند.

بحرین مردادماه نیز خبر داد که در رابطه با کشته شدن دو پلیس این کشور، پنج نفر را بازداشت کرده است که با ایران در ارتباط بوده‌اند.

منامه ماه گذشته پس از اینکه اعلام کرد که نیروهای امنیتی‌اش کارگاه بزرگی برای ساخت بمب در این کشور کشف و تعدادی مظنون به ارتباط با سپاه را بازداشت کرده‌اند، سفیرش را از تهران فراخواند.

وزارت خارجه ایران روز پنجشنبه به خبر بازداشت ۴۷ عضو گروه مرتبط با سپاه واکنش نشان داده و آن را «بی‌اساس و مردود» دانست.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از یک «منبع آگاه» در وزارت خارجه ایران نقل قول کرده که گفته است: «سناریوهای تکراری مقام‌های بحرینی رنگ باخته و هیچ‌گونه تاثیری در واقعیت‌های به وجود آمده در منطقه نخواهد داشت».

وی به مسئولان بحرینی «توصیه» کرده که «از فرافکنی و اتهام به سایرین اجتناب ورزند و به مشکلات به وجود آمده در داخل کشورشان توجه کنند».

بحرین که پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است، در جریان اعتراض‌های گسترده سال ۲۰۱۱ موسوم به بهار عربی با نا‌آرامی‌های زیادی روبه‌رو شد.

اکثریت شیعه خواهان اصلاحات سیاسی در این کشور هستند. دولت بحرین هرگونه تبعیض علیه شیعیان را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG