لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

برگزاری انتخابات مجلس و شوراهای محلی در بحرین


بحرین- سه هزار زن شیعه در تظاهراتی در نوامبر سال گذشته خواستار اصلاحات در قانون اساسی شدند
بحرین- سه هزار زن شیعه در تظاهراتی در نوامبر سال گذشته خواستار اصلاحات در قانون اساسی شدند

برای برگزاری دومين انتخابات در تاريخ بحرين، حوزه های رای گيری از صبح امروز، با صف های جداگانه برای مردان و زنان، آغاز به کار کرد.


انتخابات قبلی این کشور در سال ۲۰۰۲ برگزار شد.


در انتخابات امسال، بيش از ۲۹۵ هزار دارنده حق رای بحرينی برای انتخابات نمايندگان مجلس و شوراهای محلی به پای صندوق های رای فراخوانده شدند.


اين انتخابات در حالی برگزار می شود که تنش زیادی بين گروه های اپوزيسيون، بخصوص شيعيان و دولت وجود دارد. احزاب شيعه، گروه های ليبرال و چپ گرای سنی انتخابات سال ۲۰۰۲ را تحريم کردند.


امسال همه این گروها واحزاب، با وجود ادامه تنش واختلاف با دولت، درانتخابات شرکت کردند.


از هم اکنون، تکليف يکی از ۴۰ کرسی مجلس بحرين معلوم شده است. اين کرسی را خانم« لطيفه القحود» به دست آورد که در حوزه انتخابی خود بدون رقيب بود. وی نخستين نماینده زن در تاريخ مجلس بحرين است.


دليل تحريم انتخابات در دور گذشته، اعتراض به تغييراتی در قانون اساسی بحرين بود که برطبق آن، مصوبات مجلس، برای به اجرا در آمدن، بايد به تصويب يک شورای ۴۰ نفره نيز برسد. امیر بحرین اعضای این شورا را منصوب می کند.


بزرگ ترين تشکل شيعه در بحرين، مجمع اسلامی وفاق، به رهبری شيخ علی سلمان، به دولت هشدارداده است که در صورت تقلب در انتخابات ، شيعيان واکنش شديد نشان خواهند داد.


از جمعيت ۶۵۰هزار نفری بحرين، حدود ۶۰ درصد شيعه هستند اما کشور را خاندان سنی « آل خليفه» اداره می کند. شيعيان خواستار کسب قدرت بيشتر در بحرين هستند.


بحرين در دهه ۸۰ تا ۹۰ ميلادی شاهد اعتراضات و تظاهرات گسترده شيعيان بود. امير کنونی بحرين شيخ حمد بن عيسی آل خليفه از زمان به قدرت رسيدن در سال ۱۹۹۹ اصلاحاتی در اين کشور انجام داد که از آن جمله می توان به عفو جلای وطن کردگان و زندانيان سياسی و نيز برگزاری انتخابات اشاره کرد.


XS
SM
MD
LG