لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

دبیرکل سازمان ملل در «مشروعیت» اقدام آمریکا علیه سوریه ابراز تردید کرد


بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل
بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل
بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل، گفت استفاده از زور تنها زمانی مشروع است که برای دفاع از خود بوده يا شورای امنيت سازمان ملل اجازه آن را صادر کند. این اظهارات پس از ابراز اطمینان باراک اوباما نسبت دریافت مجوز از کنگره آمریکا برای حمله به سوریه بیان شد.

دبيرکل سازمان ملل روز سه شنبه، ۱۲ شهريور، اين اظهارات را در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمينه مشروعيت اقدام نظامی آمريکا عليه حکومت سوريه به اتهام استفاده از سلاح شيميايی عليه شهروندانش ابراز کرد.

وی گفت: اگر بازرسان سازمان ملل استفاده از سلاح شيميايی را در سوريه تاييد کنند، شورای امنيت بايد متحد شده و دست به اقدام بزند.

شورای امنيت در دو سال و نيم اخير بر سر بحران سوريه دچار شکاف‌های جدی شده و در حالی که کشورهای غربی خواستار برخورد شديدتر با حکومت بشار اسد هستند، چين و روسيه به عنوان متحدان رژيم دمشق دو قطعنامه شورای امنيت عليه اين کشور را وتو کرده‌اند.

آقای بان تصريح کرد: «اگر استفاده از سلاح شيميايی توسط هر کسی و تحت هر شرايطی تاييد شود، اين نقض جدی قوانين بين‌المللی و جنايت جنگی ظالمانه‌ای است».

وی افزود: «هر کسی که مرتکب اين عمل شده بايد پای ميز محاکمه آورده شده و چنين اقدامی قابل بخشش نيست».

دبيرکل سازمان ملل از شورای امنيت خواست تا تلاش‌هايش برای يافتن مسيرهای ديپلماتيک به منظور حل بحران سوريه را بيشتر کند.

به گفته وی، شورای امنيت موظف است که از بن بست فعلی فراتر برود و جايگاه رهبری خود را به دست بياورد.

آقای بان تصريح کرد: «فارغ از اينکه چه کسی عامل بحران اخير است، اين موضوع بايد جامعه بين‌المللی را بيدار کند. ما بايد به سبعيت عليه مردم سوريه پايان دهيم.»

وی با ستايش از باراک اوباما به خاطر اينکه پيش از دخالت نظامی در سوريه متوسل به کنگره شده است گفت که اميدوار است اين روند «نتايج خوبی به دنبال داشته باشد».

بحران سوريه که دو سال و نيم است ادامه دارد يکصد هزار کشته بر جای گذاشته و بيش از دو ميليون سوری را در کشورهای همسايه آواره کرده است. پنج ميليون نفر نيز در داخل اين کشور آواره شده‌اند.

حمله شيميايی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق بار ديگر بحران سوريه را در صدر اخبار قرار داد و ايالات متحده و متحدان غربی‌اش اعلام کردند که مطمئن هستند حکومت بشار اسد پشت سر اين حمله قرار دارد. دمشق اين ادعا را رد و شورشيان را عامل حمله معرفی کرده است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز شنبه هفته جاری اعلام کرد که بايد به اقدام حکومت سوريه واکنش نشان داد و از کنگره آمريکا خواست تا مجوز دخالت نظامی در اين کشور را صادر کند.

رهبران ارشد دو حزب دمکرات و جمهوريخواه در مجلس نمايندگان روز سه شنبه، ۱۲ شهريور، در کاخ سفيد با آقای اوباما ديدار و حمايت خود را از اقدام نظامی عليه حکومت بشار اسد اعلام کردند.

رييس جمهوری آمريکا می‌گويد که مطمئن است مجوز حمله را از کنگره خواهد گرفت ولی اين حمله، محدود و برای بازداشتن دولت سوريه از انجام حملات مشابه خواهد بود.

آقای اوباما پيشتر اعلام کرده بود که استفاده از سلاح شيميايی در سوريه، «خط قرمز» آمريکا خواهد بود.

جان بينر، رييس مجلس نمايندگان، نانسی پلوسی، رهبر اقليت دمکرات و اريک کانتور، رهبر اکثريت جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان حمايت خود را از اقدام نظامی آمريکا در سوريه اعلام کرده‌اند.

جان مک کين، رقيب باراک اوباما در انتخابات سال ۲۰۱۲ رياست جمهوری آمريکا، گفته که موافق اقدام رييس جمهوری است ولی از قطعنامه‌ای که باعث نشود صحنه نبرد تغيير کرده يا قرار باشد دولت اسد بار ديگر دست بالا را داشته باشد، حمايت نمی‌کند.

سناتور رابرت مندز، رييس کميته روابط خارجی سنا، نيز گفته که از اقدام دولت اوباما حمايت می‌کند و اين نه تنها «پيامی» به سوريه خواهد بود بلکه همچنين پيامی به ايران، کره شمالی و گروه‌های تروريستی است.

در همین حال، فرانسوا اولاند، ریيس جمهوری فرانسه تاکيد کرد که به تنهايی به عمليات نظامی عليه حکومت بشار اسد دست نخواهد زد و منتظر تصميم کنگره آمريکاست.

آقای اولاند روز سه شنبه در کنفرانس مشتر ک خبری با ریيس جمهوری آلمان در پاريس، خواستار اتخاذ موضع واحد در اتحاديه اروپا در اين باره شد و گفت که اگر رای کنگره آمريکا به طرح اوباما منفی باشد، فرانسه با حمايت از اپوزيسيون دمکراتيک سوريه به مسئوليت خود عمل می‌کند و جامعه جهانی نبايد در برابر حمله شيميايی سکوت کند.
XS
SM
MD
LG