لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

دبيرکل سازمان ملل پرونده «توطئه ايران» را به شورای امنيت فرستاد


بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه اعلام کرد که پرونده «توطئه» جمهوری اسلامی ايران برای ترور سفير عربستان در آمريکا را به شورای امنيت فرستاده است.

دبيرکل سازمان ملل در سخنانی گفت که «من نامه هايی از ايالات متحده آمريکا، ايران و همچنين حکومت عربستان سعودی دريافت کرده ام.»

روز شنبه، خبرگزاری رسمی عربستان، اسپا، گزارش داد که عبدالله المعلمی، نماينده اين کشور در سازمان ملل شکايت رسمی رياض از ايران را به دليل دست داشتن در «توطئه زشت» ترور سفير اش در آمريکا تسليم بان کی مون کرده است.

نمايندگی عربستان در سازمان ملل در بيانيه ای گفته است: «تمام کسانی که در اين اقدام نفرت انگيز دست داشته اند بايد به پای ميز محاکمه کشانده شوند.»

همزمان با شکايت عربستان، سوزان رايس، نماينده آمريکا در سازمان ملل، نيز نشستی با نمايندگان ۱۵ کشور عضو شورای امنيت برای ايجاد هماهنگی در زمينه نحوه برخورد با ايران برگزار کرد.

ايران که به دليل برنامه هسته ای اش با چهار دور تحريم های شورای امنيت سازمان ملل روبرو شده هرگونه دخالتی در اين توطئه را رد کرده و آن را اتهام های «بی اساس، مهمل و کودکانه» خوانده است.

محمد خزاعی، نماينده ايران در سازمان ملل، به فاصله کمی از انتشار اين خبر، نامه ای به دبيرکل سازمان ملل متحد فرستاد و در آن اتهام های آمريکا را محکوم کرد.

ايالات متحده آمريکا سه شنبه گذشته تهران را متهم کرد که در توطئه دو ايرانی برای کشتن سفير عربستان در واشينگتن و انفجار در سفارتخانه های عربستان و اسرائيل دست داشته است.

اين دو ايرانی، منصور ارباب سير، تبعه ايرانی- آمريکايی و غلام شکوری هستند که گفته می شود آقای شکوری عضو نيروی قدس سپاه پاسداران است و احتمالا در ایران به سر می برد.

مقام های آمريکايی و عربستانی در واکنش به کشف اين «توطئه ترور» تاکيد کرده اند که ايران بايد پاسخگوی اقدام های خود باشد و موضوع را در شورای امنيت سازمان ملل پيگيری خواهند کرد.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، و ملک عبدالله، پادشاه عربستان، روز چهارشنبه در يک تماس تلفنی توافق کردند که «بايد پاسخ قاطع و يکپارچه بين المللی به کسانی داده شود که مسئول چنين اقدام هايی هستند.»

يک کارشناس حقوق بين الملل درباره نحوه رسيدگی به شکايت عربستان از ايران به راديو فردا گفته است که «اين درخواست عربستان سعودی چون از طرف يک عضو سازمان ملل طرح می شود بايد مراحل طبيعی خود را طی کند، به اين معنا که دبيرکل سازمان ملل بايد مطلب را به اعضای شورای سازمان ملل اطلاع دهد و سپس وقتی تعيين کند برای مورد بحث قراردادن موضوع.»

گيو ميرفندرسکی اظهار داشت: «وقتی اين موضوع به بحث گذاشته شد امکان دارد از دولت ايران بخواهند در جلسات مربوط شرکت کند و از عربستان هم دعوت می شود به اين جلسات بيايد تا مسئله را بررسی کنند. البته در منشور سازمان ملل اين گونه رسيدگی ها از طرف شورای امنيت زمانی انجام می ‌شود که مطلب مورد شکايت، به صلح و امنيت لطمه بزند يا صلح و امنيت يک منطقه را تهديد کند.»

مقام های جمهوری اسلامی ايران که در روزهای نخست پس از طرح اتهام های آمريکا واکنش خشمگينانه ای در قبال آن نشان داده بودند، روز دوشنبه خواستار ارائه اطلاعات مربوط به اين حادثه برای بررسی شدند.

علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، در اين زمينه گفته است: « آمادگی داريم تا هر مساله ای را حتی اگر به صورت تصنعی ايجاد شده باشد با صبر و حوصله مورد بررسی قرار دهيم و از آمريکا خواسته ايم تا اطلاعات مربوط به اين سناريو را در اختيار ما قرار دهد.»

وزارت امور خارجه ايران نيز با احضار کاردار سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکا است، خواستار دسترسی کنسولی به منصور ارباب سير در زندان شده است.

آمريکا از ايران به عنوان «بزرگترين حامی تروريسم بين المللی» نام می برد و هم اکنون پرونده های مختلفی عليه مقام های ايرانی به دليل دست داشتن در برخی از اقدام های تروريستی جهانی از جمله انفجار در مرکز يهوديان آرژانتين- آميا- تشکيل شده است.
XS
SM
MD
LG