لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

دبیرکل سازمان ملل: مردم ایران باید از مزایای توافق هسته‌ای بهره‌مند شوند


بان کی مون دبیرکل سازمان ملل
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه از قدرت‌های جهانی خواست تا این اطمینان را بوجود آورند که توافق تاریخی هسته‌ای با تهران «مزایای ملموسی برای مردم ایران» به دنبال خواهد داشت.

رهبران جمهوری اسلامی ایران بارها شکایت کرده‌اند که تهران نتوانسته است از لغو تحریم‌ها به اندازه کافی سود ببرد و بویژه مشکلات بر سر راه مبادلات بانکی مانع از سرمایه‌گذاری و انتقال پول شده است.

در نخستین سالگرد دستیابی به توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌های مذاکره خواست تا به تعهدات‌شان برای اجرای این موافقتنامه عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در بیانیه‌ای گفته است: «بسیار مهم است که برجام منافع همه طرف‌ها را تامین کند از جمله مزایای ملموسی برای مردم ایران به دنبال داشته باشد».

بسیاری از تحریم‌های سازمان ملل و بین‌المللی علیه ایران دی ماه پارسال و پس از انجام تعهدات تهران لغو شدند با این حال ایران همچنان از نظر نظامی تحریم است.

در بیانیه دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره اجرای مابقی تحریم‌ها و محدودیت‌ها علیه ایران، وی گفت که ایران معتقد است هنوز از مزایای برداشته شدن تحریم‌ها منتفع نشده است.

بان اشاره کرد که ایران از محدودیت‌های صدور ویزا از سوی آمریکا و مصادره اموال و دارایی‌هایش با حکم یک دادگاه این کشور ناراضی است.

ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل با طرح شکایات ایران در گزارش خود از حدود اختیاراتش فراتر رفته است.

جمهوری اسلامی همچنین خواستار شفافیت‌سازی بیشتر آمریکا درباره لغو تحریم‌ها شده و اینکه بانک‌ها و موسسات مالی و اقتصادی را به همکاری با تهران ترغیب کند.

بانک‌های اروپایی که برخی از آنها به خاطر نقض تحریم‌های ایران از سوی آمریکا مجازات شده‌اند، نسبت به از سرگیری مبادلات بانکی با تهران با احتیاط رفتار می‌کنند و خواستار گرفتن اطمینان از واشینگتن هستند که بار دیگر هدف مجازات‌های آن قرار نمی‌گیرند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که بانک‌ها و موسسات مالی مادامی که بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند نباید نگران معامله با ایران باشند.

XS
SM
MD
LG