لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

کاهش محبوبيت جهانی باراک اوباما


با وجود همه انتقادها اکثر شهروندان کشورهای اروپايی اميدوار هستند که باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آينده به پيروزی برسد.
با وجود همه انتقادها اکثر شهروندان کشورهای اروپايی اميدوار هستند که باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آينده به پيروزی برسد.
يک نظرسنجی جهانی نشان می دهد که باراک اوباما رييس جمهور آمريکا هنوز هم در سطح جهان محبوبيت دارد ولی مسائلی نظير شکست صلح خاورميانه، انفعال در قبال گرمايش زمين و استفاده از هواپيماهای بدون سرنشين در پاکستان تا حد زيادی از محبوبيت وی کاسته است.

به گزارش روزنامه «گاردين»، نتايج اين نظرسنجی که اخيرا توسط موسسه آمريکايی Pew انجام شده نشان می دهد که شمار زيادی از شهروندان کشورهای ديگر جهان احساس می کنند که باراک اوباما ، برنده جايزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۹، در موارد مهمی به وعده های خود عمل نکرده است.

طبق نتايج اين نظرسنجی که در ميان شهروندان بيست و يک کشور جهان انجام شده تعداد زيادی از پاسخ دهندگان معتقدند که باراک اوباما بر خلاف وعده های خود در آغاز رياست جمهوری در سال ۲۰۰۹، در مسير کاستن از خشونت و جنگ و يا اتکاء به روش های ديپلماتيک و هماهنگی با سازمان ملل متحد حرکت نکرده است.

موارد مهمی که در انتقاد از سياست خارجی باراک اوباما مطرح شده استفاده از هواپيماهای بدون سرنشين برای کشتن افراد وابسته به گروه های شورشی در پاکستان، تداوم موضع جانبدارانه آمريکا در قبال بحران فلسطين و بی توجهی و يا انفعال در قبل مسئله گرمايش کره زمين است.

شايد مهمترين نگرانی برای دولت آمريکا اين باشد که طبق نتايج اين نظرسنجی اکثر پاسخ دهندگان در بريتانيا، آلمان و فرانسه گفته اند که در حال حاضر چين را بزرگترين قدرت اقتصادی جهان می دانند.

با وجود همه اين انتقادها اکثر شهروندان کشورهای اروپايی باراک اوباما را به جورج بوش رييس جمهور قبلی آمريکا ترجيح داده و اميدوار هستند که آقای اوباما در انتخابات رياست جمهوری آينده به پيروزی برسد.

براساس نظرسنجی موسسه Pew يک از عمده ترين مسائلی که در انتقاد از سياست خارجی باراک اوباما مطرح شده استفاده از روش کشتار مخالفان توسط هواپيماهای بدون سرنشين در پاکستان، افغانستان و يمن بوده است.

دولت آمريکا همواره تاکيد کرده که اين روش عملياتی با دقت فراوان صورت گرفته وفقط ترويست ها را هدف قرار می دهد ولی در اين حملات تاکنون تعداد زيادی از غيرنظاميان کشته شده اند.

در خود آمريکا حدود ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان به اين نظرسنجی از عمليات هواپيماهای بدون سرنشين حمايت می کنند. اما درميان شهروندان کشورهای ديگر جهان از جمله فرانسه، چين، مکزيک و روسيه اکثريت چشمگيری از پاسخ دهندگان با اين روش مخالف اند.

طبق نظرسنجی که توسط موسسه Pew صورت گرفته ميزان محبوبيت باراک اوباما در ميان افکار عمومی کشورهای اروپايی هنوز هم بسيار بالا است . در حال حاضر ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان از انتخاب مجدد وی حمايت می کنند که به نسبت چهار سال پيش فقط شش درصد کاهش را نشان می دهد.

ولی در کشورهای ديگر جهان کاهش محبوبيت باراک اوباما بسيار چشمگير است. مثلا در ميان پاسخ دهندگان چينی ميزان محبوبيت وی به نسبت چهار سال پيش از ۶۲ درصد به ۳۸ درصد کاهش يافته است. ميزان محبوبيت وی در روسيه نيز مشابه همين است.

شايد جای تعجب نداشته باشد که بيشترين ميزان کاهش از محبوبيت باراک اوباما را می توان در کشورهای مسلمان ديد. در اين کشورها به طور متوسط فقط يک چهارم از پاسخ دهندگان به اين نظرسنجی از سياست خارجی باراک اوباما دفاع می کنند. البته اين ميزان هنوز هم از درصد متوسط حمايت شهروندان کشورهای مسلمان از آمريکا که دود ۱۵ درصد است، بيشتر است.

روزنامه «گاردين» می افزايد نتايج اين نظرسنجی نشان می دهد که اکثر شهروندان کشورهای ديگر احساس می کنند که باراک اوباما به بسياری از وعده ای خود در مورد سياست خارجی آمريکا عمل نکرده است. در آغاز دوران رياست جمهوری باراک اوباما بيش از نيمی از شهروندان کشورهای ديگر جهان فکر می کردند که رييس جمهور جديد آمريکا فقط در صورت حمايت و تاييد جامعه بين المللی از نيروی نظامی در کشورهای ديگر استفاده خواهد کرد.

اکنون فقط ۲۹ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که باراک اوباما به اين وعده خود عمل کرده است. آقای اوباما در عين حال وعده داده بود که در قبال بحران خاورميانه و صلح اسرائيل و فلسطينيان عادلانه عمل خواهد کرد و در مورد مسائل زيست محيطی و گرمايش کره زمين نيز موضع فعالی اتخاذ خواهد کرد. ولی نظرسنجی جديد نشان می دهد که اکثر پاسخ دهندگان معتقدند که رييس جمهور آمريکا به وعده های خود در اين زمينه عمل نکرده است.

با اين همه ميزان علاقه مردم در کشورهای اروپايی به باراک اوباما هنوز هم در سطح بالايی قرار دارد. به عنوان مثال در فرانسه حدود ۹۲ درصد اظهار اميدواری کرده اند که وی در انتخابات آينده به پيروزی برسد. ولی اين مسئله در خاورميانه به کلی متفاوت است و به عنوان مثال در مصر حدود ۷۵ درصد از پاسخ دهندگان با انتخاب مجدد باراک اوباما مخالف اند.
XS
SM
MD
LG