لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

بشار اسد: جنگ در سوریه طولانی و دشوار خواهد بود


بشار اسد، رییس جمهوری سوریه
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه «پاری ماچ» چاپ فرانسه که روز پنجشنبه ۱۳ آذر منتشر شد، گفت که انتظار دارد درگیری‌های کشورش طولانی و دشوار باشد.

آقای اسد در عین حال خاطرنشان کرد که ارتش سوریه شورشیان را شکست خواهد داد و او از قدرت کناره گیری نمی‌کند.

وی تاکید کرد: «هیچ کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که جنگ با شورشیان گروه حکومت اسلامی و سایر دشمنانش چه زمانی پایان خواهد یافت ولی آن‌ها از سلطه بر مردم این کشور ناکام خواهد ماند و از ارتش خواسته شده که پیشروی کند».

همزمان با انتشار مصاحبه بشار اسد، گروه ناظران حقوق بشر در سوریه روز پنجشنبه اعلام کرد که در جریان حمله شورشیان حکومت اسلامی به پایگاه هوایی دیرالزور در شرق این کشور ۱۹ سرباز سوری کشته شدند.

رییس جمهوری سوریه درباره وضعیت ارتش این کشور گفته است: «ارتش نمی‌تواند همزمان در همه جا حضور داشته باشد. وقتی هم ارتش نباشد تروریست‌ها از فرصت استفاده کرده تا از مرز عبور کرده و در منطقه دیگری رخنه کنند».

وی افزود: «مسئله بر سر جنگ میان دو ارتش نیست... ما با گروه‌های تروریستی طرف هستیم که به یک شهر یا روستا نفوذ می‌کنند. لذا این جنگ، طولانی و دشوار خواهد بود».

متن مصاحبه بشار اسد از سوی خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، نیز منتشر شده است.

وی در اظهارات خود همچنین از حملات هوایی ارتش آمریکا به مواضع شورشیان داعش که از ماه سپتامبر در جریان است، به عنوان «دخالت غیرقانونی» یاد کرد که به گفته وی، تغییری در وضعیت جنگ علیه گروه حکومت اسلامی نداده است.

رییس جمهوری سوریه در پاسخ به این پرسش که آیا چشم اندازی برای کناره‌گیری از قدرت به عنوان راه حل بحران این کشور می‌بیند، گفت: «حکومت مانند یک کشتی است: ناخدا نمی‌تواند در وضعیت طوفانی کشتی را ترک کند. او عرشه را ترک نمی‌کند. اگر لازم باشد که مسافران کشتی را ترک کنند، او آخرین نفری خواهد بود که عرشه را ترک می‌کند».

حمله داعش به پایگاه هوایی دولتی در شرق سوریه

گزارشها از سوریه حاکی است که شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی در عملیاتی شبانه به یک پایگاه نیروی هوایی ارتش در شرق این کشور حمله کردند.

مخالفان حکومت سوریه روز پنج شنبه گفتند که هدف از این حمله، حذف آخرین سنگر مهم رژیم سوریه در مناطق تحت کنترل این گروه افراطی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بیروت، این پایگاه در نزدیکی شهر دیرالزور یکی از تاسیسات نظامی مهم رژیم بشار اسد است. فرودگاه آن آشیانه هواپیماهای جنگنده‌ای است که بیشتر شهر‌ها و مناطق تحت کنترل گروه حکومت اسلامی در شرق سوریه را بمباران می‌کنند.

تصرف این فرودگاه برای گروه داعش علاوه بر در هم شکستن مقاومت رژیم در این منطقه، همچنین تبلیغات و بالا بردن روحیه پیکارجویان پس از شکست‌های چند هفته اخیر این گروه است.

حمله به پایگاه هوایی در طول شب انجام شد. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، عملیات شبه نظامیان با انفجار انتحاری یک خودروی حامل بمب در یک موضع نظامی در کنار فرودگاه شروع شد.

رامی عبدالرحمان مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت: «آن‌ها می‌خواهند فرودگاه را تصرف کنند. این حمله از عملیات قبلی گروه داعش بزرگ‌تر است».

«کمیته هماهنگی محلی» که مجموعه‌ای از گروه‌های مخالف رژیم سوریه است نیز وقوع این حمله را گزارش داد. هر دو گروه گفتند که پس از شروع گلوله باران روستاهای اطراف پایگاه هوایی توسط نیروهای حکومتی، درگیری‌های سنگین بین دو طرف در جریان است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اطلاعات خود را از شبکه‌ای از فعالان مستقر در سوریه دریافت می‌کند، گفت در این درگیری‌ها دست کم ۱۹ نفر از نیروهای دولتی و هفت نفر از شبه نظامیان گروه داعش کشته شده‌اند.

در همین حال تلویزیون دولتی سوریه در گزارشی گفت نیروهای دولتی در چند حمله سنگین به مواضع گروه داعش در دیرالزور تعداد زیادی از آنها را کشته، تجهیزات آنها را منهدم کرده و همچنین خودروهای نظامی و سلاح‌های سنگین را به غنیمت گرفته‌اند.

رویترز در ادامه این گزارش می‌نویسد اگر این حمله آغاز یک تهاجم مهم گروه داعش برای تصرف پایگاه هوایی باشد، دولت سوریه مجبور می‌شود هزینه دفاع از این پایگاه را که در منطقه‌ای عمدتا در تصرف شبه نظامیان جهادی واقع شده است به دقت ارزیابی کند.

گروه حکومت اسلامی تابستان گذشته پس از تصرف چند پایگاه هوایی در حومه شهر رقه در شمال سوریه، استان رقه را به کنترل کامل خود در آورد. شبه نظامیان این گروه پس از تصرف رقه صد‌ها نفر از نیروهای دولتی را به شکل دسته جمعی تیرباران کردند، بسیاری را سر بریدند و اجساد آنها را در شهرهای تصرف شده به نمایش در آورند.

به دنبال این شکست‌ها دولت سوریه با انتقاد شدید هواداران خود روبرو شد.

پس از اینکه گروه حکومت اسلامی بیشتر بخش‌های شمال و غرب عراق را در تابستان تصرف کرد و به مناطق تحت کنترلش در سوریه افزود، نبرد علیه این گروه به یک بحران منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شد.

این گروه ماه ژوئیه با اعلام خلافت اسلامی در مناطق تحت کنترل خود، ابوبکر البغدادی رهبر گروه را به عنوان خلیفه خود معرفی کرد. شبه نظامیان گروه داعش قوانین اسلامی را با خشونت در این مناطق اجرا کردند.

ابوبکر البغدادی حتی در این موقعیت مهم، همچنان یک چهره مخفی و مرموز باقیمانده است. او تنها یک بار در مجامع عمومی ظاهر شده و اطلاعات در باره زندگی شخصی او بسیار کم است.

هفته گذشته گزارش‌های متناقضی درباره دستگیری یکی از همسران و فرزند او در رسانه‌ها منتشر شد. مقامات لبنانی گفتند همسر و دختر او را دستگیر کرده‌اند. اما بعدا یکی از مقامات عراقی در بیانیه‌ای گفت زن دستگیر شده همسر البغدادی نیست.

در اولین بیانیه مقامات لبنانی، وزیر کشور گفت آزمایش‌های دی ان‌ای ابوبکر البغدادی که از عراق ارسال شده نشان می‌دهند کودکی که همراه این زن بوده دختر ابوبکر البغدادی است و خود این زن نیز شش سال پیش به مدت سه ماه همسر ابوبکر البغدادی بوده هر چند از قرار معلوم دیگر همسر او نیست.

مقامات امنیتی لبنان قبل از آن نیز گفته بودند که پسر ابوبکر البغدادی در این کشور دستگیر شده است.

XS
SM
MD
LG