لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

مذاکرات رییس جمهوری ایران با مقامات بلاروس


سفر آقای احمدی نژاد در پاسخ به ديدار ماه نوامبر گذشته الکساندر لوکاشنکو از ايران صورت می گيرد.
سفر آقای احمدی نژاد در پاسخ به ديدار ماه نوامبر گذشته الکساندر لوکاشنکو از ايران صورت می گيرد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران برای سفری دو روزه و ديدار با مقامات بلاروس روز دوشنبه وارد مينسک پايتخت اين کشور شد.


هم ايران و هم بلاروس که در سال های اخير با انتقادهای کشورهای غربی مواجه بوده اند، دارای روابط نزديکی با يکديگر هستند.


سفر آقای احمدی نژاد در پاسخ به ديدار ماه نوامبر گذشته الکساندر لوکاشنکو از ايران صورت می گيرد.


آقای احمدی نژاد قرار است در اين سفر با الکساندر لوکاشنکو، رييس جمهوری بلاروس گفت وگو و از بخش های مختلف صنعتی اين کشور بازديد کند.


وزير امور خارجه بلاروس هفته گذشته اعلام کرد که در سفر رييس جمهوری ايران مسائلی چون انرژی، تجارت و تحقيقات مورد بحث و بررسی قرار می گيرد.


رييس جمهوری ايران پيش از ترک تهران به خبرنگاران گفت «اين سفر در پاسخ به دعوت رسمی الکساندر لوکاشنکو صورت مي گيرد و ما اميدواريم که در اين سفر علاوه بر پيگيری موافقتنامه های قبلی بتوانيم روابطمان را بيش از پيش ارتقا دهيم و تحرک جديدی در روابط اقتصادی دو کشور ايجاد شود.»


در آخرين تماس ديپلماتيک ميان تهران و مينسک، وزيران دفاع ايران و بلاروس، ژانويه گذشته، دی ماه سال گذشته، يک قرارداد همکاری دفاعی و موشکی امضا کردند.



زمانی که رييس جمهوری بلاروس به ايران سفر کرد، آقای احمدی نژاد از وی به دليل مخالفتش با سياست های غرب، به عنوان فردی « شجاع و قوی» نام برد.


از رييس جمهوری بلاروس در کشورهای غربی به عنوان «آخرين ديکتاتور اروپا» ياد شده است. او متهم است که مخالفان را سرکوب و صدای رسانه های گروهی مستقل را خفه کرده است. آقای لوکاشنکو همچنين به خاطر اداره بلاروس ۱۰ ميليون نفری به شيوه جمهوری های سابق شوروی مورد انتقاد قرار دارد.


زمانی که رييس جمهوری بلاروس به ايران سفر کرد، آقای احمدی نژاد از وی به دليل مخالفتش با سياست های غرب، به عنوان فردی « شجاع و قوی» نام برد.


محمود احمدی نژاد نيز به دليل اظهارات و مواضع خود درباره مسايلی چون هولوکاست، پرونده هسته ای جمهوری اسلامی و آنچه مقابله جويی با خواست بين المللی در زمينه تعليق غنی سازی اورانيوم خوانده شده، مورد انتقاد کشورهای غربی قرار گرفته است.


در حالی که شورای امنيت سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی را به خاطر برنامه هسته ای خود مورد پاره ای از تحريم ها قرار داده است، آمريکا و اتحاديه اروپا سفر مقامات بلاروس به کشورهای خود را ممنوع کرده و تحريم های مالی را بر اين کشور به خاطر نقض آزادی و دمکراسی اعمال کرده اند.


رييس جمهوری بلاروس از سوی کشورهای غربی ملقب به «آخرين ديکتاتور اروپا» شده و متهم است که مخالفان را سرکوب کرده و صدای رسانه های گروهی مستقل را خفه کرده است. آقای لوکاشنکو همچنين به خاطر اداره بلاروس ۱۰ ميليون نفری به شيوه جمهوری های سابق شوروی مورد انتقاد قرار دارد.

سال گذشته نيز بلاروس ميزبان هوگو چاوز ديگر مخالف غرب بود و در حال حاضر نيز پيوندهای نزديکی با روسيه دارد، ولی اين ارتباطات به دليل اختلاف دو کشور بر سر مسئله انرژی اندکی به سردی گراييده است.


مذاکرات نظامی و صنعتی


در همین حال به گزارش مانی کسروی، خبرنگار رادیو فردا در روسیه، سفر محمود احمدی نژاد به بلاروس بازتاب وسيعی در روزنامه های چاپ روز دوشنبه مسکو داشته است.


به نوشته روزنامه ودوموستی، روابط ايران و بلاروس با توجه به مواضع مشترک دو کشور در مسايل مهم بين المللی، در سال های اخير توسعه يافته و دو کشور در زمينه های سياسی، اقتصادی و صنعتی با يکديگر همکاری مي کنند.


يکی از مهم ترين طرح های همکاری دو کشور، راه اندازی خط توليد خودرو سمند است که تابستان گذشته در مينسک پايتخت بلاروس کار خود را آغاز کرد. ظرفيت فعلی اين کارخانه ۱۰هزار دستگاه در سال است.


روزنامه کومرسانت نيز به اين موضوع اشاره می کند که حجم رسمی مبادلات تجاری ايران و جمهوری بلاروس ازسال ۱۳۷۹ تا کنون از روند رو به رشدی برخوردار بوده، به نحوی که در اين مدت، اين ميزان از ۲۵ ميليون دلار به ۴۵ ميليون دلار درسال ۱۳۸۴ افزايش يافت.


درهمين حال به نوشته نزاويسيمايا گازتا ديگر نشريه چاپ مسکو، بلاروس به عنوان سومين کشور صنعتی در مجموعه کشورهای مشترک المنافع پس از روسيه و اوکراين و همچنين توليد کننده عمده تسليحات نظامی مورد توجه خاص رهبری ايران قرار دارد.


اين روزنامه مي نويسد:« در حالی که ايران با تحريم های سازمان ملل مواجه است، بلاروس می تواند منبع مناسبی برای رفع احتياجات نظامی تهران باشد.»


اين درحالی است که برخی رسانه های روسی ظرف دو ماه گذشته در گزارش هايی با اشاره به مرگ مشکوک يک روزنامه نگار روزنامه روسی کومرسانت اعلام کردند ايوان سافرونف، روزنامه نگار مقتول روس پيش از مرگ، اطلاعاتی در مورد تصميم روسيه برای فروش مجموعه پدافند هوايی «اس ۳۰۰» به ايران از طريق بلاروس به دست آورده و قصد انتشار آن را داشت.


XS
SM
MD
LG