لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

معرفی فيلم‌های بخش مسابقه شصت و چهارمين دوره جشنواره برلين


شصت و چهارمين دوره جشنواره فيلم برلين که قرار است از ششم فوريه کار خود را آغاز کند روز چهارشنبه، ۲۵ دی ماه، فيلم‌های بخش مسابقه خود را معرفی کرد که آسيايی‌ها بعد از اروپا بيشترين سهم بخش مسابقه را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش مسابقه اين دوره از جشنواره، ۲۳ فيلم به نمايش در می‌آيد که ۲۰ فيلم آن برای جايزه خرس طلايی و نقره‌ای با هم رقابت می‌کنند. فيلم‌های ياد شده از کشورهای الجزاير، آرژانتين، اتريش، بلژيک، برزيل، کانادا، قبرس، دانمارک، فرانسه، آلمان، يونان، ژاپن، هلند، نروژ، چين، اسپانيا، سوئد، بريتانيا، اروگوئه و ايالات متحده آمريکا هستند.

قرار است که جوايز اين دوره از جشنواره برلين روز ۱۵ فوريه به فيلم‌های برنده اهداء شود و جشنواره با نمايش فيلم برنده خرس طلايی به کار خود پايان خواهد داد.

فيلم افتتاحيه جشنواره برلين، «گراند هتل بوداپست» ساخته وس آندرسون- محصول بريتانيا و آلمان- است که نخستين نمايش جهانی خود را تجربه می‌کند و در آن بسياری از ستاره‌های بين المللی نظير رالف فاينس، آدرين برودی و تونی روولوری ايفای نقش کرده‌اند. با اين حال، «گراند هتل بوداپست» همراه با «جویندگان آثار ماندگار» (The Monuments Men) ساخته جرج کلونی که آن نيز برای نخستين بار نمايش داده می‌شود، خارج از بخش مسابقه قرار دارند.

از مهمترين فيلم‌های بخش مسابقه می‌توان به «خانه کوچک» به کارگردانی يوجی يامادا، فيلمساز ژاپنی، اشاره کرد که پيش از اين فيلم «گرگ و ميش سامورايی» از وی به نمايش در آمده است. اين پنجمين حضور يامادا در بخش مسابقه جشنواره فيلم برلين است.

از ايران هيچ فيلمی در جشنواره امسال برلين پذيرفته نشده است و تنها يک فيلم به نام «ماکوندو» به کارگردانی سودابه مرتضايی به بخش مسابقه راه يافته که محصول اتريش است. سودابه مرتضايی پيش از اين دو مستند «بچه‌های پيامبر» و «بازار سکس در ايران» را ساخته که مورد انتقاد شديد رسانه‌های محافظه‌کار در ايران قرار گرفته است.
آلن رنه، فيلمساز ۹۱ ساله فرانسوی که آثار درخشانی چون «سال گذشته در مارين باد» و «هيروشيما، عشق من» را ساخته است امسال با فيلمی به نام «زندگی رايلی» به جشنواره فيلم برلين آمده که نخستين نمايش جهانی آن است.

«پسربچه» ساخته ريچارد لينکليتر، فيلمساز آمريکايی، با بازی پاتريشيا آرکت و ايتان هاوک، «در وضعيت نامرئی»، ساخته هانس پيتر مولاند از نروژ، «زيبايی و حيوانی» اثر کريستف گان که پيش از اين «برادری با گرگ» را ساخته بود از ديگر آثار بخش مسابقه شصت و چهارمين جشنواره فيلم برلين است.

«کرانه سوم رودخانه» اثر سلينا مورگا، «دو مرد در شهر» ساخته رشيد بوشارب، «زمین برهوت» به کارگردانی هائو نينگ از چين، «ماساژ کور» اثر يه لو، محصول چين و فرانسه، و «در ميان جهان‌ها» ساخته فيو آلاداگ، محصول آلمان، از ديگر فيلم‌های بخش مسابقه جشنواره برلين هستند.

از دیگر فيلم‌ها باید به «زغال سياه، يخ نازک» ساخته ينان ديائو از چين، «۷۱» اثر یان دیمانژ، «خواهران دوست داشتنی» ساخته دومینیک گراف و «آلوف» به کارگردانی کلودیا للوسا اشاره کرد.

«تاريخچه ترس» اثر بنيامين نيشتات، محصول مشترک چهار کشور فرانسه، آرژانتين، اروگوئه و آلمان، «جک» ساخته ادوارد برگ و فيلم «ايستگاه های متقاطع» به کارگردانی ديتريش بروگمان، هر دو محصول آلمان از ديگر آثار بخش مسابقه اين دوره از جشنواره فيلم برلين هستند.

از ايران هيچ فيلمی در جشنواره امسال برلين پذيرفته نشده است و تنها يک فيلم به نام «ماکوندو» به کارگردانی سودابه مرتضايی به بخش مسابقه راه يافته که محصول اتريش است. سودابه مرتضايی پيش از اين دو مستند «بچه‌های پيامبر» و «بازار سکس در ايران» را ساخته که مورد انتقاد شديد رسانه‌های محافظه‌کار در ايران قرار گرفته است.

رياست هيات داوران شصت و چهارمين دوره جشنواره فيلم برلين را جيمز اسکاموس، تهيه کننده و فيلمنامه‌نويس آمريکايی بر عهده دارد و از داوران می‌توان به کريستف والتز، بازيگر اتريشی و برنده دو جايزه اسکار، باربارا بروکولی، تهيه کننده فيلم‌های جيمز باند، تونی لونگ، بازيگر چينی، ترين ديرهولم، بازيگر دانمارکی، ميشل گوندری، فيلمساز فرانسوی و ميترا فراهانی، نقاش و فيلمساز ايرانی نام برد.

خانم فراهانی تاکنون دو مستند به نام‌های «زهره و منوچهر» و «فی‌فی از خوشحالی زوزه می‌کشد» را ساخته است که اين دومی درباره روزهای آخر زندگی بهمن محصص، نقاش ايرانی، است.
XS
SM
MD
LG