لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

برنی سندرز نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را رد نکرد


برنی سندرز، ۷۵ ساله و سناتور ورمونت است.
برنی سندرز، ۷۵ ساله و سناتور ورمونت است.

برنی سندرز روز پنجشنبه ۲۰ آبان احتمال شرکت در انتخابات رياست‌جمهوری آمريکا در سال ۲۰۲۰ را رد نکرد ولی گفت پس از پیروزی دونالد ترامپ می‌خواهد روی کمک به بازسازی پایه‌های حمایتی حزب دمکرات تمرکز کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور ۷۵ ساله ورمونت گفت: «چهار سال دیگر خیلی دور است» و افزود قبل از آن در سال ۲۰۱۸ باید برای حفظ کرسی خود در مجلس سنا مبارزه کند.

«باید این موارد را یک به یک حل کرد ولی در حال حاضر هیچ احتمالی را منتفی نمی‌دانم».

برنی سندرز عدم رضایت و نگرانی بسیاری از لیبرال‌ها از پیروزی تعجب‌آور دونالد ترامپ را منعکس می‌کند. او در مصاحبه‌ای تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت رای میلیون‌ها نفر از رای دهندگان طبقه کارگر آمریکا به دونالد ترامپ مایه شرمساری حزب دمکرات است و این حزب باید در مقابل نفوذ شرکت‌های اقتصادی بزرگ در عرصه سیاست کشور موضع قوی بگیرد.

او گفت: «به نظرم حمایت میلیون‌ها رای دهنده سفیدپوست طبقه کارگر از دونالد ترامپ برای کل حزب دمکرات مایه خجالت است و این نشان می‌دهد که برنامه‌ها و پیام‌های حزب دمکرات در حمایت از کارگران دیگر در آمریکا تاثیرگذار نیست».

برنی سندرز حاضر نشد از هیلاری کلینتون، رقیب خود در حزب دمکرات، انتقاد کند و دلیل نتیجه انتخابات روز سه‌شنبه را بی‌علاقگی بسیاری از رای‌دهندگان دمکرات دانست. او افزود: «بسیاری از مردم اصلا در رای‌گیری شرکت نکردند».

برنی سندرز در پایان رقابت طولانی خود با خانم کلینتون بالاخره از او حمایت و به شکل فعال در کارزار انتخاباتی‌اش شرکت کرد.

او گفت: «خانم کلینتون سابقه فعالیت سیاسی عالی دارد. او چندین دهه در خدمت سیاست و نهادهای عمومی بوده و مرزهای زیادی را شکسته است. او در این کارزار انتخاباتی نیز تلاش فراوانی کرد و شایستگی زیادی از خود نشان داد».

او تاکید کرد که حزب دمکرات در رقابت با شعارهای دونالد ترامپ نتوانست اقشار کارگری به خصوص در ایالت‌های مرکزی آمریکا را که از نظر رفاه و شرایط اقتصادی تحت فشار هستند به خود جذب کند.

«نمی‌توان از یک طرف ادعا کرد که حزب دمکرات طرفدار اقشار کارگر و زحمتکش است و از نیازهای جوانان دفاع می‌کند ولی در عین حال شهامت مبارزه با طبقه میلیاردرها و مراکز مالی را نداشت. مردم چنین چیزی را باور نمی‌کنند. باید تصمیم گرفت ما کدام طرف هستیم».

وی با وجودی که نسبت به همکاری با دولت دونالد ترامپ اظهار امیدواری کرد ولی با صراحت گفت که چنین وضعیتی بعید است.

«امیدوارم پیش‌بینی من غلط باشد. ولی معتقدم که او جعلی است و با وجود همه شعارهایش در مورد حمایت از اقشار زحمتکش ثابت خواهد شد که همه این حرف‌ها توخالی بودند».

برنی سندرز افزود در حال حاضر برای ریاست فراکسیون دمکرات‌ها در مجلس سنا و یا به عهده گرفتن رياست کمیسیون‌های تخصصی این مجلس هیچ تصمیمی نگرفته ولی در زمینه بسیج دمکرات‌ها برای بازسازی حزب فعالیت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG