لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

بايدن درباره حفظ «ساختار تحريم‌های ايران» به اسرائیل اطمينان داد


جو بایدن (سمت چپ) همراه با شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل.
جو بایدن (سمت چپ) همراه با شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل.
يک مقام آمريکايی گفته است که جو بايدن در سفر به اسرائيل به بنيامين نتانياهو قول داده است که در زمان اجرای توافق موقت هسته‌ای شش قدرت جهانی با ايران «ساختار اصلی تحريم‌ها» عليه ايران به قوت خود باقی بماند.

جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، که روز دوشنبه، ۲۳ دی ماه، برای حضور در آيين خاکسپاری آريل شارون نخست وزير پيشين اسرائيل به اين کشور سفر کرده بود، در ديداری چهارساعته با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در باره برنامه هسته‌ای ايران و توافق ژنو گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز و به نقل از يک مقام آمريکايی، گفت‌وگوی نتانياهو و بايدن که در طول شام دو نفره آنان برای دو ساعت پيش بينی شده بود، به چهار ساعت کشيده شد.

مقام آمريکايی يادشده به رويترز گفته است که آقای بايدن نخست وزير اسرائيل را در جريان جزييات اجرای توافق هسته‌ای اخير ميان شش قدرت جهانی و ايران قرار داد.

بنيامين نتانياهو از توافق موقت هسته‌ای که سوم آذر گذشته ميان کشورهای گروه ۱+۵ با ايران به عنوان مقدمه راهکار ديپلماتيک معضل اتمی ايران به دست آمد، به سختی انتقاد کرده و آن را «اشتباه تاريخی» ناميده است.

مقام آمريکايی مطلع از گفت‌وگوهای بايدن با نتانياهو به رويترز گفته است دادن اطمينان به اينکه ساختار اساسی تحريم‌ها عليه ايران حفظ می‌شود، برای آمريکا نيز به اندازه اسرائيل، در اولويت است و موضوع ملاقات دوشنبه شب در بيت المقدس بوده است.

جو بايدن در حالی با نتانياهو ديدار کرد که يک روز پيش از آن نمايندگان ايران و قدرت‌های جهانی به تفاهم رسيدند که توافق هسته‌ای به دست آمده در ژنو، از روز سی ام دی اجرايی شود؛ توافقی که دوره آن شش ماه است و در اين مدت، طرف‌های مذاکره بايد برای رسيدن به پيمان نهايی، جهت حل کامل معضل اتمی ايران، گفت‌وگو کنند.

ارزيابی شده است که مذاکرات اوليه برای پيمان نهايی در طول نيمه دوم بهمن و يا نيمه اول اسفند آغاز شود.

بنيامين نتانياهو ابراز اميدواری کرده است که «اشتباهات» صورت گرفته در توافق موقت با ايران، در طول توافق نهايی، برطرف شود تا «خطر هسته‌ای شدن نظامی ايران» برای هميشه برطرف گردد.

اسرائيل مدعی است که هدف ايران، دستيابی به بمب اتمی است و نظر به سياست‌های ضد اسرائيلی جمهوری اسلامی، داشتن چنين توانايی در دست ايران، می‌تواند «خطر حياتی» برای اسرائيل داشته باشد؛ ادعايی که ايران آن را رد کرده و بر بهره‌برداری مسالمت جويانه از توانايی هسته‌ای خود تاکيد دارد.

توافق هسته‌ای موقت در ژنو، ايران را موظف می‌کند از توسعه برنامه‌های اتمی خود در مرحله کنونی خودداری کرده و اورانيومِ تا کنون غنی شده با غنای بيست درصد را بی‌اثر کند تا با تحريم‌های بيشتری روبرو نشود و در هشت ماه قسط‌هايی به مبالغ ۴۵۰ تا ۵۵۰ ميليون دلار، و در مجموع چهار ميليارد و دويست ميليون دلار از پولهای راکد شده خود از فروش نفت در جهان را دريافت کند.

مقامات آمريکا تحريم‌های نفتی و بانکی را که در دو سال گذشته در روندی رو به رشد عليه ايران اعمال شد، «تحريم‌های ماهوی» توصيف کرده و آن را باعث فلج شدن اقتصاد ايران می‌دانند.

اسرائيل برخوردار شدن دوباره ايران از پول فروش نفت خود را کمکی به اقتصاد جمهوری اسلامی ايران دانسته و با آن مخالفت کرده است.

کاهش برخی از تحريم‌ها همچنين امکان انجام برخی معاملات طلا و ساير فلزات گرانبها را به ايران داده و محدوديت‌های شديد اعمال شده عليه عرصه پتروشيمی و صنايع خودروسازی ايران را برطرف می‌کند و به کشورهای ديگر امکان می‌دهد که معاملات نفتی با ايران را در سطح کنونی حفظ کنند.

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا از تفاهم روزهای گذشته، برای آغاز اجرايی کردن توافق هسته‌ای با ايران استقبال کرده و از کنگره خواسته است که از تصويب تحريم‌های بيشتر، در دوره‌ای که هنوز بايد مذاکرات بر سر پيمان نهايی اتمی با ايران انجام شود، خودداری کنند.

بسياری از ۵۹ سناتوری که از حاميان طرح تشديد تحريم ها عليه ايران هستند و برای نهايی کردن اين طرح، با وجود مخالفت‌های شديد باراک اوباما می‌کوشند، لزوم تامين امنيت اسرائيل را به عنوان همپيمان مهم آمريکا در خاورميانه، عنوان می‌کنند.

بر اساس گزارش رويترز، موضع مخالف اوباما با تشديد تحريم‌ها عليه ايران در دوره پيش رو، از سوی جو بايدن در ديدار دوشنبه شب او در بيت المقدس با نتانياهو مورد تاکيد قرار گرفته است.

رويترز به نقل از ديپلمات آمريکايی، که منبع اعلام جزيياتی از مذاکرات بايدن و نتانياهو بوده، افزود که بايدن و نتانياهو در خصوص «تحرکات ايران در حمايت از تروريسم در منطقه و اثرات گزينش حسن روحانی به رياست جمهوری ايران و فعاليت‌ ساير مهره‌های مهم در حاکميت ايران و راه‌های مقابله مشترک آمريکا و اسرائيل با طيف گسترده تهديدهای ناشی از ايران» گفت‌وگو کردند.

بايدن بامداد سه شنبه، ۲۴ دی، اسرائيل را به مقصد واشينگتن ترک کرد.
XS
SM
MD
LG