لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

معاون رییس جمهوری آمریکا در سفری اعلام نشده به عراق رفت


جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت به طور غیرمنتظره‌ به بغداد پایتخت عراق سفر و با مقام های این کشور گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، بایدن کمی پس از ورود به بغداد با حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، ملاقات کرد.

بر اساس این گزارش، محور مذاکرات رهبران دو کشور «بررسی پیشرفت‌های امنیتی و سیاسی در عراق» بوده است.

سفر بایدن به عراق، اقدامی به منظور اعلام حمایت از دولت این کشور به شمار می‌آید که در میانه تنش ناشی از بحران سیاسی، با گروه «حکومت اسلامی» در جنگ است.

گروه «حکومت اسلامی» از حدود دو سال پیش، مناطق وسیعی از سوریه و عراق را تصرف و در آنجا «خلافت اسلامی» اعلام کرده است. نیروهای عراقی برخی از مناطق از جمله شهر رمادی مرکز استان الانبار را از شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» باز پس گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر جو بایدن اعلام کرد که معاون رییس جمهوری آمریکا، با هدف ادامه نبردهای جاری علیه گروه «حکومت اسلامی» با رهبران عراقی دیدار خواهد کرد تا آن‌ها را به وحدت ملی و پایان اختلاف‌های سیاسی، تشویق کند.

عراق از چند هفته پیش، در بحرانی سیاسی به سر می‌برد. این بحران سیاسی از اختلاف فراکسیون‌های پارلمانی بر سر اصلاحاتی ناشی شده که حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواستار اجرای آن است.

عمده اختلاف‌ها بر سر کابینه تکنوکرات مستقلی است که آقای عبادی در پی تشکیل آن است. در حالی که معترضان در خیابان‌ها، به ویژه پیروان مقتدی صدر رهبر شیعه عراقی، بر تشکیل چنین دولتی اصرار دارند، اما فراکسیون‌های بزرگ وابسته به احزاب سیاسی، با این اقدام مخالفند. آن‌ها بیم آن دارند که تشکیل دولت تکنوکرات، باعث کاهش نفوذ آن‌ها در قدرت شود.

یک مقام مسئول در دولت آمریکا که همراه با آقای بایدن به عراق سفر کرده، به خبرنگاران گفته است: ‌ «او از مدتی پیش در پی سفر به عراق بود و ما در پی فرصتی برای اجرایی شدن آن بودیم».

سفر بایدن به عراق، نشان از آن دارد که کاخ سفید آمریکا، از پیشروی‌ نیروهای عراقی در مقابله با شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» خرسند است.

مقام مسئول آمریکایی گفت که آقای بایدن، روابطی شخصی با شماری از رهبران عراقی دارد و به طور متوسط هر ده روز، با آن‌ها گفت‌وگو می‌کند.

او افزود که این سفر برای رد کردن این «باور اشتباه در منطقه» صورت گرفته که معتقد است «ایران در عراق دارای نفوذ است».

از زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این نخستین بار است که جو بایدن به این کشور سفر می‌کند، او پس از جان کری وزیر امور خارجه و اشتون کار‌تر وزیر دفاع، سومین مسئول بلندپایه آمریکایی است که در ماه آوریل به عراق رفته است.

XS
SM
MD
LG