لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

بوش: احتمال گفت وگوی دو جانبه ایران و آمریکا وجود دارد


بوش: من مطمئنم که یک پیغام موثر به ایرانی ها نشان می دهد که ایالات متحده بخشی از یک گروه «کر» است تا اینکه یک صدای تنها باشد.
بوش: من مطمئنم که یک پیغام موثر به ایرانی ها نشان می دهد که ایالات متحده بخشی از یک گروه «کر» است تا اینکه یک صدای تنها باشد.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه گفت که احتمال دارد کاندولیزا رایس با همتای ایرانی خود گفت وگوی دو جانبه ای در نشست شرم الشیخ داشته باشد.



ولی وی تاکید کرد که هیچ گونه گفت وگویی خارج از بحث عراق یا درباره برنامه هسته ای ایران صورت نخواهد گرفت.

آقای بوش در پاسخ به سوال مجری شبکه تلویزیونی پی بی اس امریکا درباره احتمال «گفت وگوهای دوجانبه میان وزیران امور خارجه آمريکا و ايران، گفت:« آنها ممکن است گفت وگو کنند.»


رییس جمهوری آمریکا افزود:«من خوشحالم که نماینده خود را به یک کنفرانس منطقه ای می فرستم که همه هدف آن کمک به دولت عراق برای به دست آوردن اعتبار در جامعه جهانی است.»


وی اظهار داشت:«آنچه که نمی خواهم انجام شود، رو در رو نشستن با ایرانی ها به صورت دوجانبه است.»


آقای بوش، اظهار داشت: «پیامی که فرستاده خواهد شد این است که سلاح به عراق ارسال نکنید و نیروهای ما را هدف قرار ندهید و کمک کنید که این دمکراسی جوان زنده بماند. این است پیامی که رایس به ایرانی ها خواهد داد.»



پیامی که فرستاده خواهد شد این است که سلاح به عراق ارسال نکنید و نیروهای ما را هدف قرار ندهید و کمک کنید که این دمکراسی جوان زنده بماند. این است پیامی که رایس به ایرانی ها خواهد داد.
جرج بوش

جمهوری اسلامی هنوز تایید نکرده که نماینده خود را به نشست عراق که قرار است در روزهای سوم و چهارم ماه می در شرم الشیخ مصر برگزار شود اعزام خواهد کرد یا نه.


منوچهر متکی اخیرا گفته بود که هنوز درباره حضور در این کنفرانس تصمیمی گرفته نشده است و قرار است که در دیدار با وزیر امور خارجه عراق در این زمینه رایزنی شود.


به گزارش ایرنا، آقای متکی افزوده بود كه« عنوان همايش مصر، كشورهای همجوار است، اما كشورهايی كه به اين همايش دعوت شده‌اند بيش از تعداد كشورهای اصلی است.»


هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه عصر راهی تهران می شود تا به طور رسمی از همتای ایرانی خود برای شرکت در نشست عراق دعوت کند.


نشست شرم الشیخ در ادامه کنفرانس معاونان وزارت امور خارجه کشورهای همسایه عراق و برخی دیگر از کشورهای فرا منطقه ای شکل گرفته که دو ماه پیش در بغداد برگزار شد.


هدف از این نشست، یافتن راه حل هایی برای پایان دادن به خشونت ها در عراق از طریق جلب حمایت قدرت های خارجی برای حمایت از نوری المالکی، نخست وزیر عراق و به حاشیه رانده گروه افراطی است.




برنامه هسته ای


رییس جمهوری آمریکا، در این گفت وگوی تلویزیونی همچنین به موضوع پرونده هسته ای ایران اشاره کرد و گفت که او گفت وگوهای دو جانبه را با ایرانی ها مورد « توجه جدی» قرار می دهد « در صورتی که به این نتیجه برسیم که نشست با ایرانی ها آنها را متقاعد خواهد کرد تا سلاح هسته ای نداشته باشند.»


آقای بوش در عین حال گفت:«من فکر نمی کنم بحث با ایرانی ها در این مقطع زمانی و به صورت جداگانه می تواند نتایجی که ما دنبال آن هستیم را محقق کند.»


وی افزود:«من مطمئنم که یک پیغام موثر به ایرانی ها نشان می دهد که ایالات متحده، نه يک صدای تنها، بلکه بخشی از یک گروه کر و هم آواز است.»


XS
SM
MD
LG