لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

جان بینر از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا «کناره‌گیری می‌کند»


آقای بینر در ژانویه ۲۰۱۱ به عنوان رییس مجلس نمایندگان انتخاب شد.
آقای بینر در ژانویه ۲۰۱۱ به عنوان رییس مجلس نمایندگان انتخاب شد.

جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، که از سوی جناح محافظه‌کار حزب جمهوریخواه تحت فشار است، اعلام کرده که اواخر اکتبر از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

آقای بینر روز جمعه سوم مهر در جلسه‌ای با اعضای حزب جمهوریخواه آنها را از تصمیمش آگاه کرده است. علت کناره‌گیری وی جلوگیری از ایجاد اختلاف و دو دستگی در حزب اعلام شده است.

رویترز می گوید که اعلام این خبر از سوی جان بینر، جمهوریخواهان را شوکه کرد.

محافظه کاران تقاضا کرده‌اند که ادامه فعالیت بخش‌های دولتی در نیمه شب چهارشنبه و تصویب آن از سوی کنگره باید مشروط به حذف بودجه برنامه تنظیم خانواده شود. این اقدام با مخالفت قانونگذاران میانه روبرو شده است.

جمهوریخواهان در حال حاضر اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند.

جان میکا، نماینده جمهوریخواه در مجلس نمایندگان، در این زمینه به خبرنگاران گفت که بینر «فقط نمی‌خواهد تبدیل به سوژه شود. برخی از افراد می‌خواهند که او را در کنگره و بیرون از آن تبدیل به سوژه کنند».

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که برخی از محافظه‌کاران در حزب جمهوریخواه از استعفای جان بینر استقبال کرده‌اند.

تیم هالسکمپس گفته که «اکنون زمان رهبری جدید است» و تام ماسی نیز تاکید کرده که رییس مجلس نمایندگان، «جمهوری ما را ساقط کرده است».

وی افزود: «این اقدامی غیرقابل اجتناب بود».

بسیاری از جمهوریخواهان معتقدند که کناره‌گیری جان بینر پیروزی بزرگی برای طرفداران تی پارتی در حزب جمهوریخواه است.

آسوشیتدپرس می‌افزاید که تصمیم بینر امکان رای‌گیری برای برکناری او از ریاست مجلس نمایندگان را از بین برد، موضوعی که اخیرا در میان محافظه کاران مطرح شده بود.

جان بینر در ژانویه ۲۰۱۱ به عنوان رییس مجلس نمایندگان انتخاب شد. وی در سال ۱۹۹۰ وارد مجلس نمایندگان شد و ۱۳ دوره است که به نمایندگی از ایالت اوهایو در این مجلس حضور دارد.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا از مخالفان سرسخت دولت باراک اوباما در قبال ایران و برنامه هسته‌ای تهران بود و تلاش زیادی به خرج داد که مانع از تصویب توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی در کنگره شود.

این توافق سرانجام با مقاومت سناتورهای دمکرات از سد کنگره آمریکا گذاشت.

XS
SM
MD
LG