لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

بینر: جمهوریخواهان مصمم به مبارزه علیه توافق با ایران هستند


جان بینر، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه ۱۹ شهریور در سخنانی گفت که جمهوریخواهان مصمم به مبارزه بر سر توافق هسته‌ای با ایران هستند، فارغ از اینکه مجلس نمایندگان و سنا طی هفته جاری چگونه رای دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی به خبرنگاران گفت جمهوریخواهان از «هر ابزاری» استفاده خواهند کرد تا توافق روز ۲۳ تیرماه میان ایران و شش قدرت جهانی متوقف شود و اجرای آن را به تاخیر بیاندازند.

آقای بینر تصریح کرد که اعضای مجلس نمایندگان این حق را برای خود محفوظ نگه داشته‌اند تا به استراتژی اصلیشان برای رای گیری درباره طرح رد توافق بازگردند.

اعضای سنای آمریکا هم اکنون در حال سخنرانی پیرامون علل موافقت و مخالفت خود با توافق اتمی ایران هستند. احتمال می‌رود که سنا عصر پنجشنبه درباره این توافق رای‌گیری کند. دمکرات‌ها مطمئن هستند که آن‌ها آراء کافی برای جلوگیری از رد این توافق از سوی جمهوریخواهان را دارند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، موفقیت دمکرات‌ها در این زمینه پیروزی مهمی برای دولت اوباما در یکی از اولویت‌های سیاست خارجی‌اش خواهد بود، این در حالی است که جمهوریخواهان به اتفاق آراء مخالف آن هستند.

گزارش رادیویی جواد کوروشی درباره مخالفت‌ها با توافق ایران در آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:27 0:00
لینک مستقیم

میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، از همکاران دمکرات خود خواسته است تا از تاکتیک‌های آیین نامه‌ای برای بلوکه کردن مرحله نهایی طرح رد توافق استفاده نکنند. اما دمکرات‌ها گفته‌اند که از این ابزار استفاده خواهند کرد.

از سوی دیگر، جمهوریخواهان مجلس نمایندگان که متوجه شده‌اند احتمالا سنا مانع طرح رد توافق ایران خواهد شد، کار بر روی آن را متوقف کرده‌اند. آن‌ها به گزینه‌های دیگری روی آورده‌اند با این هدف که بر سر اجرای توافق یاد شده مانع ایجاد کنند، ولی به نظر می‌رسد که این اقدامات راه به جایی نخواهند برد.

ایران بر اساس توافق هسته‌ای وین پذیرفت که بخش زیادی از برنامه اتمی‌اش را به حال تعطیل در آورد و در مقابل، تحریم‌های بین المللی علیه تهران کاهش یافته یا لغو شوند.

دولت باراک اوباما می‌گوید که با این توافق، ایران امکان دستیابی به سلاح هسته‌ای را از دست خواهد داد و در صورت فریبکاری، تحریم‌های لغو شده بار دیگر بازخواهند گشت.

این در حالی است که مخالفان توافق، بویژه در میان جمهوریخواهان، تاکید دارند که امکان بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد و با اجرای توافق وین، میلیارد‌ها دلار پول در اختیار ایران قرار می‌گیرد که آن صرف گروه‌های تروریستی و رژیم بشار اسد در سوریه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG