لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

اسلامگرایان بوکوحرام «صد‌ها نفر» را از شهری در شمال نیجریه ربودند


ساکنان شهر داماسک روز سه‌شنبه چهارم فروردین گفتند که شبه نظامیان بوکوحرام بیش از ۴۰۰ زن و کودک را از این شهر واقع در شمال نیجریه ربوده‌اند.

نیروهای نظامی نیجر و چاد ماه جاری شهر داماسک را از بوکوحرام پس گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات رسمی تاکنون تعداد افراد ربوده شده را تایید نکرده‌اند. اما این گروه اسلامگرا پیشتر نیز آدم ربایی جمعی مرتکب شده بود.

ربودن بیش از ۳۰۰ دختر دانش آموز در ماه آوریل گذشته، خشم جهانی را علیه اقدامات بوکوحرام برانگیخت و توجه افکار عمومی دنیا را به شش سال حملات مسلحانه این گروه جلب کرد.

سلیمان علی، یک کاسب محلی در شهر داماساک به خبرگزاری رویترز گفت: «آنها ۵۰۸ زن و کودک را از شهر ربودند. ۵۰ نفر از آنها را قبل از ترک کردن شهر کشتند. ما نمی‌دانیم آیا پس از ترک شهر دیگران را کشته‌اند یا نه، اما می‌دانیم بقیه را با خودشان بردند».

نیروهای نظامی نیجر و چاد هفته گذشته جسد هفتاد نفر را در محلی شبیه به میدان اعدام، واقع در زیر پلی در حاشیه شهر داماساک پیدا کردند که پس از درگیری‌های نظامی اخیر خیابان‌های آن پر از آشغال و خودروهای سوخته است.

سلیمان علی گفت همسر و سه دختر او در میان ربوده شدگان هستند.

او افزود: «قرار بود دو تا از دخترانم امسال ازدواج کنند. بوکو حرام گفت آن‌ها بَرده هستند ما آن‌ها را می‌بریم چون مال ما هستند».

محمد عثمان، یک کاسب دیگر محلی گفت بوکو حرام دو همسر و سه فرزند او را با خود برده‌اند.

یک زن محلی ۴۰ ساله که خود را فنا معرفی کرد گفت شبه نظامیان پیش از خارج کردن گروگان‌ها از شهر، ابتدا همه آن‌ها را در مسجد اصلی شهر جمع کردند. او گفت دو فرزندش را در خانه مخفی کرده و آن‌ها را نجات داده است.

گروه بوکو حرام خواستار برقراری خلافت اسلامی در شمال نیجریه است. تشدید خشونت‌ها در نیجریه، انتخابات سراسری در این پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا را که قرار بود ماه گذشته برگزار شود به تعویق انداخته است.

«خارج شدن از شهر فایده‌ای ندارد»

ماه گذشته نیروهای نیجریه، چاد و نیجر در یک رشته عملیات مشترک شبه نظامیان بوکوحرام را از چندین شهر بیرون راندند. نیجریه می‌گوید از بیست استانی که در ابتدای سال جاری در اشغال شبه نظامیان بوکوحرام بود، ۱۷ استان آزاد شده است.

قرار است انتخابات به تعویق افتاده نیجریه روز یکشنبه نهم فروردین برگزار شود.

نیروهای نیجر روز سه شنبه در میان اندک اهالی باقی مانده در شهر داماساک، غذا توزیع کردند. تعدادی از ساکنان برای سرزدن به خانه‌های‌شان به شهر آمده ولی بلافاصله به بیشه‌های خارج شهر بازگشتند.

سلیمان علی گفت فقط امیدوار است زندگی به وضع عادی برگردد.

او گفت: «بد‌ترین حادثه‌ای را که ممکن است تصور کنید به چشم دیده‌ایم. بعد از این اتفاقات، فکر می‌کنیم دیگر خارج شدن از شهر فایده‌ای ندارد. آن‌ها همه نزدیکان و اعضای خانواده ما را کشته‌اند، ما فقط به خدا پناه می‌بریم».

XS
SM
MD
LG