لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

دامنه حملات اسلامگرایان «بوکو حرام» به چاد گسترش یافت


شبه نظامیان بوکوحرام نیجریه روز جمعه ۲۴ بهمن به روستایی در ساحل دریاچه چاد حمله کردند. این یورش اولین عملیات نظامی بوکو حرام در این کشور همسایه نیجریه است.

دامنه حملات این گروه اسلام گرای تندرو اکنون به چهار کشور گسترش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیکارجویان بوکوحرام با قایق از دریاچه عریض چاد عبور کرده و در تاریکی شب به دهکده نوگبوئا حمله کردند که در آن سوی مرز با شهر بوگا در نیجریه واقع شده است.

سخنگوی ارتش چاد به یک رادیو سراسری کشور گفت: «آن‌ها با شلیک به هر جنبنده‌ای شروع کردند». یک منبع امنیتی گفت دو سوم دهکده نوگبوئا که محل امن پناهجویانی است که از حملات بوکوحرام گریخته‌اند در آتش سوزانده شدند.

این منبع امنیتی افزود نیروهای نظامی چاد با حمایت هوایی به حمله شبه نظامیان بوکوحرام پاسخ داده، آن‌ها را فراری داده و وسائل نقیله آن‌ها را منهدم کردند.

به گزارش مقامات چاد، یک غیر نظامی، کدخدای دهکده و یک سرباز کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. دو نفر از شبه نظامیان بوکو حرام در این حمله کشته و پنج نفر از آن‌ها مجروح شدند.

این دور جدیدی از تشدید حملات بوکوحرام است که از شش سال پیش جنگ برای برقراری خلافت اسلامی در شمال شرقی نیجریه و در مناطق همجوار یعنی کامرون، چاد و نیجر را آغاز کرده است.

از سال ۲۰۰۹ این گروه بیش از هزاران نفر را کشته و در هفته‌های اخیر با گسترش شعاع عملیات خود حملات تازه‌ای را در نیجریه و در شهر‌های مرزی کشورهای همسایه انجام است.

تشدید حملات بوکو حرام انتخابات سراسری نیجریه را که قرار بود در ۱۴ فوریه برگزار شود، شش ماه به تعویق انداخته است.

همکاری مشترک و بی‌سابقه

چاد که تا روز جمعه ۲۴ بهمن از حملات این پیکارجویان جهادی در امان بوده اکنون با تهدیدهای منطقه‌ای این گروه مواجه است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد نیجریه، چاد، کامرون و نیجر در ماه جاری از شروع یک همکاری مشترک برای سرکوب شورشیان خبر دادند. این اقدام امیدواری به حضور نیروی نظامی کارآمد و مقابله موثر‌تر با شورشیان بوکو حرام را افزایش داده که تاکنون عملیات نیروهای نظامی نیجریه را بی‌اثر کرده‌اند.

شبه نظامیان بوکوحرام اکنون در جبهه‌های مختلف با نیروهای نیجریه می‌جنگند با این حال همچنان توجه خود را به شهر کلیدی میادوگیری، مرکز استان بورنو در شمال شرقی نیجریه، معطوف کرده‌اند.

یکی از رهبران محلی و یک شاهد عینی گفتند روز پنج شنبه در دو حمله جداگانه در روستایی در نزدیکی شهر میادوگوری، دستکم ۲۱ نفر کشته شدند. شبه نظامیان، خانه‌ها و محل کسب و کار مردم روستا را به آتش کشیدند.

خشونت‌های پیش از انتخابات

همچنین به گفته یک منبع پزشکی و یک شاهد محلی، یک زن بمبگذار انتحاری روز پنجشنبه با منفجر کردن خود در بازار پر ازدحام شهر بیو در جنوب بورنو ۱۱ نفر را کشت.

مسوولان بیمارستانی اضافه کردند با شناسایی قربانیان آمار تلفات ممکن است افزایش یابد.

خشونت‌ها در شمال کشور روی انتخابات سراسری نیجریه تاثیر منفی گذاشته و رقابت‌های این انتخابات سرنوشت ساز را شتاب بخشیده است.

گودلاک جاناتان، رییس جمهور فعلی که برای حفظ موقعیت خود تلاش می‌کند و محمد بوهاری رهبر نظامی پیشین کشور که وعده داده بوکوحرام را متلاشی کند، دو نامزد اصلی این انتخابات هستند.

کمیسیون حقوق بشر نیجریه روز جمعه گزارش داد که در خشونت‌های پیش از انتخابات ۵۸ تن کشته‌اند و نسبت به افزایش قابل توجه سخنرانی‌های نفرت برانگیز بین اردوی دو نامزد هشدار داد.

این کمیسیون افزود با وجودی که نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا، در وقوع خشونت‌های خونبار پس از انتخابات تاریخچه طولانی دارد، اما خشونت‌های پیش از انتخابات در دوره‌های اخیر معمول نبوده است.

این کمیسیون هشدار داد در فقدان «اقدامات فوری» برای خنثی کردن تنش‌های سیاسی، برگزاری انتخابات که اکنون برای ۲۸ مارس تعیین شده ممکن است با خشونت‌های شدیدی همراه شود.

XS
SM
MD
LG