لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

جایزه ادبی بوکر به نویسنده رمان « دور هم» رسید


مراسم اهدای جایزه من بوکر به آن انرایت، نویسنده ایرلندی
مراسم اهدای جایزه من بوکر به آن انرایت، نویسنده ایرلندی


آن انرايت، نويسنده نسبتا گمنام ايرلندی، با رمان «دور هم»، جايزه بوکر، مهمترين جايزه ادبی بريتانيا را از آن خود کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، اين نویسنده ۴۵ ساله توانست بر رقبای مطرحی چون ايان مک وين که پيشتر در سال ۱۹۹۸ همين جايزه را برده بود، پيروز شده و مبلغ ۵۰ هزار پوند اين جايزه را از ميان نويسندگان کاندیدا از کشورهای مشترک المنافع را کسب کند.


کتاب « دور هم» چهارمين رمان خانم انرايت است که در آن با روایت کردن اتفاقات سه نسل يک خانواده و دنبال کردن آثار آزارهای جنسی، سعی می کند نشان دهد که خاطرات چگونه تغيير می يابند و رازهای خانوادگی هم، تاريخ مصرف دارند.


کتاب « دور هم» چهارمين رمان خانم انرايت است که در آن با روایت کردن اتفاقات سه نسل يک خانواده و دنبال کردن آثار آزارهای جنسی، سعی می کند نشان دهد که خاطرات چگونه تغيير می يابند و رازهای خانوادگی هم، تاريخ مصرف دارند

رمان «دور هم» داستان يک خانواده پرجمعيت ايرلندی است که دچار از هم گسيختگی شده است. گوينده رمان، ورونيکا هگارتی است که پس از آنکه برادرش با انداختن خود به دريا، دست به خودکشی می زند، تاريخ خانوادگی خود را روايت می کند.


خانم انرايت درباره کتابش می گويد: « دورهم، رمانی غم انگيز و حيران است که حس اندوهی که پس از هر مرگی به انسان دست می دهد را منعکس می کند.»


هرالد ديويس، رييس هياتی که اين رمان را به عنوان برنده امسال بوکر انتخاب کرد، اثر خانم آنرايت را «نگاهی مصصم با زبانی چشمگير در توصيف يک خانواده داغدار» توصيف کرد.


آقای ديويس گفت: ما فکر می کنيم که خانم آنرايت يک رمان نويس تاثيرگذار است و انتظار داريم که چيزهای بيشتری از او بشنويم.


آن انرايت نيز خطاب به خوانندگان کتاب گفته است که «اگر می خواهيد کتابی بخوانيد که از آن شاد شويد، کتاب من را انتخاب نکنيد.»


وی در سخنرانی خود در مراسم دريافت جايزه ، موفقيت خود را به همسرش مارتين مورفی و دو فرزندش هديه کرد.


پنج نامزد ديگر اين مسابقه که به مرحله نهايی راه يافتند، از جمله ايان مک وين با کتاب «درباره ساحل چيزل»، لويد جونز، نويسنده نيوزلندی با کتاب «Mister Pip»، ايندرا سيندها، با رمان «مردم حيوانی»، نيکولا بيکر، با «مردان سياه» و محسن حميد، نويسنده پاکستانی- بريتانيايی با کتاب «بنيادگرای نااميد» بودند.


خانم انرايت، اهل دوبلين و دومين ايرلندی است که ظرف سه سال گذشته اين جايزه را به خود اختصاص داده است.


جان بانويل، رمان نويس ايرلندی در سال ۲۰۰۵ با کتاب «دريا» اين جايزه را از آن خود کرد.


آن انرايت می گويد که کتاب بعدی اش، مجموعه ای از داستان های کوتاه است که در ماه مارس منتشر خواهد شد.


XS
SM
MD
LG