لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

ایران: قطعنامه جدید شورای امنیت بی پاسخ نمی ماند


يکی از ديپلمات های خارجی حاضر در اين نشست گفته است که معاون وزارت امور خارجه ايران هيچ نشانه ای دال بر تعليق غنی سازی از سوی تهران ارائه نکرد.
يکی از ديپلمات های خارجی حاضر در اين نشست گفته است که معاون وزارت امور خارجه ايران هيچ نشانه ای دال بر تعليق غنی سازی از سوی تهران ارائه نکرد.

جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه هشدار داد که صدور قطعنامه جديد شورای امنيت سازمان ملل متحد علیه ایران، بدون پاسخ و واکنش باقی نخواهد ماند.


عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ايران در جمع سفرای کشورهای خارجی در تهران گفت که ايران برای هر دو مسير همکاری و مقابله آمادگی کامل دارد و با توجه به سابقه پرداخت هزينه ها برای حفظ استقلال و حقوق خود، اکنون نيز حاضر به پرداخت اين هزينه ها است.


براساس گزارشی که خبرگزاری ايسنا، منتشر کرده است آقای عراقچی در اين باره گفت که دو راه پيش روی شورای امنيت قرار دارد. یکی از این راه ها به گفته او، همکاری و حل مسایل از طريق مذاکره و گفت وگو بدون پيش شرط است.


راه دوم، به گفته اين مقام وزارت امور خارجه ايران، مسير مقابله و تصويب قطعنامه جديد از سوی شورای امنيت است که با پاسخ های متناسب ايران مواجه خواهد شد.


آقای عراقچی، با تشبيه پرونده هسته ای ايران به جریان ملی شدن صنعت نفت گفته است که: پرونده کشور ايران به خاطر ملی شدن صنعت نفت هم به شورای امنيت فرستاده شد و در همان زمان يکی از اعضای شورای امنيت، ملی شدن صنعت نفت را در ايران يک تهديد برای جهان تلقی کرده بود.


وی افزود: اکنون شورای امنيت در صدد تصويب قطعنامه ای ديگر عليه برنامه صلح آميز هسته ای ايران است که اين قطعنامه هيچ مبنای حقوقی و قانونی ندارد.


يکی از ديپلمات های خارجی حاضر در اين نشست به خبرگزاری رويترز گفته است که معاون وزارت امور خارجه ايران هيچ نشانه ای دال بر تعليق غنی سازی از سوی تهران ارایه نکرد.


احتمال بررسی قطعنامه دوم در روز چهارشنبه


انتظار می رود که شورای امنيت سازمان ملل متحد در هفته جاری نشستی را برای بررسی پيش نويس قطعنامه دوم گسترش تحريم ها عليه ايران برگزار کند. پيش نويس جديد از سوی گروه ۵+۱ شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه که پنج کشور عضو دایمی شورای امنيت هستند به همراه آلمان تهيه شده است.



طبق اين پيش نويس، اموال و دارايی های ۱۳ شرکت و بانک ايرانی و ۱۵ نفر که در فعاليت های هسته ای و موشکی ايران مشارکت دارند مسدود خواهد شد.



در ليست جديد نام بانک دولتی سپه و يک شرکت متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز قرار دارد.

براساس اين پيش نويس، در صورتی که ايران به درخواست شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تعليق فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم پاسخ مثبت دهد، همه تحريم ها لغو خواهد شد.


شورای امنيت در ۲۳ دسامبر سال گذشته میلادی (در حدود سه ماه پیش) نيز به ايران دو ماه فرصت داده بود تا تمام برنامه های غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در آورد ولی تهران اعلام کرد که نه تنها برنامه های خود را متوقف نمی کند بلکه سه هزار سانتريفيوژ را نيز در مجتمع نطنز راه اندازی خواهد کرد.


احتمال می رود با برگزاری نشست شورای امنيت در روز چهارشنبه، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران به سازمان ملل سفر کند و شخصا مواضع ايران را درباره تحريم های جديد اعلام کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که واشینگتن با صدور ویزای ورود رییس جمهوری ایران موافقت کرده است.


XS
SM
MD
LG