لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۲

بریتانیا: هواپیمای روسی بر فراز مصر احتمالا بر اثر انفجار بمب سقوط کرده است


بریتانیا روز چهارشنبه ۱۳ آبان گفت هواپیمای روسی که چند روز پیش در صحرای سینای مصر سقوط کرد احتمالا در اثر انفجار بمب سرنگون شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر نخست وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «در شرایطی که تحقیقات هنوز ادامه دارد ما با قطعیت نمی‌توانیم دلیل سقوط هواپیمای روسی را اعلام کنیم. ولی همزمان با جمع آوری اطلاعات بیشتر ما این احتمال را در نظر می‌گیریم که این هواپیما ممکن است در اثر انفجار یک بمب سقوط کرده باشد».

هواپیمای مسافربری روسی روز شنبه به فاصله کوتاهی پس از پرواز از شرم الشیخ بر فراز صحرای سینا منهدم شد و تمام سرنشینان و خدمه آن کشته شدند.

دولت بریتانیا اعلام کرد یک گروه از کار‌شناسان پرواز را به شرم الشیخ اعزام کرده که از این پس تمام هواپیماهایی را که از آن فرودگاه به سمت بریتانیا پرواز می‌کنند قبل از پرواز از نظر امنیتی کنترل کنند.

همزمان خبرگزاری رویترز از قول وزارت هوانوردی غیرنظامی مصر گزارش داد که یکی از جعبه‌های سیاه هواپیمای روسی آسیب دیده است.

مقامات مصری روز چهارشنبه اعلام کردند که کار‌شناسان توانسته‌اند اطلاعات پرواز را از یکی از دو جعبه سیاه این هواپیما استخراج کنند. اما جعبه سیاه دوم که حاوی مکالمات ضبط شده کابین خلبان است، آسیب دیده و استخراج اطلاعات از آن زمان بیشتری لازم دارد.

در بخشی از بیانیه وزارت هوانوردی غیرنظامی مصر گفته می‌شود: «به همین خاطر اظهار نظرهای بیشتری در مورد سرنوشت این هواپیما اعلام نخواهد شد. آزمایش قطعات این هواپیما ادامه دارد».

پیکارجویان وابسته به گروه «خلافت اسلامی» در صحرای سینا با انتشار یک پیام صوتی تردید در مسوولیت این گروه در سرنگون کردن هواپیمای مسافربری روسی را تکذیب کرده و افزود در زمان مناسب به جهان اعلام خواهد کرد که چگونه این کار را انجام داده است.

این گروه روز شنبه و به فاصله کوتاهی پس از سقوط هواپیمای روسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «در واکنش به حملات هوایی روسیه که صد‌ها مسلمان را در سوریه به قتل رسانده هواپیمای مسافربری روسی را سرنگون کرده است».

دولت‌های مصر و روسیه این ادعا را تکذیب کردند.

کار‌شناسان و گروه‌های مامور تحقیق این حادثه گفته‌اند بعید است این هواپیما از بیرون هدف حمله قرار گرفته باشد و تصور می‌شود که پیکارجویان مستقر در صحرای سینا فناوری و تسلیحات لازم برای هدف گرفتن هواپیما در ارتفاع بالا‌تر از ۱۰ هزار متری را ندارند.

با این حال مقامات روسیه گفته‌اند که هواپیما در آسمان منهدم شده و این نکته احتمال انفجار آن بر اثر بمبگذاری را تقویت کرده است.

وزیر هوانوردی غیرنظامی مصر در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد ضبط صداهای غیرعادی توسط جعبه‌های سیاه درست لحظاتی قبل از انهدام هواپیما گفت: «همه این حرف‌ها گمانه زنی است و تا زمانیکه تحقیقات کامل نشده هیچ چیز را با قطعیت نمی‌توان اعلام کرد».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید پیکارجویان وابسته به گروه «خلافت اسلامی» در صحرای سینا روز چهارشنبه در یک پیام صوتی که در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شد گفتند: «با کمک خداوند ما این هواپیما را ساقط کردیم و در حال حاضر خود را ملزم نمی‌دانیم که روش نابود کردن هواپیما را برملا کنیم».

«خلافت اسلامی» و گروه‌های وابسته به آن تهدید کرده بودند که به حملات هوایی آمریکا و روسیه واکنش نشان خواهند داد.

گروه وابسته به «خلافت اسلامی» در عراق روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی به همکاران خود در صحرای سینا تبریک گفته و به ولادیمیر پوتین هشدار داد که حملات بیشتری علیه اهداف روسی صورت انجام خواهد شد.

در گذشته نیز گروه «خلافت اسلامی» مسئولیت اقداماتی را برعهده گرفته بود که کار این گروه نبوده است.

XS
SM
MD
LG