لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۰

بریتانیا سفارت جمهوری اسلامی ایران را تعطیل کرد


ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا
ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا
ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، اعلام کرد که سفارت ايران در لندن تعطيل شده است و ديپلمات های ايرانی بايد خاک بريتانيا را ترک کنند.

آقای هيگ که برای ارائه گزارشی درباره حمله به سفارت بريتانيا در تهران در مجلس عوام اين کشور سخن می گفت، اظهار داشت که به ايران ۴۸ ساعت فرصت داده شده است تا سفارت خود را در لندن تعطيل و کارکنان اش را از خاک بريتانيا خارج کند.

وی افزود که سفارت بريتانيا در تهران نيز تعطيل خواهد شد و ديپلمات های بريتانيایی ايران را ترک می کنند.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «ما هم اکنون سفارت بریتانیا در تهران را بسته ایم و تصمیم گرفتیم که تمام کارکنان خود را از ایران خارج کنیم و آخرین آنها نیز خاک این کشور را ترک کرده اند.»

هیگ می گوید که سفیران ایران در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز احضار شده اند تا مراتب اعتراض شدید اعضای اتحادیه درباره حمله به سفارت بریتانیا در تهران به آنها ابلاغ شود.

وی گفت: «اگر کشوری این امکان را برای فعالیت ما در خاک خود فراهم نکند، نمی تواند انتظار داشته باشد که سفارت اش در کشور ما نیز فعال باشد.»

آقای هيگ اظهار داشت که «برخی همراهی ها در رژيم» برای حمله عليه سفارت بريتانيا وجود داشته است.

وی اظهار داشت: «این نظر که مقام های ایرانی نمی تواستند از سفارت ما محافظت کنند یا اینکه حمله یاد شده بدون درجه ای از رضایت رژیم رخ داده است، خیالی خام است.»

«پاسخ شدید» بریتانیا

در همین حال، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه به ایران هشدار داد که این کشور به دنبال حمله به سفارت اش در تهران، «اقدام های بسیار شدیدی» را علیه ایران اتخاذ خواهد کرد و همزمان رییس جمهور فرانسه، حمله «دانشجویان بسیجی» را یک «رسوایی» خواند.

نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در نشست هفتگی مجلس عوام این کشور گفت که «سلامت و امنیت این کارکنان، نخستین نگرانی ما به شمار می رود. پس از آن، ما اقدام برخی اقدام های بسیار شدید را برای پاسخ به این رفتار کاملا شرم آور و موهن از سوی ایرانی ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

آقای کامرون افزود: «من اطمینان دارم که کل مجلس عوام در ستایش از فداکاری فوق العاده کارکنان ما در وزارت امور خارجه و کادر دیپلماتیک ما که روز گذشته با خطرات بزرگی روبرو شدند با من همراه هستند.»

نخست وزیر بریتانیا سه شنبه گفته بود که این حمله یک «اقدام شرم آور» است و به حکومت جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که باید منتظر «عواقب جدی ناکامی در حفاظت از کارکنان اش» باشد.

در حمله روز سه شنبه به سفارت بریتانیا در تهران و باغ قلهک که در اختیار این کشور است، اموال این دو محل به شدت تخریب شد و «دانشجویان بسیجی» در حالی که نیروی انتظامی نظاره گر اقدام آنها بود برای ساعت ها این دو مکان را به اشغال خود در آوردند.

در حالی که شورای امنیت و کشورهای غربی همراه با روسیه به شدت این حمله را محکوم کرده اند، مسوولان جمهوری اسلامی از حرکت نیروهای بسیجی حمایت کرده اند.

در همین حال، نیکلا سرکوزی، رییس جمهور فرانسه، با «مفتضح» خواندن حمله به سفارت بریتانیا در تهران، این اقدام را محکوم کرد. وی که در نشست هیات وزیران سخن می گفت، خواستار اعمال تحریم های شدید بر ضد ایران شد.

همزمان، وزارت امور خارجه فرانسه، کاردار ایران در پاریس را احضار و نسبت به حمله «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا اعتراض کرد.

فرانسه در هفته های اخیر خواستار آن شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم های سختگیرانه ای را از جمله علیه صنعت نفت و بانک مرکزی ایران وضع کند.

اين اتحاديه قرار است روز پنجشنبه، دهم آذرماه/ اول دسامبر، در زمينه وضع تحريم های جديد و گسترش آن به ۲۰۰ شخصيت و شرکت ديگر ايرانی نشستی را برگزار کند.
XS
SM
MD
LG