لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

«نیروهای بریتانیا ضربات سنگینی به طالبان وارد کرده اند»


بريتانيا پس از سقوط طالبان حدود پنج هزار و ۶۰۰ نيرو در افغانستان مستقر کرده است.
بريتانيا پس از سقوط طالبان حدود پنج هزار و ۶۰۰ نيرو در افغانستان مستقر کرده است.

نيروهای بريتانيايی موفق شده اند ضربات سنگينی بر قوای پراکنده طالبان وارد آورند که بنا بر اظهار نظر يک فرمانده ارتش بريتانيا علت آن چيزی نيست جز «راه يافتن به قلب و روح مردم افغانستان.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرتيپ جری تامس ، يک فرمانده بريتانيايی مستقر در افغانستان گفت : « پس از پخش يک فيلم مستند تلويزيونی که در آن تلاش های ارتش بريتانيا با همکاری نيروهای نظامی افغانستان برای استقرار نظم و امنيت در « گرمسير» به نمايش در آمد ، وضعيت در استان جنوبی هلمند به نحو قابل ملاحظه ای بهتر شده است . »


اين فرمانده بريتانيايی در گزارشی که توسط وزارت دفاع بريتانيا منتشر شد افزوده است : « در فيلم ياد شده نشان داده می شود که سربازان در حال گرد آوری غله و آذوقه هستند و از آن هنگام يعنی از ماه سپتامبر پيشرفت های قابل ملاحظه ای در استقرار امنيت کل منطقه و بخصوص ناحيه گرمسير رخ داده است. »


در گزارش ياد شده همچنين آمده است : « گرچه راه يافتن به قلب و روح مردم کار آسانی نيست ولی اين ماموريتی است که بی ترديد با موفقيت به پايان می بريم » .


جری تامس افزود: « هفته گذشته نيروهای ما موفق به از بين بردن يک مقر آموزش نظامی طالبان در شمال شرقی هلمند شدند و بدين ترتيب امکان فعاليت مقاطعه کاران برای تعمير سد « کجاکی » ايجاد شد. سدی که نيروی برق مورد نياز يک ميليون و هشتصد هزار نفر از مردم منطقه را فراهم خواهد ساخت. »



لازم به ذکر است که بريتانيا پس از سقوط طالبان در حدود پنج هزار و ۶۰۰ نيرو در افغانستان مستقر کرده که اکثر آنان در مناطق ناهموار و دشوار گذر استان هلمند حضور دارند.


معاون نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در افغانستان از تيرگی روابط افغانستان و پاکستان ابراز نگرانی کرده است .


کريس الکساندر روز گذشته گفت که بستن اتهامات و جدال لفظی مقامات کابل و اسلام کاری از پيش نمی برد و بايد اين وضع پايان يابد .


اما معاون نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در کابل از پاکستان خواست تا برای مبارزه بهتر با تروريزم و شبه نظاميان طالبان در ايالت بلوچستان پاکستان همکاری جدی تری داشته باشد .


آقای الکساندر در عين حال تصريح کرد که همکاری دو جانبه افغانستان و پاکستان می تواند به مبارزه بهتر و جدی تر با پديده تروريزم کمک کند .


کرس الکساندر در عين حال از اين که قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در باره ضبط دارا ی ی سران طالبان هنوز عملی نشده است ، انتقاد کرد .


او گفت که هنوز بسياری از افرادی که در اين فهرست شورای امنيت جای دارند، بازداشت و يا از بين برده نشده اند .


او در عين حال سال ۲۰۰۶ ميلادی را ، چالش برانگيزترين سال برای افغانستان از زمان حاکميت جديد افغانستان که در اواخر سال ۲۰۰۱ ميلادی شکل گرفت ، توصيف کرد .


آقای الکساندر به ۱۲۴ حمله انتحاری در اين سال اشاره کرد و گفت که در جريان اين حملات بيشتر افراد غيرنظامی جان باخته اند.


XS
SM
MD
LG