لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

بریتانیا: برای توسعه تجارت با ایران نگرانی‌های بانکی را برطرف می‌کنیم


لیام فاکس، وزیر تجارت بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۲ آبان گفت معاملات تجاری بین این کشور و ایران در حال رشد است و دولت بریتانیا تلاش می‌کند نگرانی‌های بانک‌ها را که مانع توسعه بیشتر مناسبات تجاری میان طرفین است، برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای فاکس گفت از سال گذشته و بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران مناسبات دو کشور بهبود یافته و پس از برگزیت (همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) این کشور تلاش می‌کند مناسبات تجاری دو جانبه را گسترش دهد.

او گفت در حالی که این شرایط برای ارتقاء و بهبود مناسبات دو کشور زمینه مناسبی فراهم کرده، دولت بریتانیا در عین حال در مورد عملکرد حکومت ایران در زمینه حقوق بشر و زندانی بودن چند شهروند ایرانی- بریتانیایی در ایران «عمیقا نگران» است.

با وجود رفع محدودیت‌های بانکی مربوط به تحریم‌های بین‌المللی ایران در ژانویه امسال هنوز تحت تاثیر سایر تحریم‌های آمریکا علیه تهران، بسیاری از بانک‌های بزرگ بین‌المللی حاضر به معامله با ایران نیستند.

وزیر تجارت بریتانیا می‌گوید ایران از نظر فعالیت‌های اقتصادی هنوز کشور دشواری است.
وزیر تجارت بریتانیا می‌گوید ایران از نظر فعالیت‌های اقتصادی هنوز کشور دشواری است.

لیام فاکس در کنفرانسی مربوط به امور مالی بین‌المللی در شهر لندن گفت: «شرکت‌های بریتانیایی به کندی ولی با علاقه‌ رو به افزایش دوباره معامله با ایران را شروع کرده‌اند. اولین نشانه‌ها از افزایش مناسبات تجاری بین ایران و بریتانیا را می‌توان دید».

او افزود: «تداوم نگرانی و اکراه بخش بانکی به سرمایه‌گذاری و خدمات مالی مربوط به این معاملات به این معناست که دستاوردهای لغو تحریم‌های بین‌المللی هنوز کاملا اجرا نشده‌اند. حل این موانع یکی از اولویت‌های دولت ماست».

نورمن لمونت فرستاده تجاری بریتانیا در ایران و از وزیران اقتصاد در دولت‌های قبلی بریتانیا نيز گفت تداوم بن‌بست در دسترسی ایران به شبکه بانکی بین‌المللی «عمیقا تاسف‌بار» است.

او در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: «این وضعیت خجالت‌آور است. این مشکلات فقط باعث می‌شود موضع منتقدان و مخالفان حسن روحانی رییس جمهوری ایران تقویت شود».

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند دولت باراک اوباما ضمن محدود نگاه داشتن معاملات شرکت‌های آمریکایی با ایران به خاطر تداوم تحریم‌هایی که دسترسی تهران به بازار مالی و دلار آمریکا را ممنوع کرده است، تلاش کرده تجارت بین‌المللی و مناسبات بانک‌ها با ایران را تشویق کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، طی ماه‌های گذشته در فرصت‌ها و به اشکال مختلف کوشیده بانک‌های غیر آمریکایی را به معامله و همکاری با ایران تشویق کند هر چند اذعان کرده که تغییر این وضعیت روند ساده‌ای نخواهد بود.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا گفت معضلات بانکی برای ایران «بسیار مشکل آفرین هستند» و افزود دولت آمریکا نیز از این وضعیت «ناراضی» است.

لیام فاکس، وزیر تجارت بریتانیا، افزود دولت آن کشور در همکاری با بانک‌ها تلاش می‌کند راهی برای پرداخت معاملات پیدا کند و بریتانیا برای کمک به مدرن‌سازی بانک‌های خصوصی ایران موقعیت خوبی دارد.

او افزود دولت بریتانیا به عرصه‌هایی مثل صادرات کالاهای مصرفی، خدمات پزشکی، صنعت آب، تولیدات پیشرفته، معادن، فرودگاه‌ها و هوانوردی اولویت می‌دهد و در ماه دسامبر هیاتی از صنایع معدنی را به ایران خواهد فرستاد.

وزیر تجارت بریتانیا گفت: «با این همه ایران از نظر فعالیت‌های اقتصادی هنوز کشور دشواری است و اگر می‌خواهد از تمامی منافع لغو تحریم‌های بهره مند شود باید اقدامات بیشتری برای انطباق با استانداردهای بانکی بین‌المللی و اصلاحات دیگر انجام دهد».

XS
SM
MD
LG