لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

یک اتوبوس «بمبگذاری شده» در تل آویو منفجر شد


در حالی که وضعيت جنگی ميان اسرائيل و غزه وارد هشتمين روز خود شده است، بمبگذاری در يک اتوبوس درون شهری در تل آويو، خطر از سرگيری حملات انتحاری در اتوبوس ها و اماکن عمومی شهرهای اسرائيل را تقويت کرده است.

اتوبوسی که ظهر روز چهارشنبه، اول آذر، از خيابان «شائول هملخ» («پادشاه شائول») در مرکز شهر تل آويو عبور می کرد، چند لحظه مانده به ساعت دوازده ظهر، منفجر شد.

گزارش های اوليه نشان می دهد که ده نفر از مسافران اتوبوس بين شهری زخمی شدند؛ نيروهای درمانی و امداد و پليس در حال بررسی های بيشتر هستند.

هنوز معلوم نيست که اين بمبگذاری نتيجه اقدام انتحاری فلسطينی ها بوده است، هرچند که امکان به کار انداختن بمب از راه دور بعيد به نظر می رسد.

برخی از شاهدان عينی در شهادت های اوليه خود به پليس گفته اند، فردی که چهره شرقی داشت، در يک ايستگاه اتوبوس های شرکت «دان»، سوار اتوبوس شد ولی پيش از حرکت اتوبوس، سريعاً از آن پياده شد.

اين شاهدان اين احتمال را مطرح کردند که اين فرد مشکوک بسته مواد انفجاری را در اتوبوس گذاشته و سپس از آن پياده شده است.

پليس اسرائيل می گويد اين شهادت ها را الزاماً قبول ندارد و هر احتمالی را بررسی می کند اما جستجو در تعقيب فرد يا افراد مشکوک احتمالی را آغاز کرده است.

انفجار اتوبوس در حالی رخ داده است که شهر تل آویو از پنجشنبه گذشته برای نخستين بار، خطر حملات راکتی را تجربه می کند و چند راکت از غزه به سوی پایتخت اسرائیل پرتاب شده است.

سالها بود که مردم تل آويو بمبگذاری در اتوبوس ها را تجربه نکرده بودند. آخرين موارد از اين نوع، در دهه گذشته و در اوج سال های انتفاضه دوم فلسطينی رخ داده بود.

در سال های انتفاضه دوم، بمبگذاری های انتحاری از سوی فلسطينی ها، بسياری از مراکز عمومی، از جمله اتوبوس ها، رستوران ها، ساختمان ها و حتی بيمارستان ها در اورشليم، تل آويو و شهرهای ديگر اين کشور را هدف قرار می داد.

نيروهايی از حماس و جهاد اسلامی فلسطين در روزهای گذشته تهديد کرده بودند که در واکنش به عمليات نظامی اسرائيل عليه غزه، برنامه ريزی برای از سرگيری حملاتی «غافلگيرکننده» را از سر می گیرند.

بسياری از مقام های اسرائيلی در لحظات اوليه پس از اين حادثه در مصاحبه هايی در رسانه های کشورشان، تاکيد کردند که انفجار اتوبوس در تل آويو، عملی شدن تهديدی است که نيروهای وابسته به تشکل های مسلح مطرح کرده بودند.

برخی ناظران می گويند که ازسرگيری بمبگذاری های انتحاری در شهرهای اسرائيل ممکن است که دولت بنيامين نتانياهو را از پذيرش آتش بس با حماس، با ميانجی گری عوامل بين المللی، منصرف کند و به گسترش دامنه عمليات نظامی عليه غزه منجر شود.

حسين امير عبداللهيان معاون عربی و آفريقايی وزارت خارجه ايران عصر يکشنبه گفته بود که «در ساعات آينده يک تحول جدی از سوی گروههای جهادی را در اين عمليات شاهد خواهيم بود».

سازمان امنيت داخلی اسرائيل چهارشنبه اعلام کرد شواهدی در دست دارد که نشان می دهد ايران به تحرکات بسياری دست زده است تا مانع از برقراری آتش بس شود.
XS
SM
MD
LG