لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

«آمریکا در حال پیروزی در عراق نبوده است»


بوش: بخشی از سیاست راهبردی در قبال عراق در حال بازنگری است، با این رویکرد که چگونه به نیروهای عراقی کمک شود تا امنیت خود را تامین کنند.
بوش: بخشی از سیاست راهبردی در قبال عراق در حال بازنگری است، با این رویکرد که چگونه به نیروهای عراقی کمک شود تا امنیت خود را تامین کنند.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، برخلاف اظهارات پیشین خود مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی درعراق در حال پیروزی هستند، روز سه شنبه برای نخستین بار گفت که نیروهای ایالات متحده در عراق در حال پیروزی نبوده اند.


وی که با روزنامه واشینگتن پست مصاحبه کرده است ، تاکید کرد که تعداد نیروهای آمریکایی باید برای یک نبرد طولانی مدت افزایش یابد.


خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود از مصاحبه اخیر رییس جمهوری آمریکا، آورده است: «آقای بوش نگفت آمریکا در حال باختن جنگ در عراق بوده است که از سال ۲۰۰۳ آغاز شد و تاکنون نزدیک به سه هزار نیروی آمریکایی را به کام مرگ فرستاده است.»


این گزارش می افزاید: «در مقابل وقتی از بوش پرسیده شد که آیا جنگ در مسیر پیروزی پیش می رود ، وی از تکیه کلام ژنرال پیتر پیس ، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا استفاده کرد.»


رییس جمهوری آمریکا گفت: «من فکر می کنم نکته سازنده ای که ژنرال پیس استفاده می کند این است که ما نه در حال پیروزی و نه در حال شکست هستیم. گاهی شاهد پیشرفت های بسیار مثبتی بوده ایم. اگر به عقب برگردید و به پیشرفت در عراق نگاه کنید، شما می گویید، خب ، این شگفت انگیز است. دمکراسی پارلمانی در قلب خاورمیانه در نوع خود یک تحول قابل ملاحظه است.»


در عین حال بوش با تاییدتهدیدات ناشی از خشونت های فرقه ای، اظهار داشت: «بخشی از سیاست راهبردی در قبال عراق در حال بازنگری است، با این رویکرد که چگونه به نیروهای عراقی کمک شود تا امنیت خود را تامین کنند.»


آقای بوش گفت: «من با برنامه ای همراه خواهم شد که ما را قادر خواهد کرد تا دستاوردهای عینی به دست آوریم.»



دو هفته قبل از انتخابات ماه نوامبر، که کنترل کنگره آمریکا از جمهوریخواهان به دمکرات ها منتقل شد، بوش قاطعانه اعلام کرد: «به یقین ما در حال پیروزی » در عراق هستیم. اما وی روز سه شنبه گفت که « این اشاره وی ناشی از اعتقاد به این بود که ما در مسیر پیروزی هستیم».

دو هفته قبل از انتخابات ماه نوامبر که کنترل کنگره آمریکا از جمهوریخواهان به دمکرات ها منتقل شد، بوش قاطعانه اعلام کرده بود: «به یقین ما در حال پیروزی در عراق هستیم.» اما وی روز سه شنبه گفت که « این اشاره وی ناشی از اعتقاد به این بود که ما در مسیر پیروزی هستیم».


نکته مهم دیگری که از سوی آقای بوش در این گفت و گو مورد اشاره قرار گرفت مساله افزایش شمار نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان است که در حال برنامه ریزی است.


وی گفت که از رابرت گیتس، وزیر دفاع جدید خواسته است تا درباره برنامه افزایش تعداد نیروهای زمینی به او گزارش دهد.


آقای بوش نگفت که قرار است تعداد نیروها تا چه میزان افزایش یابد. اما گفت که با نظر مقامات پنتاگون مبنی بر کم بودن تعداد نیروها برای مقابله با نیروهای تروریست موافق است.


در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ هزار نیروی آمریکایی در عراق به سر می برند.


رییس جمهور آمریکا تصریح کرد: «من باور زیادی به اینکه نیازمند افزایش شمار نیروها هستیم، ندارم. برای همین با آقای گیتس صحبت کرده ام و قرار است که وی با همکارانش در وزارت دفاع صحبت کند و بعد پیشنهاد کند که چگونه می توان این ایده را پیش برد.»


کاخ سفید آمریکا می گوید که تصمیم بوش برای افزایش شمار نیروهای آمریکا، جدا از بررسی موضوع یافتن راهکار جدیدی برای جنگ در عراق است.


به گفته تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید، « این یک مسئله حیاتی برای الزامات طولانی مدت درجنگ با تروریسم است.»


گفته های آقای بوش یک چرخش کامل از دیدگاه های دونالد رامسفلد، وزیر دفاع سابق آمریکا به شمار می رود که در شش سال گذشته هدایت پنتاگون را به عهده داشت.


آقای رامسفلد به مدت طولانی با مساله افزایش نیروهای نظامی در عراق مخالف بود، چرا که استدلال وی این بود که پیشرفت های تکنولوژیکی و تغییرات سازمانی می تواند به ارتش توان مضاعفی ببخشد.


«شکست در عراق فاجعه خواهد بود»


رابرت گيتس، وزير دفاع جدید آمريکا اخیرا دریک سخنرانی که به مناسبت مراسم تحلیف اش انجام داد با اشاره به رویدادهای عراق تاکید کرد: شکست در عراق «فاجعه ای» خواهد بود که تا ده ها سال امنيت آمريکا را به مخاطره خواهد انداخت.


وی گفت: «همه ما علاقه منديم که فرزندان آمريکا را بار ديگربه خانه بازگردانيم، اما همان طور که رييس جمهوری صريح وروشن اعلام کرده ما نبايد درخاورميانه شکست بخوريم.»


آقای گيتس افزود: « شکست در عراق در اين شرايط حساس کنونی فاجعه ای خواهد بود که اعتبار و امنيت آمريکا را ده ها سال به مخاطره خواهد انداخت».


رابرت گيتس گفت مساله عراق برای وی اصلی ترين مساله خواهد بود و به زودی برای ديدار با فرماندهان به عراق سفر خواهد کرد.


پنتاگون و ارائه تصوير تيره و تار از عراق

پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد تصويری تيره و تار از وضعيت امنيتی در عراق ارائه کرد.


در اين گزارش که با عنوان « اندازه گيری ثبات و امنيت در عراق » برای کنگره امريکا تهيه شده ، آمده است که خشونت ها در عراق در حال بدتر شدن است، بسيار بد.


مهمترين نکته اين گزارش، آن است که حملات عليه اهداف آمريکايی و عراقی از ماه آگوست ۲۰۰۶ تا کنون ۲۲ درصد افزايش داشته است که نشان دهنده بالاترين ميزان رشد خشونت ها در عراق از زمان حاکميت دولت عراق بر اين کشور در ژوئن سال ۲۰۰۴ است.


اين گزارش می افزايد: در حال حاضر گروه های شبه نظامی شيعه مهمترين تهديد در بغداد و مسئول بيشتر کشتارها و مجروح شدن شهروندان در عراق هستند تا گروه های تروريستی نظير القاعده.


در اين گزارش همچنين آمده است که نيروهای ضد آمريکايی با راه اندازی موج خشونت های فرقه ای ميان شيعه و سنی يک « موفقيت استراتژيک » کسب کرده اند که نهادهای سياسی را در معرض تهديد قرار داده و می توانند موجب جنگ داخلی شوند.


اين گزارش می گويد: جيش المهدی متعلق به مقتدا صدر، روحانی بنيادگرای شيعه، در نقش تشديدکننده بالقوه خشونت های فرقه ای در عراق ، جايگزين نيروهای القاعده در اين کشور شده اند.


براساس گزارش پنتاگون، خشونت های فرقه ای در عراق پس از آن به شکل فزاينده ای سرعت گرفت که در فوريه گذشته، حرمين شيعيان در سامرا مورد تهاجم قرار گرفت.


XS
SM
MD
LG