لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

دیدار رییس جمهوری آمریکا از کلمبیا


جرج بوش اولين رييس جمهوری آمریکا پس از ریگان است که به کلمبيا سفر می کند.
جرج بوش اولين رييس جمهوری آمریکا پس از ریگان است که به کلمبيا سفر می کند.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز يکشنبه در ادامه سفر خود به کشورهای امريکای لاتين وارد کلمبيا می شود .


پس از رونالد ريگان، رييس جمهوراسبق ايالات متحده، جرج بوش اولين رييس جمهوری اين کشور است که به بوگوتا، پايتخت کلمبيا سفر می کند.


هدف از رشته سفرهای آقای بوش به امريکای لاتين تلاش برای تقويت روابط امريکا با کشورهای امريکای لاتين است .


به گزارش خبرگزاری رويترز، جرج بوش، رييس جمهوری امريکا در ادامه رشته سفر خود به کشورهای امريکای لاتين با « آلوارو اوريبه» رييس جمهوری محافظه کار کلمبيا ديدار خواهد کرد .


کلمبيا يکی از اصلی ترين دريافت کننده کمک های امريکاست. همزمان سفر يک هفته ای آقای بوش به پنج کشور امريکای لاتين تحت الشعاع اقدامات هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا نيز قرار گرفته است .


جرج بوش نگران از تاثير گذاری هوگو چاوز بر سياست های منطقه ای آمريکا در جستجوی گسترش روابط خود با رهبران دست راستی و ميانه روی امريکای لاتين است .


جنگ عراق، سياست مهاجرت و بازرگانی آمريکا موجب شده است که جرج بوش محبوبيت خود را در اين کشورها از دست بدهد .



هر چند جرج بوش پيشتر هم در کلمبيا بوده است اما اولين چهره اجرايی است که از سال ۱۹۸۲ از پايتخت اين کشور ديدار می کند. تصميم ديدار با رييس جمهوری کلمبيا با هدف برجسته کردن موضوع بهبود وضع امنيت در اين کشور است که بزرگترين دوست امريکا در منطقه به شمار می رود .

هر چند جرج بوش پيشتر هم در کلمبيا بوده است اما اولين چهره اجرايی است که از سال ۱۹۸۲ از پايتخت اين کشور ديدار می کند. تصميم ديدار با رييس جمهوری کلمبيا با هدف برجسته کردن موضوع بهبود وضع امنيت در اين کشور تحت رياست جمهوری آقای اوريبه است که بزرگترين دوست امريکا در منطقه به شمار می رود.


اما آشکار شدن متحدان اوريبه با باندهای شبه نظامی دست راستی، برخی دمکرات های امريکايی را بر آن داشته تا درخواست کاخ سفيد مبنی بر کمک مالی جديد به کلمبيا را زير سوال ببرند. کاخ سفيد درخواست کرده است که سه ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار کمک مالی و قراردادهای جديد بازگانی طی هفت سال آينده از سوی امريکا به کلمبيا اختصاص داده شود .


جرج بوش روز شنبه در سخنرانی خود در اروگوئه گفت: «من از سوی مردم آمريکا به امريکای جنوبی و مرکزی آمده ام تا ديپلماسی مثبت و سازنده خود را ارتقا دهم .»


رشته سفرهای جرج بوش به امريکای لاتين مخالفت برخی گروه ها را نيز به همراه داشت. از جمله شامگاه شنبه در شهر مونته ويدئو، پايتخت اروگوئه، اتومبيل آقای بوش از ميان تظاهرکنندگانی عبور کرد که پلاکاردهايی با مضمون « بوش جنايتکار» و «بوش قاتل» در دست داشتند .


اين گزارش حاکيست که پيش بينی می شود رييس جمهوری آمريکا در کلمبيا، بر سرکوب بزرگترين جنبش چريکی امريکای لاتين و مقابله با تجارت کوکائين متمرکز شود .


در سال ۲۰۰۰ بوگوتا ۴ ميليارد دلار کمک مالی برای اهداف نظامی و مبارزه با مواد مخدر از امريکا دريافت کرد .


« آلوارو اوريبه » پس از به قدرت رسيدن در سال ۲۰۰۲ سربازان خود را برای مقابله با نيروهای مسلح انقلابی کلمبيا يا FARC که بزرگترين گروه شورشی اين کشور است اعزام کرد و شبه نظاميان راست گرای غيرقانونی را خلع سلاح کرد .


رييس جمهوری امريکا پس از کلمبيا به گواتمالا و مکزيک سفر می کند که علی رغم بروز موج چپ گرايی در امريکای لاتين، دارای رهبرانی راست گرا و ميانه رو هستند .


XS
SM
MD
LG