لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

تاخیر مجدد در راه اندازی بخشی از نیروگاه بوشهر


نیروگاه اتمی بوشهر که بارها راه اندازی آن با مانع روبرو شده است.
نیروگاه اتمی بوشهر که بارها راه اندازی آن با مانع روبرو شده است.

در حالی که مذاکرات میان مقامات اتمی روسیه و ایران درباره نیروگاه هسته ای بوشهر در جریان است راه اندازی بخشی از این نیروگاه اتمی به دلایل اعلام نشده به تعویق افتاد.



سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه اعلام کرده بود که واحدهای پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر روز سه شنبه با حضور غلامرضا آقازاده، رییس این سازمان افتتاح خواهد شد.

آقای آقازاده نیز روز یکشنبه به خبرنگاران گفته بود که « اکنون بخش های پشتیبانی نیروگاه مانند بخش آب صنعتی و انتقال آب دریا به سیستم گردش آب نیروگاه آماده بهره برداری است.»


براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه بر خلاف اطلاعیه قبلی خود گفته است که راه اندازی این بخش ها در دهه دوم فروردین سال آینده و با حضور معاون اول رییس جمهوری صورت خواهد گرفت.



مقامات اتمی ایران نگفته اند که چه دلایلی سبب تعویق راه اندازی بخش های پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر شده است ولی به نظر می رسد که اختلافات اخیر تهران و مسکو در زمینه مسائل مالی نیروگاه باعث این تاخیر شده است.

مقامات اتمی ایران نگفته اند که چه دلایلی سبب تعویق راه اندازی بخش های پشتیبانی نیروگاه اتمی بوشهر شده است ولی به نظر می رسد که اختلافات اخیر تهران و مسکو در زمینه مسائل مالی نیروگاه باعث این تاخیر شده است.


این چندمین بار است که بحث راه اندازی نیروگاه بوشهر با تاخیر روبرو می شود.


هیاتی از مقامات و کارشناسان شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت » که پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر است یکشنبه شب وارد تهران شد تا درباره حل و فصل مسائل مربوط به راه اندازی نیروگاه بوشهر از جمله مسائل مالی آن با مقامات انرژی اتمی ایران مذاکره کنند.


شرکت روسی سازنده نيروگاه بوشهر می گويد که جمهوری اسلامی ايران از هفدهم ژانويه، بيست و هفتم دی ماه، پولی به حساب اين شرکت بابت هزينه های ساخت نيروگاه بوشهر واريز نکرده است.


سرگئی نويکف، سخنگوی سازمان انرژی اتمی روسيه گفت: در ماه ژانويه، روسيه به جای ۲۵ ميليون دلار، تنها پنج ميليون و صد هزار دلار دريافت کرده است.


مقامات روسی به همین دلیل گفته اند که کمبود منابع مالی می تواند بر زمان ارسال سوخت و راه اندازی نیروگاه تاثیر داشته باشد.


این درحالی است که مقامات اتمی ایران اعلام کرده اند که تهران سر موعد اقساط خود را پرداخت کرده است. رییس سازمان انرژی اتمی ایران در همین زمینه گفته است که « ما حتی در پرداخت های مالی خود جلوتر از کار پیمانکار بوده ایم.»


هفته گذشته هیاتی به ریاست معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران به مسکو سفر کرد تا با مقامات روسی درباره حل و فصل مسائل مالی گفت وگو کند. بدنبال این سفر، ایران اعلام کرد که حاضر است برای جبران کمبود نقدینگی پیمانکار روسی نیروگاه بوشهر مبالغی را به صورت مازاد به آن پرداخت کند.


رییس سازمان انرژی اتمی ایران با انتقاد تلویحی از عملکرد روسیه در این پروژه گفته است: «شركت روسی پيمانكار تاكنون بيش از هشت مدير عوض كرده و پول هايی را كه از ايران گرفته در جاي خودش استفاده نكرده است.»


وی افزود: بوشهر تاكنون با تاخيرهای بسيار زيادی برخورد كرده و اكنون نيز كه بحث قطعنامه‌های شورای امنيت مطرح است، اميدواريم روس ها وارد مباحث سياسی نشوند.


نیروگاه اتمی بوشهر تنها پروژه هسته ای ایران است که با فشار روسیه از فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شد. شورای امنیت در قطعنامه ماه دسامبر گذشته خود صدور هرگونه فن آوری اتمی و موشکی را به ایران بدلیل امتناع تهران از تعلیق غنی سازی اورانیوم ممنوع کرد.


براساس توافق صورت گرفته میان تهران و مسکو، سوخت نیروگاه بوشهر باید در اواخر ماه مارس به ایران تحویل و خود نیروگاه در ماه سپتامبر، شهریور ماه، آینده راه اندازی شود که با توجه به اختلافات مالی میان دو کشور این زمان بندی در هاله ای از ابهام فرو رفته است.


XS
SM
MD
LG