لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

کامرون: نتیجه همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باید محترم شمرده شود


دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا
دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا

نخست‌وزیر بریتانیا در نخستین جلسه پارلمان این کشور پس از همه پرسی ‌خروج یا باقی ماندن در اتحادیه اروپا گفت که نتیجه این همه پرسی باید محترم شمرده شود ولی گفت که مذاکرات رسمی برای خروج از اتحادیه اروپا در این مرحله صورت نمی‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دیوید کامرون روز دوشنبه هفتم تیرماه تصریح کرد: «تردیدی درباره نتیجه وجود ندارد... روشن می‌گویم و کابینه نیز امروز صبح با آن موافقت کرد، که این تصمیم باید محترم شمرده شود».

در روزهای اخیر برخی گزارش‌ها حاکی از تلاش برای انجام یک همه پرسی جدید و ارائه درخواستی با بیش از سه میلیون امضاء در رسانه‌ها منتشر شده بود تا نتیجه رفراندوم روز پنجشنبه تغییر کند، ولی به نظر می‌رسد که با اظهارات روز دوشنبه نخست‌وزیر بریتانیا این احتمال منتفی شده است.

آقای کامرون گفت: «دولت بریتانیا در این مرحله ماده ۵۰ را به اجرا نمی‌گذارد... این تصمیم حاکمیتی ما است و برای بریتانیا و تنها برای بریتانیا خواهد بود که آن را اتخاذ می‌کنیم».

ماده ۵۰ مربوط به درخواست کشور‌ها برای خروج از اتحادیه اروپا و روند تصمیم‌گیری درباره این تقاضا است.

وی افزود: نتیجه این همه پرسی «آن چیزی نیست که که ما فکر می‌کنیم برای بریتانیا خوب است» ولی این نتیجه باید محترم شمرده شده و «به بهترین شکل» اجرا شود.

رهبر حزب محافظه‌کار تاکید کرد که هیچ تغییر فوری در خصوص وضعیت شهروندان اروپایی در پادشاهی متحده صورت نخواهد گرفت.

وی اظهار داشت: «بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج می‌شود ولی نبایستی به اروپا یا بقیه جهان پشت کند. ما باید نوع روابطی که می‌خواهیم با اتحادیه اروپا داشته باشیم مشخص کنیم».

نخست‌وزیر بریتانیا سعی داشت تا بازارهای مالی را که در نتیجه این همه پرسی سقوط شدیدی داشتند را آرام کند، ولی در عین حال گفت: «وضعیت دشواری خواهد بود... وضعیت فرا‌تر از یک حالت عادی خواهد بود».

آقای کامرون همچنین حوادث ضد مهاجرت که پس از این همه پرسی رخ داده است را محکوم کرد و گفت: «ما مسوولیت بنیادین داریم که کشور را متحد کنیم».

برخی گزارش‌ها حاکی از حمله به لهستانی تبارهای مقیم بریتانیا پس از رای گیری روز پنجشنبه در این کشور بود.

نخست‌وزیر بریتانیا در نشست پارلمان گفت بعدازظهر امروز با همتای لهستانی خود صحبت کرده و مراتب نگرانی‌اش را از این حوادث ابراز و همتایش را مطمئن ساخته که «هرکاری را برای حفاظت از شهروندان لهستانی در بریتانیا انجام خواهد داد».

وی بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات رسمی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به جانشین خود واگذار خواهد کرد.

آقای کامرون روز جمعه و پس از مشخص شدن نتیجه همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا گفته بود که در ماه اکتبر و در جریان نشست حزب محافظه‌کار از سمت رهبری آن استعفا خواهد داد تا رهبر جدید و به تبع آن، نخست وزیر جدید بریتانیا انتخاب شود.

در همین حال، سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «شورای اروپایی تنها وقتی که بریتانیا طبق ماده ۵۰ درخواست رسمی ارائه کند، مسئله خروج بریتانیا را در دستور کار قرار می‌دهد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، اشتفان زایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تاکید کرد مادامی که بریتانیا ماده ۵۰ را برای خروج از اتحادیه اروپا به کار نگیرد، هیچ مذاکره غیررسمی میان لندن و بروکسل صورت نخواهد گرفت.

آنگلا مرکل نیز در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود پیرامون ماجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت، باید به گونه‌ای عمل کرد تا مانع خروج کشورهای دیگر از اتحادیه اروپا شد.

XS
SM
MD
LG