لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

کانادا از «نقض حقوق بشر» در ایران به شدت انتقاد کرد


وزیر خارجه کانادا می گوید که ايران عمده ترين تهديد برای صلح و امنيت جهانی به شمار می رود.
وزیر خارجه کانادا می گوید که ايران عمده ترين تهديد برای صلح و امنيت جهانی به شمار می رود.
وزیر امور خارجه کانادا روز دوشنبه مقام های جمهوری اسلامی ایران را به حمايت از گروه های تروريستی و ترويج نفرت افکنی عليه يهوديان متهم کرد و گفت که جامعه جهانی وظیفه دارد تا با این نحوه عملکرد رژیم ایران مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان برد که در نشست بين المجالس در کبک کانادا سخن می گفت با بیان اینکه «ايران عمده ترين تهديد برای صلح و امنيت جهانی به شمار می رود» از وضعيت حقوق بشر و وضعيت اقليت های مذهبی، قومی و جنسی در ايران به شدت انتقاد کرد.

او گفت اتحاديه بين المجالس وظيفه دارد که با اين نحوه عملکرد رژيم ايران مقابله کند.

صحبت های وزير خارجه کانادا در اين اجلاس با اعتراض نماينده ايران مواجه شد.

ايرج نديمی سرپرست هيات هشت نفره ايران در اين نشست زمانی که وزير امور خارجه کانادا صحبت می کرد در اعتراض به اظهارات او چندين بار دست خود را بالا برد.

جان برد پس از پايان جلسه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که جهان نبايد در مقابل اجرای احکام اعدام و سنگسار در ايران ساکت بماند.

او همچنين گفت که وقتی مقام های جمهوری اسلامی تهديد به نسل کشی می کنند و می گويند اسرائيل بايد از روی نقشه جهان پاک شود سکوت اصلا گزينه خوبی نيست و جامعه بين المللی بايد به طور يک صدا در مقابلش بايستد.

ايرج نديمی نماينده ايران هم در گفت و گو با خبرنگاران گفت جای اظهارات وزير خارجه کانادا اينجا نيست و مثل اين است که ايران بخواهد در اين نشست از استقلال ايالت کبک حمايت کند.

کانادا از يک ماه و نيم پيش با بستن سفارتش در ايران و تعطيلی سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا روابط ديپلماتيکش را با تهران قطع کرده است.

دولت کانادا دليل اين اقدام را، حمايت ايران از تروريسم، کمک به رژيم بشار اسد در سرکوب مردم سوریه، تحريک مسلمانان به نسل کشی عليه يهوديان و ادامه فعاليت های هسته ای عنوان کرد که به گفته دولت کانادا با اهداف نظامی صورت می گيرد.

به گزارش خبرگزاری های داخلی، ايران بر خلاف دوره های قبل در اين نشست حضوری کمرنگ داشته در حالی که در دوره های قبلی در سطح ریيس و نايب ریيس مجلس در نشست بين المجالس حضور می يافت.
خبرگزاری مهر علت اين تصميم را قطع روابط ديپلماتيک کانادا با ايران عنوان کرده است.

از سوی ديگر شش تن از نمايندگان پيشين مجلس شورای اسلامی ايران که هم اکنون خارج از ايران زندگی می کنند با ارسال نامه ای برای نمايندگان حاضر در اجلاس اتحاديه بين المجالس از بازداشت و حبس شماری از نمايندگان پيشين مجلس در ايران انتقاد کرده اند.

احمد سلامتيان،‌ حسن يوسفی اشکوری،‌ علی مزروعی، اسماعيل گرامی مقدم، علی اکبر موسوی خوئينی و فاطمه حقيقت جو امضاکنندگان اين نامه هستند.

در اين نامه آمده است: برخی از نمايندگان سابق مجلس ايران از جمله بهزاد نبوی، فائزه هاشمی و محسن ميردامادی هم اکنون زندانی هستند و برخی ديگر نيز مورد تهديد و در خطر زندانی شدن به سر می برند.

اين شش نماينده پيشين مجلس از اتحاديه بين المجالس خواسته اند در برابر روند به گفته آنها غيرقانونی حاکم بر پارلمان ايران بایستند و از مقام های جمهوری اسلامی بخواهند به حصر، حبس و بازداشت نمايندگان سابق مجلس خاتمه دهند.

نشست اتحاديه بين المجالس با حضور ۱۴۰۰ تن از قانون گذاران از ۱۲۵ کشور دنيا از جمله ايران از سی ام مهرماه در کبک کانادا شروع شده و تا پنجم آبان ماه نيزادامه دارد.

اتحاديه بين المجالس که مقر آن در شهر ژنو سوئيس واقع شده ۱۶۲ عضو اصلی دارد و سالانه دو نشست در يکی از کشورهای عضو برگزار می کند.
XS
SM
MD
LG